ارائه اطلاعات اشتباه در گزارش های ماهانه: این بار پارسان

گزارش های ماهانه پرتفوی و تولید و فروش، بخشی از اطلاعاتی است که سهامداران و سرمایه گذاران براساس آن اقدام به تحلیل و تصمیم گیری برای خرید و فروش می کند.

به گزارش صدای بورس، ارائه اطلاعات تقریبی و خطای چند درصدی، در شرکت های تولیدی به دلیل ماهیت عملیات می تواند وجود داشته باشد، اما در شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ که اطلاعات پرتفوی به صورت برخط و بروز در سامانه سپرده گذاری در دسترس شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ است، کمی عجیب و غیرمنطقی به نظر می رسد.

در یک رویداد عجیب، شرکت نفت و گاز پارسیان با نماد پارسان در گزارش ماهانه اردیبهشت خود اشتباه بیش از 700 هزار میلیارد ریالی داشته است. در حالی که شرکت سرمایه پذیر این شرکت، یعنی پالایش نفت شیراز افزایش سرمایه داشته است، این شرکت تعداد سهام را در گزارش ماهانه خود براساس افزایش سرمایه اعلام کرده است، اما در قیمت، تعدیل قیمت انجام نداده است.

بدین ترتیب در گزارش اردیبهشت پارسان، ارزش مالکیت 55 درصدی در نماد شراز بیش از 840 هزار میلیارد ریال اعلام شده است.

در حالی که شراز در این مدت متوقف و ارزش بازار کل شرکت کمتر از 150 هزار میلیارد ریال است. در حقیقت در گزارش اردیبهشت پارسان، قیمت سهام شراز حدود ده برابر لحاظ شده است. این در حالی است که در ماهانه خرداد عدد فوق اصلاح و ارزش صحیح شراز یعنی رقم 79 هزار میلیارد ریال درج شده است.

بدین ترتیب در گزارش اردیبهشت بیش از 767 هزار میلیارد ریال اشتباه در گزارش پرتفوی ماهانه پارسان وجود داشته است. کل ارزش پرتفوی در اردیبهشت بیش از 2800 هزار میلیارد ریال اعلام شده که با تعدیل این اشتباه حدود 2000 هزار میلیارد ریال بوده است.

خطای فوق بیش از 25 درصد بر پرتفوی بورسی و خالص ارزش روز دارایی های پارسان و در نتیجه تصمیم گیری سرمایه گذاری موثر بوده است. این در حالی است که شرکت پارسان هیچ گونه اصلاحی یا توضیحی در خصوص این اشتباه در سامانه کدال منتشر ننموده است. جالب تر آنکه به جای افشا دلایل اشتباه، نسبت به اعمال کاهش ارزش 767 هزار میلیارد ریالی در نماد شراز اقدام نموده است، در حالی که این نماد در تمام این مدت متوقف بوده است.

کد خبر 454533

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • پیش بینی ورود کرماشا به فاز اصلاح

    پیش بینی ورود کرماشا به فاز اصلاح

    باتوجه به کاهش قدرت خریداران، احتمال ورود سهم کرماشا به فاز اصلاح قیمتی بالاست. رعایت حد ضرر ۶۲۲۰ تومان توصیه می شود

  • NAV هر سهم وغدیر چقدر تغییر کرد؟

    NAV هر سهم وغدیر چقدر تغییر کرد؟

    بررسی خالص ارزش دارایی ها وغدیر را در این تحلیل دنبال کنید.

  • لحظه به لحظه با بازار شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱

    لحظه به لحظه با بازار شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱

    شاخص کل بورس چهارشنبه هفته گذشته بر تراز یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحد ایستاده و در پایان این هفته به محدوده یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحدی رسید و رشد ۲٫۸ درصدی را تجربه کرد. نمادهای «فملی»، «فولاد»، «شپنا»، «شستا»، «پارس»، «مدیکو» بیشترین کاهش را داشته و نماد «مبین» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشته اند. آن‌چیزی که این روزها می‌تواند سمت‌وسوی آینده بازار سرمایه را نشان دهد، ورود پول حقیقی به بازار برای خرید یا خسته شدن سهامداران برای فروش است. اگر سهامداران بتوانند با ورود پول جدید، بورس را به سمت مثبت شدن ببرند می‌توان به آینده بورس در بلندمدت امیدوار بود. اما اگر پول جدید وارد بازار نشود روند در بلند مدت معکوس می‌شود.

  • " پارسان " وارد فاز اصلاحی شد

    " پارسان " وارد فاز اصلاحی شد

    تحولات نماد معاملاتی پارسان بررسی شد.

  • لحظه به لحظه با بازار دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱

    لحظه به لحظه با بازار دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱

    روز گذشته شاخص کل بورس در پایان معاملات پس از رشد ۱۴هزار و ۷۷واحدی در سطح یک میلیون و ۵۳۲ هزار واحد قرار گرفت. همچنین شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۰.۴درصدی مواجه شد. نمادهای «شپنا»، «فولاد»، «نوری»، «شبندر»، «فملی»، «پارس»، «شتران» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. به نظر می رسد با توجه به شیب مثبت شاخص کل بورس در نیمه آخر بازار روز گذشته، شاخص کل بورس امروز در مدار مثبت کار خود را آغاز کند.از طرف دیگر قیمت دلار به ۳۳ هزار تومان رسید که این موضوع می تواند به روند متعادل و مثبت بازار بورس امروز کمک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =