عملکرد دولت در حوزه صنعت برق چگونه بود؟

 عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: برای حل عدم تراز تولید، مصرف و رفع خاموشی باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد و برای تحقق سرمایه‌گذاری نیز باید سیاست و رویکرد تغییر کند.

به گزارش صدای بورس، حمیدرضا صالحی در ارزیابی عملکرد دولت در حوزه صنعت برق اظهار داشت: یک دهه است که هیچ سرمایه‌گذاری در حوزه برق صورت نگرفته و این باعث شده علیرغم رشد مصرف؛ تولید رشدی نداشته باشد و نتیجه این عدم تراز بین تولید و مصرف؛ خاموشی بوده است.

وی با بیان اینکه عملکرد دولت باید در حوزه سیاست‌ها و رویکردها و همچنین در بعد عملیات و نتایج کار بررسی شود، افزود: برای حل عدم تراز تولید و مصرف و رفع خاموشی باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد و برای تحقق سرمایه‌گذاری نیز باید سیاست و رویکرد تغییر کند، اما مقاومت‌هایی در بدنه دولت شاهد هستیم که این سیاست‌گذاری زود جواب نمی‌دهد.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد: انتظار این بود بخش صنعتی برق که به نوعی با دنیا در ارتباط است از دولت منفک شود، یعنی دولت از اقتصاد انرژی در حوزه صنعت خارج شود تا برق رشد کند و سرمایه‌گذاری صورت گیرد و درآمد ناشی از صنعت نیز وارد صنعت برق شود و در نتیجه صنایع هم بتوانند برق مطمئن و پایدار دریافت کنند. اما با رویه کنونی به بخش صنعت ضربه وارد می‌شود و عدم‌النفع بزرگی را در این حوزه شاهد هستیم که امیدواریم در سال دوم سیاست‌های دولت در این حوزه عملیاتی شود، اما باید بپذیریم که یک شبه هیچ سیاستی تغییر نمی‌کند.

وی تاکید کرد: انتظار این بود که بخش خصوصی امکان سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت برق را داشته باشد تا خاموشی کم شود اما شرایط تسهیل نشده است.


بیشتر بخوانید: صنایع زیرساخت‌ لازم برای تولید برق ندارند


صالحی خاطرنشان کرد: صنعت برق یک صنعت زیرساختی است، پیش‌بینی شده بود که راندمان نیروگاه‌ها افزایش یابند و انرژی‌های نو در یک بازه کمتری وارد مدار شوند اما به دلیل اینکه زیرساخت‌ها آماده نبود این اهداف تحقق پیدا نکرد و علت خاموشی‌ها همین است.

وی با اشاره به عملکرد دولت در حوزه بورس انرژی و برق گفت: اگر موانع خرید و فروش قانونمند در بورس انرژی برطرف و اشکالات رفع شود و دستورالعمل‌ها به گونه‌ای باشد که نیروگاه‌ها بتوانند برق را در بورس عرضه کنند و خریداران بخش صنعت نیز خریداری کنند، مشکلات هر دو بخش حل می‌شود.

عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه خرید و فروش برق توسط صنایع نیازمند ارائه مدل خاصی است، ادامه داد: نیروگاه‌های بخش دولتی که ۴۰ درصد را شامل می‌شوند باید روی تامین برق خانگی و سوبسیدی متمرکز شوند و برق بخش صنعت که یک‌سوم مصرف را شامل می‌شود، توسط بخش خصوصی و با قیمت واقعی در بورس ارائه شود که نیازمند همراهی نهادهای مختلف است.

به گزارش ایلنا - وی یادآور شد: طی سال‌های اخیر و از جمله یک سال اخیر فاصله تولید و مصرف کم نشده و خاموشی تداوم دارد، دلیل آن نیز عدم سرمایه‌گذاری است. سیاست بخش تولید نیروگاهی باعث شده خاموشی روی صنایعی اعمال شود که ارزش افزوده دارند و محصولات‌شان منجر به اشتغال، رونق اقتصاد و صادرات می‌شود.

کد خبر 454435

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • برق رمزارزها را می گیرد

    برق رمزارزها را می گیرد

    اگر بیت کوین یک کشور بود، به عنوان بیست و نهمین مصرف کننده برق در سراسر جهان شناخته می‌شد.

  • خبر خوش وزارت نیرو برای سیمانی ها و فولادی ها

    خبر خوش وزارت نیرو برای سیمانی ها و فولادی ها

    سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه از ۶۳۰ هزار واحد صنعتی کشور تنها ۵۰ هزار واحد، مشمول برنامه‌های مدیریت مصرف برق هستند، گفت: بهره‌مندی صنایع سیمانی و فولادی از برق در نوبت شبانه که تا ۱۰ تیرماه پیش‌بینی شده بود که تمدید شده و تداوم خواهد داشت.

  • دولت ژاپن هشدار مصرف برق داد

    دولت ژاپن هشدار مصرف برق داد

    دولت ژاپن برای اولین بار امروز (یکشنبه) هشدار مصرف برق صادر کرد زیرا انتظار می‌رود دمای بالای هوا در توکیو و مناطق اطراف آن با بازگشایی کسب‌ و کارها از فردا، شبکه برق را تحت فشار قرار دهد.

  • دولت در خصوص وزارت بازرگانی لایحه نداشته است

    دولت در خصوص وزارت بازرگانی لایحه نداشته است

    دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور با اعلام کرد این که دولت در خصوص وزارت بازرگانی لایحه نداشته است نوشت : هر طرحی که نمایندگان ارائه دهند، برای جمع‌بندی در هیات وزیران مطرح می‌شود تا هنگام بررسی طرح در صحن مجلس به عنوان نظر دولت اعلام شود.

  • ۹۲ درصد مشترکان صنعتی مشکل برق ندارند

    ۹۲ درصد مشترکان صنعتی مشکل برق ندارند

    وزیر نیرو گفت: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از ۶۳۰ هزار مشترک صنعتی در کشور، ۵۸۰ هزار مشترک (۹۲ درصد) بدون هیچ محدودیت و برنامه مدیریت مصرفی از انرژی کامل در اوج بار سال ۱۴۰۱ استفاده می‌کنند.

  • پیش بینی صادرات ۵۵ میلیارد دلاری تا پایان سال

    پیش بینی صادرات ۵۵ میلیارد دلاری تا پایان سال

    معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با بیان اینکه تراز تجارت خارجی ایران در دو ماه ابتدای سال جاری مثبت بود، گفت: پیش بینی می‌شود میزان صادرات امسال به ۴۵ تا ۵۵ میلیارد دلار برسد.

  • کلاف سردرگم تولید کنندگان انرژی‌های نو

    کلاف سردرگم تولید کنندگان انرژی‌های نو

    دبیر انجمن انرژی‌های تجدید پذیر ایران گفت: نبود هماهنگی وزارتخانه‌های نیرو و نفت درباره پرداخت حواله سوخت، از چالش‌های فعالان توسعه انرژی های تجدیدپذیر است.

  • قبض ۲۷ میلیون تومانی برق برای کیست؟

    قبض ۲۷ میلیون تومانی برق برای کیست؟

    اگر بخواهیم با تعدادی از این مشترکان بد مصرف برق آشنا بشویم، بهتر است سری به مناطق بالانشین تهران بیندازیم و از محله‌هایی نظیر ولنجک و شهرک غرب بازدیدی داشته باشیم.

  • رونق انرژی‌های تجدیدپذیر با ۲ شرط؛ حمایت از بخش خصوصی و پرداخت به موقع مطالبات

    رونق انرژی‌های تجدیدپذیر با ۲ شرط؛ حمایت از بخش خصوصی و پرداخت به موقع مطالبات

    انعقاد قرارداد با بخش خصوصی و پرداخت به موقع پول برق خریداری شده از آن‌ها دو اقدام حیاتی در راستای توسعه انرژی تجدیدپذیرها است و تنها در این شرایط می‌توان طی ۵ سال آینده در این حوزه پیشرفتی داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =