تنها "ابهام" تقاضا دارد

بازار بیشتر تحت تاثیر افت قیمت کامودیتی‌ها میل نزول پیدا کرد و احتمالا فردا هم همین روند را در صنایع بزرگ ادامه می‌دهد.

صدای بورس - میثم قریشی؛ بازار بیشتر تحت تاثیر افت قیمت کامودیتی‌ها میل نزول پیدا کرد و احتمالا فردا هم همین روند را در صنایع بزرگ ادامه می‌دهد اما شرکت‌های کوچک‌تر با توجه به اینکه کمتر با بازارهای جهانی ارتباط دارند، معاملات بهتری دارند. شایعه شروع مجدد مذاکرات برجامی را نباید نادیده گرفت؛ فارغ از اثر مثبت یا منفی این خبر، می‌توان انتظار و ابهام فعالان بازار را از به نتیجه رسیدن یا نرسیدن مذاکرات به شکل واضح دید.

مهدی رضایتی، کارشناس بازار گفت: در صنعت پالایش وضعیت سودآوری شرکت‌ها مناسب است؛ قیمت نفت بالای ۱۰۰ دلار رفت و بعد از سقوط نرخ کامودیتی‌ها، اصلاح قیمتی نفت و فرآورده‌های آن بسیار کم بود. اگر دولت در فرمول قیمت‌گذاری خوراک تحویلی پالایشگاه‌ها تغییری ندهد باید منتظر صورت‌های خوبی از این شرکت‌ها باشیم. با کاهش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، پتروشیمی‌ها هم متاثر شدند اما به دلیل اصلاح قیمتی اندک فرآورده‌های پتروشیمی وضعیت این صنعت خیلی نگران‌کننده نیست. نکته منفی صنعت شیمیایی افزایش نرخ یوتیلیتی‌ است که به بهای تمام شده فعالان این بخش فشار وارد می‌کند. در کل می‌توان گفت شرایط شرکت‌های پتروشیمی خیلی بد نیست.


بیشتر بخوانید:رکورد فروش فصلی بوعلی شکسته شد


وی افزود: فولاد هم بعد از کاهش تقاضای جهانی وارد اصلاح سنگینی شد؛ شرکت‌های فولادی ایران نیز با کاهش سودآوری روبه‌رو شدند. فاصله دلار آزاد و نیما مولفه بسیار مهمی است که باعث افت شدید فروش فعالان این حوزه شده است. در سایر شرکت‌های فلزی شرایط چندان مساعد نیست و آنها هم در رکود به سر می‌برند. معادن سنگ آهن با پیروی از اوضاع خراب بازار فولاد، روند اصلاحی را در پیش گرفتند و باید منتظر روزهای بهتر بازار جهانی باشند.

رضایتی بیان کرد: تقاضای سیمان در بورس کالا سرکوب می‌شود و اجازه افزایش قیمت‌های پایه داده نمی‌شود؛ این موضوع روند معاملاتی سیمان در بورس کالا را با اخلال مواجه کرده ‌است اما در هفته‌های آینده باید منتظر افزایش قیمت این کالای استراتژیک باشیم. در صنایع کوچکتر مثل صنعت غذایی بعد از حذف ارز ترجیحی می‌توانیم امیدوار به افزایش سودآوری باشیم اما این اتفاق در نیمه دوم سال می‌افتد. فردا شاخص کل نزولی است ولی شاخص هم‌وزن وضعیت بهتری دارد و شرکت‌های کوچکتر تقاضای بیشتری دارند.

کد خبر 454325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =