به دنبال ایجاد زبان مشترک بین اکو سیستم استارتاپی و بازار سرمایه هستیم

«مبین‌هاب» مرکز تخصصی خدمات بازار سرمایه برای اکوسیستم استارتاپی افتتاح شد.

مدیرعامل کارگزاری مبین سرمایه هم زمان با افتتاح مرکز تخصصی خدمات بازار سرمایه برای اکوسیستم استارتاپی «مبین‌هاب» گفت: به دنبال ایجاد زبان مشترک بین اکو سیستم استارتاپی و بازار سرمایه هستیم.

نشست تخصصی «فرصت‌ها و چالش‌های بازار سرمایه برای اکوسیستم استارتاپی و شرکت‌های دانش بنیان» همراه با افتتاحیه مرکز تخصصی مبین‌هاب، روز شنبه، ۲۸ خرداد، در محل کارخانه نوآوری آزادی برگزار شد. در این مراسم، نوحی، سرپرست نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، اسماعیل‌زاده، معاون پذیرش شرکت‌ فرابورس ایران، کلانتری نژاد مدیرعامل شرکت هم‌آوا و محمدعلی محمدی مدیرعامل کارگزاری مبین سرمایه، سخنرانی کردند. همچنین فعالان و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.
در این نشست محمدی، مدیرعامل کارگزاری مبین سرمایه در مورد هدف از تشکیل نخستین مرکز تخصصی بازار سرمایه برای استارتاپ‌ها گفت: هدف بزرگ ما، ورود شرکت‌های مبتنی بر دانش و فن آوری‌محور به بازار سرمایه است. امروز در دنیا، شرکت‌های رده اول، شرکت‌های مبتنی بر فناوری هستند. اما در بازار سرمایه کشور ما شرکت‌هایی که محصولات فیزیکی تولید می‌کنند، همچنان بیشترین ارزش بازار را دارند. این روند در ایران نیز به نظر می‌رسد قابل اجراست و هم برای شرکت‌ها و هم برای کشور منافع زیادی به همراه خواهد داشت.
وی به عدم حضور پررنگ استارتاپ‌ها در بازار اشاره کرد و گفت: امروز تأمین مالی در بازار سرمایه، برای شرکت‌های سنتی و بزرگ بسیار ساده است و این شرکت‌ها به سادگی می‌توانند از انواع ابزارهای تأمین مالی استفاده کنند. اما این راه، برای شرکت‌های مبتنی بر دانش و فناوری، چندان هموار نیست. بازار سرمایه ظرفیت تأمین مالی در ابعاد قابل توجه را برای شرکت‌های بزرگ نشان داده است که البته این اعداد برای استارتاپ‌ها در حال حاضر بسیار دور از دسترس است.
آقای محمدی با اشاره به وجود دستورالعمل‌های مختلف در فرابورس برای تأمین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط، سرمایه‌گذاری‌های جسورانه و تأمین مالی جمعی اضافه کرد: کم رنگ بودن حضور استارتاپ‌ها در بازار سرمایه به نظر می‌رسد از دو عامل مهم ناشی می‌شود. از یک سو اکوسیستم استارتاپی چندان با بازار سرمایه آشنایی ندارد و از سوی دیگر در بازار سرمایه عمدتاً ارزش‌گذاری دارایی فیزیکی رواج دارد و به همین دلیل ارزش‌گذاری دارایی‌های فکری و دارایی‌های نامشهود چندان مرسوم نبوده است. به بیان دیگر فقدان یک زبان مشترک بین اکوسیستم استارتاپی و بازار سرمایه، زمینه حضور چنین شرکت‌هایی در بازار را فراهم نکرده است. کارگزاری مبین سرمایه به عنوان یک نهاد مالی با ایجاد مبین‌هاب، مرکز تخصصی خدمات بازار سرمایه برای اکوسیستم استارتاپی که در کارخانه نوآوری آزادی واقع شده است به دنبال ایجاد زبان مشترک بین بدنه بازار سرمایه و بدنه اکوسیستم استارتاپی است.
او با اشاره به پلتفرم‌های موفق تأمین مالی در دنیا گفت در همین چند روز گذشته پلتفرم کیک‌استارتر تنها در یک روز ۵۷ پروژه را به ارزش نزدیک به دو میلیون دلار تامین مالی کرده است که البته این رقم در حال حاضر برای اکوسیستم بسیار رویایی است اما اگر مبین‌هاب بتواند مکانیسم موفق تامین مالی جمعی را به ادبیات رایج حوزه استارتاپی تبدیل کند گام بزرگی در این زمینه برداشته شده است. محمدی گفت: امروز حضور مدیران ارشد بازار سرمایه در بالاترین سطح در این رویداد، این پیام را به اکوسیستم منعکس می کند که بازار سرمایه برای استقبال از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها آمادگی کامل دارد و مبین‌هاب به عنوان گام نخست، این عزم و اراده را به شکل عملی پیاده کرده است.
گفتنی است که مبین‌هاب به عنوان نخستین مرکز تخصصی بازار سرمایه برای اکوسیستم استارتاپی توسط کارگزاری مبین سرمایه در کارخانه نوآوری آزادی راه‌اندازی شده است تا ارتباط بین استارتاپ‌ها و بازار سرمایه را تسهیل کند. در این مرکز علاوه بر خدمات عمومی کارگزاری، خدمات ویژه‌ای از قبیل تامین مالی جمعی، مشاوره پذیرش سهام شرکت‌های استارتاپی و دانش بنیان در بازار سرمایه و خدمات مشاوره‌ای تامین مالی برای استارتاپ‌ها ارائه می‌شود.

  • شماره ۴۵۰ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 454112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =