۲ نکته مهم در رویکرد تنزیل جریان نقدی

مدیر ارزشگذاری شرکت تامین سرمایه نوین گفت: هیچ  رویکرد ارزشگذاری بر رویکرد دیگر توفق و برتری ندارد و ما به عنوان تحلیلگر، ارزشگذار و سرمایه گذار باید تمام رویکرد های ارزش گذاری را برای شرکت براورد کنیم و بر اساس قضاوت و تجربه حرفه ای یک ارزشی برای آن برآورد کنیم.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ عباس گمار، مدیر ارزشگذاری شرکت تامین سرمایه نوین با بیان اینکه در تمام بازارها ۳ رویکرد متداول ارزشگذاری داریم، گفت: رویکرد تنزیل جریان نقدی، یکی از رویکردهای عامی است که در بازار تمام کشورها چه توسعه یافته و چه توسعه نیافته وجود دارد. در این رویکرد براساس تمام اطلاعاتی که از یک شرکت در یک تاریخ مشخص وجود دارد، برآوردی از عملکرد شرکت در یک دوره مشخص انجام می‌شود.

وی بیان کرد: اینکه عملکرد شرکت بر اساس چه شاخص از جریان نقدی سنجیده می‌شود، متفاوت است.

در خصوص این رویکرد گاهی سوبرداشت‌هایی وجود دارد. اولین سوبرداشت اینکه آینده اقتصاد ما پرتلاطم و ‌ پرابهام است و از این رویکرد در ایران نمی شود استفاده کرد. پاسخ این است این ابهام و عدم قطعیت در نرخ تنزیل یا نرخ بازده مورد انتظار در کشور منعکس می‌شود و به همین علت نرخ تنزیل در بازار سرمایه ما بسیار بیشتر از بازار توسعه یافته است.


بیشتر بخوانید

سودهای رسوبی سهامداران به کجا رسید؟


این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: ۲ نکته مهم را باید در رویکرد تنزیل جریان نقدی در نظر گرفت اول آنکه عدم قطعیت بالا در نرخ تنزیل منعکس می شود.

وی رویکرد مقایسه ای را دومین و رویکرد را دومین و رویکرد خالص ارزش روز دارایی ها را سومین رویکرد متداول ارزش گذاری معرفی کرد و گفت رویکرد مقایسه ای به خاطر سادگی آن مورد توجه است در حقیقت رویکرد هرچقدر ساده تر، ملموس‌تر است.

گمار در خصوص دلایل اهمیت آگاهی از NAV گفت: بر اساس روابط اقتصادی شرکتی که سود اقتصادی نداشته باشد به شرط اینکه بازار کارا باشد و بازار دچار هیجانات بالا نشده باشد، نمی تواند بالا تر از NAV معامله شود، بنابراین NAV به عنوان یک شاخص کنترلی در تعیین قیمت سهام در بازار سهام کشور ما علی الخصوص برای شرکت‌های تولیدی بلوغ یافته سرمایه بر می‌تواند عمل کند؛ مشابه ضریب p/e بلندمدت بازار سرمایه بر اساس اصول اقتصادی با فرض تداوم شرایط موجود نمی‌تواند بیشتر از ۸ مرتبه باشد.

وی بیان کرد: هیچ رویکرد ارزشگذاری بر رویکرد دیگر توفق وبرتری ندارد و ما به عنوان تحلیلگر، ارزشگذار و سرمایه گذار باید تمام رویکرد های ارزشگذاری را برای شرکت برآورد کنیم و بر اساس قضاوت و تجربه حرفه ای یک ارزشی برای آن برآورد کنیم. نکته مهم آن است که باید تمام رویکردهای ارزشگذاری مورد استفاده قرار بگیرد و نسبت به یک رویکرد تعصب نداشته باشند.

کد خبر 454092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =