تجارت خارجی کشور حدود ۲۰ درصد افزایش یافت

معاون وزیر اقتصاد گفت: تراز تجاری کشور در فصل بهار، مثبت ۶۰۵ میلیون دلار بوده است.

به گزارش صدای بورس، علیرضا مقدسی گفت: در سه ماه فصل بهار امسال، نزدیک به ۳۶ میلیون تن کالا به ارزش ۲۵.۵ میلیارد دلار بین ایران و سایر کشورها تبادل شد که رشد ۱۹.۵ درصدی تجارت خارجی کشور را به همراه داشت.

به گفته او، سهم صادرات کشورمان از این میزان تجارت، ۲۷.۷ میلیون تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۶۹ میلیون دلار بود که نسبت به بهار پارسال، افزایش ۲۱ درصدی نشان می‌دهد. واردات کشورمان در این مدت نیز، با هشت میلیون و ۱۵۴ هزار تن، به ۱۲ میلیارد و ۴۶۴ میلیون دلار رسید که ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال، افزایش داشته است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌گوید: با پیشتازی صادرات نسبت به واردات در فصل بهار امسال، تراز تجاری کشور مثبت ۶۰۵ میلیون دلار شد که این پیوستگی سه ماهه تاکنون سابقه نداشت.


بیشتر بخوانید: کدام محصول کشاورزی ایران بیشترین صادرات را دارد؟


طبق اعلام گمرک ایران، در سه ماه نخست امسال کشورهای چین با چهار میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار، عراق با یک میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار، امارات با یک میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار و هند با ۴۲۴ میلیون دلار، پنج مقصد اول کالاهای صادراتی کشورمان بودند.

همچنین، کشورهای امارات با سه میلیارد و ۴۲۶ میلیون دلار، چین با سه میلیارد و ۱۳۱ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار، هند با ۵۱۲ میلیون دلار و آلمان با ۴۵۶ میلیون دلار نیز، پنج کشور نخست تامین کننده کالاهای مورد نیاز ایران هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بهار امسال، سه میلیون و ۶۷۴ هزار تن کالای خارجی هم در فرآیند ترانزیت خارجی از مسیر کشورمان عبور کرده که نسبت به بهار پارسال، با رشد ۳۲ درصدی همراه بوده است.

کد خبر 454066

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =