مطالعات مختلف نشان می‌دهد که ارتباطی دوطرفه بین شرکت و اجتماع وجود دارد. به طوریکه هرگاه شرکت‌ها در مسیر ارائه کمک و حمایت به جامعه نقش‌آفرینی کرده‌اند، جامعه نیز شرایط لازم برای کسب بازده توسط شرکت و توسعه آن‌ها را فراهم می‌کند.

به گزارش صدای بورس، در نتیجه، مسئولیت شرکت در قبال اجتماع هم برای خود شرکت و هم برای اجتماع سودمند است. ذی‌نفعان، از شرکت‌ها انتظار دارند اخلاق را در کسب‌وکار و فعالیت‌های خود رعایت کنند و مشتریان ترجیح می‌دهند از شرکت‌هایی که نسبت به مسئولیت اجتماعی خود توجه دارند، خرید کنند. صنعت غذایی کورش همواره خود را متعهد می داند که به محیط اطراف، جامعه، نیروها و مصرف‌کنندگان احترام بگذارد و در راستای بهبود وضعیت اجتماع قدم بردارد.

چراکه باور همه مدیران و کارکنان مجموعه بر این است که امروزه انجام مسئولیت اجتماعی توسط شرکت‌ها یکی از عوامل مهم در ترفیع جایگاه برند سازمان است و می‌تواند نشان‌دهنده میزان استقبال مصرف‌کنندگان از محصولات و خدمات آن‌ها باشد. به طور عموم، مردم به مصرف کالاها یا دریافت خدمات از شرکت‌هایی تمایل نشان می دهند، که در کنار فعالیت های خود به منافع عمومی جامعه نیز توجه دارند.
اگرچه مسئولیت اجتماعی شرکتی، تعهدی نسبت به کل جامعه محسوب می‌شود، اما این مسئولیت در صنعت غذایی کورش، از داخل شرکت آغاز شده و تعمیم آن، تعهدات و مسئولیت‌های اجتماعی را رقم زده است. به همین منظور اقداماتی با هدف توانمندسازی نیروهای مجموعه صورت گرفته است تا هم در حوزه حرفه‌ای و کاری به‌روز باشند و هم در زندگی شخصی خود، با مشکلات اقتصادی کمتری روبرو باشند. برخی از اقداماتی که با این رویکرد تاکنون در شرکت صنعت غذایی کورش انجام شده است، عبارتند از: توجه به تأمین نیازهای معیشتی کارکنان،‌ واکنش تشویقی نسبت به موفقیت‌های تحصیلی، علمی، ورزشی خانواده‌های کارکنان، پرداخت تسهیلات و توجه به مسئله مسکن،‌ تامین آموزش و رشد فردی مناسب برای کارکنان؛ به عنوان مثال، ایجاد مرکز آموزش جوارکارگاهی با همکاری سازمان فنی و حرفه ای در کارخانجات صنعت غذایی کورش، یکی از آخرین اقدامات شرکت در راستای بحث توانمندسازی کارکنان مجموعه است.

در بخش دوم مسئولیت های اجتماعی، صنعت غذایی کورش متمرکز بر فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی است. از نظر اقتصادی، باور مجموعه بر این است که ما مسئول در برابر جامعه هستیم و علاوه بر اینکه مجموعه‌ای اقتصادی و رقابتی هستیم، حامی اقتصاد پایداریم و شرکت با این رویکرد موفق به کسب جایگاه مؤدی برتر مالیاتی نیز شده است. بر این اساس، مولفه‌های مسئولیت‌های اقتصادی تعریف شده در شرکت، عبارتند از: مهیا کردن بازده سرمایه‌گذاری برای مالکان و سهامداران، عکس العمل شرکت در شرایط بحرانی کشور در خصوص تامین و توزیع مناسب مایحتاج ضروری مردم، توجه به تامین مواد اولیه از تولید کنندگان داخلی، توجه به ایجاد مشاغل مستقیم و غیر مستقیم، ایجاد رونق اقتصادی در صنوف مرتبط با تولیدات مجموعه شامل تولید و توزیع،‌ ایجاد شغل و حقوق منصفانه برای کارکنان،‌ ترویج پیشرفت‌های حوزه تکنولوژی و نوآوری، آفرینش محصولات و خدمات جدید.

در بخش اجتماعی نیز معتقدیم تنها فروشندگان و خریداران نهایی کالا و خدمات نیستند که از خرید یا فروش یک کالا یا خدمت، سود یا ضرر می‌کنند؛ بلکه دامنه منافع سهامداران و ذی‌نفعان، بیش از خریداران نهایی است و کل اجتماع می تواند از آن بهره مند شود. فعالیت های شرکت علاوه بر ذی نفعان در کل جامعه اثربخش است. مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این بخش و با این رویکرد، عبارتند از: ایفای نقش در بهبود فرهنگ مصرف از طریق معرفی و عرضه محصولات سلامت محور همچون روغن های بدون پالم و غنی شده،‌ توجه به مناطق محروم و گروه‌های آسیب‌پذیر،‌ توجه به معظل کودکان کار،‌ توجه و فرهنگ سازی در رابطه با مسئله کار،‌ توجه به حقوق بومی در مناطق مختلف مربوط به مشاغل که همین مورد آخر با تقدیر مسئولان منطقه‌ای همراه بوده است؛ مانند اهدای لوح تقدیر و تشکر مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به شرکت، جهت ایجاد رونق منطقه. علاوه بر این همکاری با موسسات حمایتی کودکان همچون انجمن کودکان کار، موسسه خیریه زنجیره امید و شیرخوارگاه آمنه، حمایت نقدی و غیر نقدی از هموطنان آسیب دیده در بحران‌های طبیعی و همچنین مشارکت در پروژه احداث زیرساخت‌های سیستم آبرسانی به مناطق محروم استا سیستان، از جمله مصادیق فعالیت‌های خیرخواهانه صنعت غذایی کورش محسوب می شوند.

در کنار همه این‌ها، توجه به مسائل زیست‌محیطی یکی از جدی‌ترین حوزه‌های مسئولیت های اجتماعی در صنعت غذایی کورش محسوب می‌شود. زیرا اگرچه تعهدات اجتماعی شرکت به چهار جنبه مسئولیت اجتماعی زیست‌محیطی، سرمایه انسانی، خیرخواهانه و اخلاقی قابل تقسیم است، اما برای ما مهم‌ترین بخش، حوزه زیست‌محیطی است. چراکه امروزه گرمایش زمین، بالا رفتن میزان سطوح دی‌اکسیدکربن، تولید روزافزون زباله و استفاده از مواد تجدیدناپذیر در صنایع بسته‌بندی منجر به بحران‌ محیط‌زیستی شده است. این امر، تهدیدی برای امنیت غذایی جهانی و مشاغل محسوب شود. به همین دلیل توجه ویژه به مباحث محیط‌زیستی با راهکارهایی چون استفاده بهینه از منابع آبی، تصفیه کامل پساب کاهش، جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای و... مولفه‌هایی مهم و تاثیرگذار در تصمیم‌سازی‌ها و اتخاذ سیاست‌های شرکت هستند. بر همین اساس، با تکیه به اصول زیر در حفاظت از محیط زیست کوشا بودیم:

بهره‌وری در مصرف انرژی، توجه به انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر، صرفه‌جویی در مصرف منابع آبی، دفع پساب و پسماند و احترام به تنوع زیستی.
لازم به ذکر است بسیاری از افتخارات صنعت غذایی کورش، مستقیم و غیرمستقیم نتیجه اهمیت و جایگاه مسئولیت‌های اجتماعی شرکتی است. افتخاراتی مانند:
- دریافت تندیس طلایی تقدیر از برترین شرکت های صنایع غذایی به انتخاب مصرف کنندگان در «نخستین جشنواره اقتصاد سبز» در سال 1392
- دریافت تندیس زرین نشان ایمنی و سلامت از «سازمان غذا و دارو» در سال 1394
- تقدیر ویژه همایش ملی پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالای سلامت محور به دلیل ارایه محصولات ایمن و سالم در تمامی مراحل زنجیره تامین، تولید و عرضه در سال 1396
- واحد برتر قابل تقدیر در زمینه سازگاری با کم‌آبی در سال 1398
- دریافت تندیس زرین سومین دوره اجلاس سراسری چهره های نامی صنعت و اقتصاد کشور با رویکرد مسئولیت اجتماعی در سال 1399
این جوایز و افتخارات مرهون یک اصل مسلم در صنعت غذایی کورش است: «مسئولانه عمل کردن» در قبال جامعه. این اصل در کنار اصول دیگری چون توجه به سلامت و کیفیت، مشتری‌مداری و... هیچ‌گاه در مجموعه ما مغفول و مهجور نبوده و نخواهند بود و تا وقتی کورش هست، آن‌ها نیز هستند.

کد خبر 454038

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =