۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
بازار جهانی IPO آب رفت

شرایط بازارهای سهام جهان به گونه‌ای است که کمتر سرمایه‌گذاری تمایل به خرید سهام دارد.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ بازارهای سهام جهان در بدترین شرایط طی نزدیک به دو دهه اخیر گرفتار شده‌اند به طوری که نیمه نخست ۲۰۲۲ از نظر تعداد و ارزش عرضه‌های اولیه سهام عملکرد بسیار ضعیفی داشته است.

از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون ارزش عرضه‌های اولیه سهام به ۱۹۸ میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. بر اساس یافته‌های آماری بلومبرگ، این رقم نشان می‌دهد که جذابیت بازار عرضه‌های اولیه سهام به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۰۵ رسیده است.

در چنین شرایطی آیا می‌توان فروشندگان سهام را سرزنش کرد؟ در حال حاضر بزرگترین چالش، یافتن سرمایه‌گذارانی است که تمایل به خرید سهام داشته باشند. در بازاری که به دلیل افزایش تورم، افزایش نرخ‌های بهره بانک مرکزی و ریسک رکود اقتصادی جهان با افتی ۲۰ درصدی در سال ۲۰۲۲ روبه‌رو شده، یافتن چنین سرمایه‌گذارانی دشوار به نظر می‌رسد.

کارشناسان می‌گویند: به همین دلیل به بازار IPOها نیز نمی‌توان امیدوار بود. چهارشنبه گذشته فدرال رزرو بالاترین میزان افزایش نرخ بهره از سال ۱۹۹۴ را اعمال کرد و هفته نزولی دیگری را برای وال استریت رقم زد. جیمز پالمر از بانک آمریکا در این باره گفت: با وجود اینکه انتظار می‌رفت در ماه سپتامبر شاهد حجم بالایی از عرضه‌های اولیه باشیم اما اتفاقات دو هفته گذشته امید به این بازار را به شدت کاهش داده است. علاوه بر بی‌ثباتی بازار، عملکرد ضعیف تعدادی از عرضه‌های اولیه سهام در سال ۲۰۲۱ نیز موجب شده تا سرمایه‌گذاران محتاط‌تر شوند.

کد خبر 453913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =