تولید محصولات حلال با مشارکت کرواسی

اولین کنفرانس تجارت حلال ایران و کرواسی و جنوب شرق اروپا با میزبانی موسسه جهانی حلال وابسته به اتاق ایران برگزار شد.

به گزارش صدای بورس، این کنفرانس به طور رسمی با سخنرانی روسای گروه دوستی پارلمانی ایران و کرواسی، رئیس اتاق ایران، معاون سفیر کرواسی در ایران مدیران ارشد اتاق ایران و موسسه جهانی حلال و رئیس مرکز حلال کرواسی افتتاح شد. در این کنفرانس سه روزه، تعدادی از تجار فعال در بخش تولید و توزیع محصولات و خدمات حلال در کرواسی و منطقه جنوب شرق اروپا و تشکل‌های حوزه صنایع غذایی و فعالان اقتصادی ایران حضور داشتند.

محمدرضا کرباسی، مدیرکل ایکریک در این نشست گفت: این نشست بر اساس توافقنامه‌ای که بین مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی با مرکز حلال کرواسی امضا شده، تشکیل شده است. قرار است دومین کنفرانس در اکتبر سال جاری در زاگرب، پایتخت کرواسی برگزار شود. هدف از این نشست معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های تجاری و تولیدی میان دو کشور و کشورهای شرق اروپا است؛ ما ظرفیت خوبی برای همکاری‌ داریم.

کرباسی ادامه داد: امسال سطح روابط تجاری کشورهای شرق اروپا با جهان در حوزه حلال، حدود ۶۸۸ میلیارد دلار بوده که سهم تجاری ایران با جهان ۱۰۰ میلیون دلار بوده است؛ از میزان ۶۸۸ میلیلارد دلار تجارت جهانی کشورهای جنوب شرق اروپا، سهم تجارت ایران با این کشورها ۳۵۰ میلیون دلار بوده که این رقم بسیار مناسبی است. باید ظرفیت های تجاری بین ایران و جنوب شرق اروپا را با دقت نظری بیشتری بررسی کنیم تا همکاری ها در سطوح مختلف افزایش یابد.

بعد از آن آلدین دوگونویچ، مدیرعامل مرکز حلال کرواسی درباره این رویداد مهم گفت که باید به ظرفیت‌های ایران و کشورهای حوزه بالکان در حوزه تجارت حلال توجه شود. ایران ۸۵ میلیون جمعیت دارد. در کرواسی هم حدود ۷۰۰۰ محصول حلال تولید می‌شود که ۲۵۰ مرکز تأیید شده محصولات حلال تولید می‌کنند. ما می‌توانیم به بازار ایران توجه بیشتری داشته باشیم؛ البته در اکتبر امسال در نشستی که برگزار خواهد شد، از شرکت‌های خصوصی هم حضور خواهند داشت و می‌توانیم درباره آینده همکاری‌ها انجا صحبت کنیم.

بعد از آن کرباسی تاکید کرد که باید به سمت بررسی ظرفیت سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک حرکت کنیم. تا از بازار ۴۵۰ میلیونی اطراف ایران در تجارت حلال استفاده شود و این ظرفیت‌ها در کاهش تعرفه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه ابراهیم ابراهیمی، معاون پارلمانی و بین الملل مرکز حلال سازمان ملی استاندارد ایران، ضمن معرفی سازمان ملی استاندارد و تلاش‌های سازمان در حوزه تجارت حلال گفت: این سازمان در ۶۸۳ کمیته فنی عضویت دارد و ۲۸ تفاهم‌نامه و موافقت‌نامه با سازمان‌های استانداردسازی کشورهای مختلف امضا کرده است.


بیشتر بخوانید: چگونه خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران به بیراهه رفت؟


ابراهیمی گفت: از ۲۰۰۴ استاندارد صنعت حلال غذایی مورد توجه قرار گرفته و در این مدت سعی کرده‌ایم در این زمینه گام‌های مهمی برداریم. امروز کشورهای مسلمان و غیرمسلمان محصولات غذایی حلال دارند؛ حلال در بخش محصولات و کالاها مورد توجه است. البته ظرفیت‌های زیادی در حوزه حلال وجود دارد که باید این ظرفیت‌ها معرفی شود.

برانیمیر لونکار، معاون سفیر کرواسی در ایران نیز گفت: من امیدوارم شاهد همکاری اقتصادی بین دو کشور ایران و کرواسی باشیم. سفارت جمهوری کرواسی در ایران خواهان ‌همکاری بیشتر با ایران است و برای تحقق بهتر این همکاری‌ها گام‌های جدی برمی‌داریم.

به گزارش ایسنا، بعد از آن زلاتکو حسنبگوویچ، رئیس گروه دوستی پارلمان کرواسی گفت: من لازم می‌دانم خوشحالی خود را از میزبانی اتاق ایران اعلام کنم؛ همچنین در این سفر از همراهی نماینده کشورهای همسایه بوسنی، مونته‌نگرو و صربستان هم تشکر کنم.

او ادامه داد: ایران جزو اولین کشورهایی است که استقلال کرواسی را به رسمیت شناخته، استقلالی ‌که در اثر مقاومت کرواسی‌ در مقابل متجاوزین حاصل شده. این موضوع اساس محکمی برای برخورداری از روابط خوب بین دو کشور است که هیچ مانعی در مقابلش نیست. بخشی از این همکاری در حوزه روابط اقتصادی تعریف می‌شود ولی روابط اقتصادی به دلیل موارد مختلف گسترش نیافته و در حد و شایسته مناسبات سیاسی دو کشور نیست. صنایع غذایی حلال کرواسی توسعه پیدا کرده، مرکز حلال کرواسی در این‌ مسیر نقش قابل توجهی داشته و برگزاری این‌کنفرانس بیانگر این است‌که این‌ مرکز نقش مهمی در توسعه روابط اقتصادی و روابط حلال میان ایران و کرواسی دارد. امیدوارم ‌نشست امروز برای هر دو کشور نتایج قابل توجهی داشته باشد.

کد خبر 453760

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • ارز تقلبی به بازار آمد

    ارز تقلبی به بازار آمد

    معامله‌گران نسبت به نرخ توافقی اعلام شده در روز شنبه اظهار تعجب کردند، برخی هم می‌گفتند این نرخ توافقی جدید، هدف کوتاه مدت بازارساز است.

  • مرکز تجاری ایران در مسکو راه اندازی می‌شود

    مرکز تجاری ایران در مسکو راه اندازی می‌شود

    رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل از توافق‌های اولیه اتاق بازرگانی اردبیل و اتاق بازرگانی مسکو برای ایجاد مرکز تجاری ایران در مسکو خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =