تحریم‌های نمایشی علیه صنعت پتروشیمی ایران

مدیرعامل پتروشیمی مهر با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی ایران از سال ۱۳۹۷ تحریم شده است، گفت: با این حال صادرات پتروشیمی در این سال‌ها ادامه داشت و اضافه کردن برخی اسامی شرکت‌های حقوقی و یا اشخاص حقیقی به لیست تحریم پتروشیمی ابزار نمایشی است تا فشار روانی را بیشتر کند.

صدای بورس- سید محمد اسلامی با بیان اینکه سازوکار تحریم صنعت پتروشیمی نسبت به سال ۱۳۹۷ تغییر خاصی نکرده است، افزود: فارغ از اینکه نام شرکت‌های حقوقی و یا اشخاص حقیقی در لیست تحریم باشد یا نباشد، صنعت پتروشیمی ایران تحریم است زیرا باید از روش‌های غیرمتعارف برای صادرات و فروش محصولات پتروشیمی استفاده کنند.

اعلام لیست جدید تحریم تاثیری در صادرات پتروشیمی نخواهد داشت

مدیرعامل پتروشیمی مهر تاکید کرد: تمام مجتمع‌های پتروشیمی ایران باید در ساختار تحریم عمل کنند و اعلام لیست جدید تحریم تاثیری در صادرات نخواهد داشت.

وی ادامه داد: با وجود آنکه خروج آمریکا از برجام و تحریم صنعت پتروشیمی ایران مشکلاتی ایجاد کرده، اما صادرات پتروشیمی ایران در این سال‌ها ادامه داشته است.

اسلامی به مشکلات مربوط به نقل‌وانتقال بانکی در صادرات محصولات پتروشیمی نیز اشاره کرد و گفت: با این حال، صنعت پتروشیمی، بیشترین نقش را در تامین منابع ارزی در شرایط تحریم داشته است.

به گفته اسلامی، اعلام تحریم چند فرد حقیقی و حقوقی در این شرایط مسئله نمایشی است و اضافه کردن برخی اسامی حقوقی و حقیقی به لیست تحریم صنعت پتروشیمی، ابزار نمایشی است تا فشار روانی را بیشتر کند.

سازوکار صادراتی شرکت‌های پتروشیمی مبتنی بر شرایط تحریم است

وی با اشاره به اینکه سازوکار صادراتی شرکت‌های پتروشیمی مبتنی بر شرایط تحریم است، افزود: صادرکنندگان ایرانی به‌اندازه متخصصان این صنعت، ساختار تحریم را می‌شناسند و در این زمینه برای صادرات محصولات پتروشیمی استفاده می‌کنند.

مدیرعامل پتروشیمی مهر ادامه داد: پیش از این نیز شرکت پتروشیمی خلیج‌فارس که دومین شرکت بزرگ تولیدی پتروشیمی خاورمیانه است را تحریم کردند با این حال صادرات این شرکت نیز ادامه دارد.

اسلامی با بیان اینکه سیاست‌گذاری صادراتی در صنعت پتروشیمی ۲ مؤلفه دارد، گفت: مؤلفه اول توان تولید داخلی و نیاز کشور به محصولات پتروشیمی است و دومین مؤلفه حاشیه سود است.

وی تاکید کرد: ایران استراتژی صادرات ایران در صنعت پتروشیمی متاثر از تحریم نیست و سیاست‌های صادراتی را در نظر می‌گیرد. این تحریم‌ها بیشتر جنبه سیاسی دارد و متاثر از به نتیجه نرسیدن مذاکرات است.

به گزارش ایرنا، دولت دموکرات جو بایدن که خود به شکست سیاست‌های فشار حداکثری آمریکا علیه ایران بارها معترف بوده، در اقدام جدید ضد ایرانی دیگری به‌رغم سردادن شعار دیپلماسی در قبال تهران، تحریم‌هایی را علیه صنعت پتروشیمی ایران اعمال کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا شبکه‌ای از تولیدکنندگان پتروشیمی ایرانی و همچنین شرکت‌های پوششی در چین و امارات که از شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران حمایت می‌کنند، تحریم کرد.

بر اساس ادعای وزارت خزانه‌داری آمریکا، این شرکت‌ها نقش موثری در دلالی فروش محصولات پتروشیمی ایران در خارج از این کشور دارند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شد: این شبکه به انجام معاملات بین‌المللی و دور زدن تحریم‌های ایران کمک می‌کند و از فروش محصولات پتروشیمی ایران به مشتریان در چین و سایر منطقه شرق آسیا حمایت می‌کند.

کد خبر 453739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =