۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
دلار در بازار آزاد چند شد؟

رئیس کانون صرافان ایران گفت: قیمت ارز در دو روز گذشته از ۳۳ هزار و ۶۰۰ تومان به ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان در روز جاری کاهش داشته است و کاهش قیمت ارز در روزهای آینده هم ادامه‌دار خواهد بود.

به گزارش صدای بورس، کامران سلطانی‌زاده‌ با اشاره به آخرین وضعیت قیمت ارز در بازار غیررسمی اظهار داشت: از دو سه روز گذشته که بحث خرید ارز صادرکنندگان به صورت نامحدود توسط صرافی‌ها اجرایی شده است، قیمت ارز در بازار غیررسمی روند نزولی به خود گرفته است.

وی اظهار کرد: مردم نیز می‌توانند از صرافی‌ها ارز بخرند و این روند باعث شده که بازار غیررسمی به سمت صرافی‌ها سوق پیدا کند و به صورت موردی نیز ارز به همه تعلق می‌گیرد.

سلطانی‌زاده گفت: در حال حاضر با عرضه ارز صادرکنندگان، عرضه نسبت به تقاضا افزایش یافته است و این موضوع موجب شده قیمت ارز شیب منفی بگیرد.

رئیس کانون صرافان ایران افزود: قیمت ارز در دو روز گذشته از ۳۳ هزار و ۶۰۰ تومان به ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان در امروز کاهش داشته است.

وی گفت: در واقع قیمت ارز در دو روز ۲ هزار تومان کاهش یافته است و این روند نزولی ادامه‌دار خواهد بود.

سلطانی‌زاده گفت: بانک مرکزی در ۱۳ روز آینده چند مصوبه خوب در دست دارد که اجرای آنها نیز به ریزش قیمت دلار کمک می‌کند.


بیشتر بخوانید: کاهش ۲۰۰۰ تومانی نرخ دلار در ۴ روز


رئیس کانون صرافان ایران تاکید کرد: بانک مرکزی در تنظیم بازار ارز بسیار هوشمندانه عمل کرده است، زیرا بدون استفاده از ذخایر ارزی خود و صرفا با تغییر یک بخشنامه توانسته است بازار را به سمت ریزش بیشتر هدایت کند.

بانک مرکزی به زودی شیوه جدید فروش ارزهای خانگی و ارز در دست مردم را به صرافی‌ها ‌اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

همچنین احمد لواسانی رئیس سابق کانون صرافان گفت: قیمت دلار طی سه چهار روز گذشته، به‌طور میانگین ۵۰۰ تومان در هر روز کاهش یافته است، و این روند قیمتی همچنان در بازار ادامه دارد.

آن‌طور که این فعال بازار ارز می‌گوید: در برخی از صرافی‌های شهر تهران قیمت دلار به زیر ۳۱ هزار تومان هم رسیده است و تعدادی از صرافی‌ها با این قیمت معاملات ثبت کرده‌اند.

او تأکید دارد که بخشنامه ارزی بانک مرکزی و مجوزهای جدید به صرافی‌ها موجب شد صادرکنندگان خرد و ۱۰۰ درصد خصوصی هم بتوانند از محل فروش ارزهایشان با قیمت توافقی در صرافی‌ها ۲۵ درصد درآمد خود را افزایش دهند.

این فعال بازار ارز در پاسخ به اینکه «آیا صراف‌ها دلارهای خرد و خانگی را می‌خرند؟» گفت: صرافی‌ها مشکلی در خرید دلارهای خانگی تا سقف ۱۰ هزار دلار ندارند ولی ازآن‌جایی که بازار رو به ریزش است، نگرانی صرافی‌ها خرید ارزهای کلان و با حجم بالاست.

لواسانی ضمن تأکید بر اینکه «طی روزهای گذشته بیشتر فروشنده در بازار داشتیم تا خریدار»، گفت: دلارهای خانگی با حجم خرد این روزها وارد بازار شده‌اند و اکثر مردم از ترس ریزش بیشتر قیمت‌ها قصد فروش دارند.

آن‌طور که صرافی‌ها می‌گویند: اگر بازار با همین روند پیش برود و عرضه همچنان بالا باشد، در روزهای آینده قیمت دلار کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد.

با مجوز بانک مرکزی، صادرکنندگان می‌توانند با قیمت توافقی ارز خود را در بازار بفروشند و صرافی‌ها نیز می‌توانند تمام نیازهای واقعی متقاضیان ارز را در بازار پاسخگو باشند؛ این مجوز ارزی موجب شده است بدون استفاده از منابع بانک مرکزی و بازار متشکل ارزی و تنها با استفاده از ارزهای حاصل از صادرات، بازار شاهد افزایش عرضه و کاهش نوسانات قیمتی باشد.

به گزارش همشهری آنلاین، در بخشنامه ابلاغی به صرافی‌های مجاز آمده است: در راستای درخواست‌های صادرکنندگان و به‌منظور تنظیم و مدیریت بازار ارز و تسهیل برگشت ارز حاصل از صادرات به‌صورت اسکناس کلیه صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند نسبت به خرید ارز از صادرکنندگان به‌صورت اسکناس با نرخ توافقی اقدام و منابع تجهیزشده فوق را در سرفصل‌های مصارف ارزی خدماتی ( موضوع ابلاغیه شماره ۳۰۱۳۰۵ مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴) و همچنین فروش ارز در سرفصل سایر (کد۲۴) با احراز هویت متقاضی به فروش رسانند.

کد خبر 453671

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • کاهش ۲۰۰۰ تومانی نرخ دلار در ۴ روز

    کاهش ۲۰۰۰ تومانی نرخ دلار در ۴ روز

    رئیس سابق کانون صرافان با اعلام اینکه نرخ ارز در چهار روز گذشته به طور میانگین روزانه ۵۰۰ تومان کاهش داشته است، گفت: در روزهای اخیر با توجه به ابلاغیه بانک مرکزی شاهد افزایش عرضه حجم قابل توجهی از ارز صادرکنندگان هستیم که باعث شد نرخ دلار دو کانال قیمتی افت داشته است.

  • خودرو گران نشد

    خودرو گران نشد

    بررسی ‌ها از بازار خودروی پایتخت در روز جاری (چهارشنبه، ۲۵ خردادماه) حاکی از ثبات نسبی قیمت‌ها در اکثر خودروها و البته تداوم رکود در خرید و فروش‌هاست.

  • ثروتمندان جهان ۱۴۰۰ میلیارد دلار از دست دادند

    ثروتمندان جهان ۱۴۰۰ میلیارد دلار از دست دادند

    سقوط بازارهای مالی جهان از ابتدای ۲۰۲۲ تاکنون به زیان سنگین میلیاردرها منجر شده است.

  • ۴۵ درصد ارز صادرکنندگان خریدار نداشت

    ۴۵ درصد ارز صادرکنندگان خریدار نداشت

    طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی در بازار ارز طی امروز حدود ۵۵ درصد ارز اسکناس صادرکنندگان به فروش رفت و برای ۴۵ درصد خریدار وجود نداشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =