قوی‌ترین گیاه مبارزه‌ با بیماری‌ها ؟!

در طول سال‌های دور، جعفری برای درمان بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، آلرژی‌ها و بیماری‌های التهابی استفاده شده است.

صدای بورس - مهراز حبیبی ؛ جعفری امروزه به طور گسترده‌ای به عنوان یک گیاه تازه آشپزی یا ادویه خشک استفاده می‌شود. رنگ آن سبز روشن است و طعم ملایم و تلخی دارد که به وفور در بسیاری از دستور العمل‌ها استفاده می‌شود. جعفری که اغلب به‌عنوان یکی از قوی‌ترین گیاهان مبارزه‌کننده با بیماری‌ها شناخته می‌شود، ارزش غذایی زیادی دارد و فواید بالقوه بسیاری برای سلامتی دارد.

در اینجا ۸ مزیت و کاربرد چشمگیر جعفری برای ارتقای سلامتی بدن انسان آورده شده است.

۱. حاوی بسیاری از مواد مغذی مهم است

جعفری مواد مغذی بیشتری نسبت به آنچه افراد گمان می‌کنند ارائه می‌کند. ۱/۲ فنجان (۳۰ گرم) جعفری تازه و خرد شده حاوی ۱۱ کالری، ۲ گرم کربوهیدرات، ۱ گرم پروتئین و کمتر از ۱ گرم چربی ، فیبر، ویتامین A ، ویتامین C ، ویتامین K ، فولات و پتاسیم است. این گیاه سرشار از بسیاری از ویتامین‌ها، به ویژه ویتامین K است که برای لخته شدن خون و سلامت استخوان‌ها مورد نیاز است. جعفری همچنین منبع خوبی از ویتامین‌های A و C (مواد مغذی مهم با خواص آنتی اکسیدانی) است. علاوه بر این، کالری بسیار کمی دارد و در عین حال مملو از طعم و مزه است، که آن را به یک ماده کم کالری عالی برای بسیاری از دستور العمل‌های غذایی تبدیل می‌کند.

خلاصه: جعفری گیاهی کم کالری و دارای مواد مغذی است. به ویژه سرشار از ویتامین‌های K ، A و C است.

۲. سرشار از آنتی اکسیدان

جعفری حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان های قوی است که می‌تواند برای سلامتی شما مفید باشد. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از آسیب سلولی ناشی از مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد جلوگیری می‌کنند. بدن شما برای حفظ سلامت مطلوب به تعادل سالم آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد نیاز دارد .

آنتی اکسیدان های اصلی در جعفری عبارتند از: فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و ویتامین سی. این گیاه معطر به ویژه از نظر دسته ای از آنتی اکسیدان ها به نام فلاونوئیدها غنی است. دو فلاونوئید اصلی عبارتند از میریستین و آپیژنین. مطالعات نشان می‌دهند که رژیم‌های غذایی غنی از فلاونوئیدها ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌هایی از جمله سرطان روده بزرگ، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی را کاهش دهند . علاوه بر این، بتا کاروتن و لوتئین دو آنتی اکسیدانی هستند که به عنوان کاروتنوئید شناخته می‌شوند. بسیاری از مطالعات مصرف بیشتر کاروتنوئیدها را با کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله سرطان ریه مرتبط می دانند .

ویتامین C همچنین دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی است و نقش مهمی در حمایت از سلامت ایمنی و محافظت در برابر بیماری‌های مزمن ایفا می‌کند . جالب توجه است که جعفری خشک ممکن است آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به شاخه های تازه داشته باشد. در واقع، یک مطالعه نشان داد که گیاه خشک شده دارای محتوای آنتی اکسیدانی ۱۷ برابر بیشتر از همتای تازه خود است.

خلاصه : جعفری حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان های قوی است که ممکن است به جلوگیری از آسیب سلولی و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها کمک کند.

۳. از سلامت استخوان‌ها حمایت می‌کند

استخوان‌های شما به ویتامین‌ها و مواد معدنی خاصی در مقادیر مختلف نیاز دارد تا سالم و قوی بماند. جعفری سرشار از ویتامین K (یک ماده مغذی ضروری برای سلامت استخوان) است. ۱/۲ فنجان (۳۰ گرم) ۵۴۷ درصد از ارزش مصرف روزانه این ویتامین را فراهم می‌کند. ویتامین K با حمایت از سلول‌های استخوان ساز به نام استئوبلاست ها به ساخت استخوان‌های قوی‌تر کمک می‌کند. این ویتامین همچنین پروتئین‌های خاصی را فعال می‌کند که تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش می‌دهد. تراکم استخوان شاخصی بسیار مهم است، زیرا تراکم معدنی استخوان کمتر با افزایش خطر شکستگی به ویژه در افراد مسن مرتبط است.

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که خوردن غذاهای سرشار از ویتامین K ممکن است خطر شکستگی را کاهش دهد. یک مطالعه نشان داد که مصرف بیشتر ویتامین K با ۲۲درصد کاهش خطر شکستگی مرتبط است . مصرف معمولی ویتامین K در رژیم غذایی ممکن است کمتر از سطوح مورد نیاز برای بهبود تراکم مواد معدنی استخوان و کاهش خطر شکستگی باشد. بنابراین، خوردن غذاهایی مانند جعفری ممکن است برای سلامت استخوان مفید باشد.

خلاصه : جعفری سرشار از ویتامین K است که یک ماده مغذی ضروری برای سلامت استخوان است. خوردن غذاهای سرشار از این ماده مغذی با کاهش خطر شکستگی و بهبود تراکم مواد معدنی استخوان مرتبط است.

۴. حاوی مواد ضد سرطان است

جعفری حاوی ترکیبات گیاهی است که ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد. استرس اکسیداتیو - وضعیتی که با عدم تعادل در سطوح آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد مشخص می‌شود - با ایجاد برخی بیماری‌های مزمن از جمله سرطان مرتبط است .

جعفری به ویژه سرشار از آنتی اکسیدان های فلاونوئید و ویتامین C است که استرس اکسیداتیو را در بدن شما کاهش می‌دهد و ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهد. به عنوان مثال، مصرف زیاد فلاونوئیدها در رژیم غذایی ممکن است خطر سرطان روده بزرگ را تا ۳۰درصد کاهش دهد . به‌علاوه، زیرگروه‌هایی از فلاونوئیدهای خاص در جعفری - مانند میریستین و آپیژنین - فعالیت ضد سرطانی را در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانات نشان داده‌اند . خوردن غذاهای غنی از ویتامین C ممکن است خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش دهد. ۱/۲ فنجان (۳۰ گرم) جعفری ۵۳ درصد از نیاز روزانه به این ماده مغذی را تامین می‌کند. یک مطالعه نشان داد که افزایش ۱۰۰ میلی گرم ویتامین C در روز خطر ابتلا به سرطان را تا ۷ درصد کاهش می‌دهد. علاوه بر این، افزایش ویتامین C رژیم غذایی به میزان ۱۵۰ میلی گرم در روز ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا ۲۱ درصد کاهش دهد .

خلاصه : جعفری حاوی آنتی اکسیدان های مختلفی است - مانند فلاونوئیدها و ویتامین C که ممکن است فوایدی برای مبارزه با سرطان داشته باشد.

۵. از چشمان شما محافظت می‌کند

لوتئین، بتا کاروتن و زآگزانتین سه کاروتنوئید موجود در جعفری هستند که به محافظت از چشم و تقویت بینایی سالم کمک می‌کنند. کاروتنوئیدها رنگدانه هایی هستند که در گیاهان یافت می‌شوند که دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قوی هستند. لوتئین و زآگزانتین ممکن است از دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD)، یک بیماری چشمی غیر قابل درمان و یکی از علل اصلی نابینایی در سراسر جهان جلوگیری کنند. در واقع، خوردن غذاهای غنی از لوتئین و زآگزانتین ممکن است خطر ابتلا به AMD دیررس را تا ۲۶درصد کاهش دهد. بتا کاروتن کاروتنوئید دیگری است که از سلامت چشم حمایت می‌کند. این کاروتنوئید می‌تواند در بدن شما به ویتامین A تبدیل شود. این تبدیل بتاکاروتن توضیح می‌دهد که چرا جعفری سرشار از ویتامین A است. ۱/۲ فنجان (۳۰ گرم) از برگ‌های تازه خرد شده ۱۰۸ درصد RDI این ویتامین را تامین می‌کند. ویتامین A برای سلامت چشم ضروری است، زیرا به محافظت از قرنیه - خارجی ترین لایه چشم - و همچنین ملتحمه - غشای نازکی که جلوی چشم و داخل پلک شما را می پوشاند، کمک می‌کند.

خلاصه : جعفری حاوی لوتئین، زآگزانتین و بتاکاروتن است، ترکیبات گیاهی که از سلامت چشم محافظت می‌کنند و ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری‌های چشمی مرتبط با افزایش سن مانند AMD را کاهش دهند.

۶. سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

جعفری، گیاهی با مواد مغذی است که ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد. به عنوان مثال، منبع خوبی از فولات ویتامین B است و با ۱/۲ فنجان (۳۰ گرم) که ۱۱درصد از نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند. مصرف زیاد فولات در رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را در جمعیت های خاصی کاهش دهد. یک مطالعه بزرگ روی بیش از ۵۸۰۰۰ نفر نشان داد که بیشترین دریافت فولات با ۳۸درصد کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است. برعکس، مصرف کم فولات ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. یک مطالعه بر روی ۱۹۸۰ مرد، افزایش ۵۵ درصدی خطر بیماری قلبی را در افرادی که کمترین مصرف این ماده مغذی را داشتند مشاهده کرد.

برخی از کارشناسان فرض می‌کنند که فولات با کاهش سطح اسید آمینه هموسیستئین برای سلامت قلب مفید است. در برخی مطالعات سطوح بالای هموسیستئین با خطر بالاتر بیماری قلبی مرتبط است. هموسیستئین ممکن است با تغییر ساختار و عملکرد شریان ها بر سلامت قلب تأثیر منفی بگذارد. با این حال، ارتباط بین این اسید آمینه و بیماری قلبی هنوز بحث برانگیز است.

خلاصه : جعفری سرشار از فولات است، ویتامین B که از قلب شما محافظت می‌کند و ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

۷. عصاره جعفری خاصیت ضد باکتریایی دارد

وقتی جعفری به عنوان عصاره استفاده می‌شود، ممکن است فواید ضد باکتریایی داشته باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داد که عصاره فعالیت ضد باکتریایی قابل توجهی را در برابر مخمر، کپک ها و یک باکتری رایج و عامل عفونت به نام استافیلوکوکوس اورئوس نشان داد . این عصاره همچنین ممکن است از رشد باکتری ها در غذا جلوگیری کند. مطالعه دیگری در لوله آزمایش نشان داد که از رشد باکتری‌های بالقوه مضر مانند لیستریا و سالمونلا جلوگیری می‌کند - که هر دو باعث مسمومیت غذایی می‌شود. اگرچه عصاره پتانسیل ضد باکتریایی را در مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد، اما این فواید هنوز در انسان مورد مطالعه قرار نگرفته است.

خلاصه : در مطالعات لوله آزمایش عصاره جعفری دارای خواص ضد باکتریایی است. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

۸. به راحتی به رژیم غذایی اضافه می‌شود

جعفری یک گزینه طعم دهنده بسیار متنوع و ارزان است. می‌توانید از نسخه خشک شده آن به عنوان یک ماده در دستور العمل‌های مختلف استفاده کنید. می‌تواند طعم سوپ، خورش و سس گوجه فرنگی را افزایش دهد. علاوه بر این، اغلب در دستور العمل‌های الهام گرفته از ایتالیا با گیاهان دیگر ترکیب می‌شود. جعفری تازه همچنین یک افزودنی عالی برای سس‌های سالاد خانگی، مارینادها و دستور العمل‌های غذاهای دریایی است. بسیاری از مردم از شاخه‌های تازه در دستور العمل‌هایی استفاده می‌کنند که نیازی به پختن ندارند یا در پایان دوره پخت، سبزی را اضافه می‌کنند.

در اینجا چند راه دیگر برای افزودن جعفری به رژیم غذایی شما وجود دارد:

برگ‌های تازه را با سس چیمیچوری خانگی مخلوط کنید.

برگ‌های ریز خرد شده را در سس سالاد خود مخلوط کنید.

برگ‌های تازه یا خشک را روی ظرف ماهی قزل آلا بپاشید.

ساقه‌ها را ریز خرد کرده و برای ترد اضافی به سالاد سیب زمینی اضافه کنید.

جالب اینجاست که این گیاه ممکن است به عنوان یک خوشبو کننده طبیعی نفس عمل کند، بنابراین می‌توانید در حین پخت و پز برای تازه کردن نفس خود یک شاخه را بجوید .

برای افزایش عمر جعفری تازه، دسته را در یک حوله کاغذی مرطوب بپیچید و در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید.

خلاصه کلی : جعفری را می توان به عنوان ادویه خشک یا سبزی تازه استفاده کرد. تکه های خشک معمولاً به غذاهای گرم مانند سوپ و پاستا اضافه می‌شود، در حالی که سبزی تازه یک افزودنی عالی برای سالاد و سس است. جعفری یک گیاه همه کاره است که منبع غلیظی از مواد مغذی است. به خصوص سرشار از ویتامین‌های A ، C و K است.

ویتامین‌ها و ترکیبات گیاهی مفید موجود در جعفری ممکن است سلامت استخوان‌ها را بهبود بخشد، در برابر بیماری‌های مزمن محافظت کند و فواید آنتی‌اکسیدانی ارائه دهد. می‌توانید برگ‌های خشک یا تازه را به راحتی با اضافه کردن آنها به سوپ، سالاد، و سس در رژیم غذایی خود بگنجانید.

کد خبر 453622

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • سیب به پاکستان می رود

    سیب به پاکستان می رود

    رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: صادرات سیب به کشور پاکستان از شهریور ماه امسال انجام می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =