آمریکا در دام رکود تورمی می‌افتد

نرخ تورم در آمریکا به بالاترین رقم در بیش از ۴ دهه گذشته رسیده است و فدرال رزرو می‌کوشد تا با ابزار نرخ بهره، تورم را کنترل کند. اما این به‌کارگیری ابزار پیامدهایی نیز به بار می‌آورد.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ آدریان دی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی آدریان دی با اشاره به برنامه‌های بانک مرکزی آمریکا برای مقابله با تورم می‌گوید: گویی فدرال رزرو در شهر دلقک‌ها زندگی می‌کند. خیلی مسخره است؛ مقام‌های فدرال رزرو می‌گویند قصد دارند نرخ تورم را تا پایان سال به ۳.۷ درصد کاهش دهند.

او تاکید کرد که فدرال رزرو خیلی دیر به فکر افتاده و توضیح داد: بازگشت به نرخ تورم ۲ درصدی تا چند سال دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود. اگر فدرال رزرو موفق شود نرخ تورم را از ۸.۵ درصد به ۴ یا ۵ درصد کاهش دهد، بی شک جشن خواهد گرفت.

آدریان دی پیش‌بینی کرد که با روند کنونی، اقتصاد آمریکا وارد دوره رکود تورمی خواهد شد. او گفت: مقام‌های فدرال رزرو متوهم هستند. البته مطمئنم که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو به وعده خود درباره افزایش نرخ‌های بهره عمل خواهد کرد اما شک ندارم او در نهایت تسلیم فشارها خواهد شد. اگر نرخ بیکاری افزایش پیدا کند، فدرال رزرو و رئیسش، اشتغال زایی‌را به کاهش تورم ترجیح خواهند داد.

آدریان دی با تاکید بر اینکه مقام‌های فدرال رزرو در خواب و خیال به سر می‌برند، گفت: رسیدن به نرخ تورم ۲ درصدی در چند سال آینده، توهم است. آنها نمی‌توانند تورم را به سطحی معقول برسانند مگر آنکه به رکود تن دهند. تنها چیزی که از وقوع رکود جلوگیری می‌کند، افزایش هزینه‌کرد دولت با تایید کنگره است و این به معنای کمک به رشد تورم است.

او ضمن رد نظریه افزایش تورم آمریکا به دلیل مشکلات طرف عرضه و جنگ اوکراین گفت: کسی که چنین حرفی می‌زند، قادر به درک مفهوم تورم نیست. عامل اصلی تورم، خلق نقدینگی است. مشکلات طرف عرضه و جنگ روسیه و اوکراین به افزایش قیمت نفت خام منجر شده، درست، اما اینکه تورم نیست. چون اگر عرضه پول نظم و روند ثابتی داشته باشد، افزایش قیمت نفت با کاهش قیمت دیگر کالاها جبران می‌شود.

او همچنین پیش‌بینی کرد که بازار سهام آمریکا تا پایان امسال ۲۰ درصد دیگر سقوط خواهد کرد.

آدریان دی احتمال وقوع رکود تورمی در آمریکا را بالا دانست و توصیه کرد: سرمایه‌گذاران برای محافظت از خود، به خرید دارایی‌هایی همچون طلای فیزیکی، سهام طلا، انرژی و کامودیتی‌ها اقدام کنند. البته برخی به سرمایه‌گذاری در ETFها توصیه می‌کنند اما من چنین پیشنهادی نمی‌کنم.

او درباره ETFها گفت: از آنها خوشم نمی‌آید چون با ETFها، شما بخش کوچکی از همه چیز را می‌خرید.

کد خبر 453619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =