۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
موازی‌کاری یا ارائه خدمت؟

سامانه میز خدمت راه‌اندازی شده اما در حال تکمیل است، اطلاعات و زیرساخت‌ها در این سامانه وجود دارد و با راه‌اندازی آن هر فردی که به سرویس‌های سازمان بورس نیاز دارد می‌تواند فرآیندها، فرم‌ها و همچنین contact person و شماره مربوط به آن را ببیند.

در نخستین روزهای تابستان قرن گذشته سامانه میز خدمت سازمان بورس و اوراق بهادار در اجرای تصویب نامه شورای عالی اداری با عنوان «حقوق شهروندی در نظام اداری» پیاده‌سازی و قابل بهره برداری شد.

به گفته مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس، آن زمان در این سامانه خدمات اصلی سازمان بورس براساس بهره‌برداری متقاضیان در شش دسته‌بندی کلی ارائه شده است که شامل سرمایه‌گذاران، ناشران، نهادهای مالی تحت نظارت، نهادهای عمومی، مؤسسات حسابرسی معتمد و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی است. همچنین اطلاعات و مستندات بیش از ۱۱۰ خدمت سازمان در دسته‌بندی‌های مذکور بارگذاری شده است که متقاضیان با حداکثر سه کلیک به خدمت مورد نظر خود دسترسی دارند، علاوه بر دسته‌بندی خدمات، متقاضیان در قسمت جستجوی سامانه با ورود عنوان خدمت و انتخاب گزینه مورد نظر جزئیات مرتبط با هر خدمت را مشاهده می‌کنند ضمن اینکه اگر متقاضی با واحدهای سازمان بورس آشنایی داشته باشد، می‌تواند در سامانه مذکور خدمات مورد نظر خود را به تفکیک واحد سازمانی مشاهده و به فایل‌ها، فرم‌ها و سایر اقلام مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند. علاوه بر این موارد، آخرین اخبار بازار سرمایه، نمودار شاخص بورس، فرابورس و فیلم‌های آموزشی این بازار هم در دسترس متقاضیان است. با این حال به‌نظر می‌رسد سامانه میز خدمت موازی سایت seo.ir سازمان بورس و اوراق بهادار است چون تقریبا اطلاعات مشابهی در این دو سامانه وجود دارد البته راه‌اندازی این سامانه تاکنون در هاله‌ای از ابهام است و علی ایلخانی، سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس در گفت وگو با هفته‌نامه اطلاعات بورس با بیان اینکه زمان دقیقی برای راه‌اندازی سامانه خدمت وجود ندارد آخرین وضعیت، ویژگی‌ها، اهداف و جزئیات بخش‌های این سامانه را تشریح کرد.

***

* سامانه میز خدمت راه‌اندازی شده است؟
سامانه میز خدمت راه‌اندازی شده اما در حال تکمیل است، اطلاعات و زیرساخت‌ها در این سامانه وجود دارد و با راه‌اندازی آن هر فردی که به سرویس‌های سازمان بورس نیاز دارد می‌تواند فرآیندها، فرم‌ها و همچنین contact person و شماره مربوط به آن را ببیند ضمن آنکه لینک اتصال به سامانه‌های دیگر هم وجود دارد در واقع می‌توان گفت به نحوی لایه دوم کال سنتر سازمان است، اواخر سال گذشته زمانی که دولت سامانه g۴b را برای ثبت نام تمام مجوزها راه‌اندازی کرد، عملیات توسعه‌ای سامانه میز خدمت کمی به تعویق افتاد اما در حال حاضر در دست توسعه است، در بخش‌های فرآیندی، فرآیندها و اشخاصی که مسئول آن هستند قابل مشاهده و همچنین فرم‌هایی که باید تکمیل شود قابل دانلود است.

* این سامانه چه ویژگی‌هایی دارد؟
از لحاظ ویژگی محتوایی به دنبال آن هستیم خدماتی که سازمان بورس چه برای حقوقی‌ها و چه حقیقی‌ها ارائه می‌دهد را از طریق مراجعه به سامانه میز خدمت معرفی و فرآیندهای مربوط را تشریح کنیم مثلا اگر سرمایه‌گذاران سؤالی درمورد سرویس و خدمات داشته باشند با مراجعه به این سامانه می‌توانند از جزئیات مطلع شوند. صفحه اول این سامانه اسامی و گروه‌بندی خدمات سازمان در شش بخش سرمایه‌گذاران، نهادهای مالی تحت نظارت، ناشران، نهادهای عمومی، مؤسسات حسابرسی معتمد و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی لیست شده است به طور مثال اگر نهادهای مالی تحت نظارت وارد سامانه شوند، لینک مجوز نهادهای مالی و گواهی الکترونیک برای آنها وجود دارد و می‌توانند فرآیند تأسیس، دریافت مجوز و فرم‌ها را ببینند، همچنین متوجه می‌شوند با کدام یک از اشخاص در سازمان می‌توانند در این زمینه ارتباط برقرار کنند، از لحاظ ویژگی‌های دسترسی کاملا وب محور به آدرس service.seo.ir است.

* سامانه میز خدمت با چه هدفی راه‌اندازی شد؟
هدف از راه‌اندازی این سامانه علاوه بر معرفی سرویس‌ها و فرآیندها این است که افراد بدون مراجعه حضوری به سازمان می‌توانند با جزئیات فرآیندها، فرم‌ها و همچنین خدمات سازمان بورس آشنا شوند.

* درمورد جزئیات شش بخش این سامانه توضیح می‌دهید؟
این گروه‌بندی را اداره بهبود فرآیندها و روش‌ها طراحی کرد اما کلیت این است که براساس نوع مجوزها دسته‌بندی انجام شده است مثلا ناشران برای پذیرش شرکت و دریافت مجوزها می‌توانند در قسمت ناشران فرم‌ها و فرآیندهای مربوطه را ببنند، اگر به دنبال مجوزهای نهاد مالی مانند کارگزاری، سبد و صندوق باشند در قسمت نهادهای مالی فرآیندها و مجوزهای مربوط به آن وجود دارد، همچنین اگر نیاز به فهرست حسابرسان معتمد باشد از لینک مربوط می‌توانند اطلاعات را به دست آورند، در بخش سرمایه‌گذاران هم بیشتر اطلاعات مرتبط با سهام و مواردی مانند روال کلی و فرمول‌های افزایش سرمایه توضیح داده شده است البته به‌صورت مختصر و مفید و جزئیات به‌طور کامل در سامانه‌های دیگری که در سایت سازمان معرفی شده قابل مشاهده است و افراد می‌توانند با مراجعه به آن اطلاعات را به‌دست آورند.

* گفته شد که قرار است آخرین اخبار بازار سرمایه، نمودار شاخص بورس، فرابورس و فیلم‌های آموزشی بازار سرمایه در دسترس متقاضیان است، در حال حاضر این امکان وجود دارد؟
رسالت اصلی سامانه اخبار و فیلم‌های آموزشی نیست بلکه صرفا می‌خواهد معرفی در مورد سرویس‌ها، فرآیندها و فرم‌های مرتبط با هر فرآیند را داشته باشد اما درمجموع این اطلاعات هم قابل مشاهده است یعنی هم می‌توان در سامانه میز خدمت شاخص بورس و فرابورس را دید و هم فیلم‌های آموزشی در قسمت میانی این سامانه گذاشته شده است.

* تفاوت این سامانه با seo.ir چیست؟
سئو سایت رسمی سازمان بورس برای معرفی خود سازمان، ساختار سازمانی، معاونت‌ها، مدیریت‌ها، آئین‌نامه‌ها، ابلاغیه‌ها، شرکت‌های تابعه و ارکان بازار سرمایه است، طبیعتا تغییرات ساختار، آئین نامه‌ها، ابلاغیه‌ها، مصوبات و .... از خدمات سازمان بورس نیست اما در خدمات و سرویس‌های سازمان‌ تأثیرگذار است، همچنین کلیه این موارد و اخبار مهم در سایت سئو در دسترس است اما فهرست خدمات سازمان و مسیر درخواست مجوزها، فرآیند خدمات و... از طریق سامانه میز خدمت در دسترس و ارائه می‌شود.

  • همراز فیروزی - خبرنگار
  • شماره ۴۴۸ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 453361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =