۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
بررسی ارزشگذاری سهام شرکت تپسی

نشست تخصصی نقد و بررسی گزارش ارزشگذاری سهام شرکت تپسی روز یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ در محل انجمن مالی ایران برگزار شد.

صدای بورس- زهرا مالمیر؛ شرکت پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس معروف به "تپسی" به عنوان نخستین استارت آپ، سه شنبه ۲۴ خرداد وارد بازار دوم فرابورس خواهد شد.

سجاد موحدی مدیرعامل مرکز مالی ایران در این نشست اظهار کرد: یکی از ارکان مهم در سرمایه‌گذاری بحث ارزشگذاری است.
وی افزود: در همین راستا مرکز مالی ایران دو برنامه را در دستور کار خود قرار داده است.
یکی از برنامه‌ها برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه ارزشگذاری و دیگری برگزاری دوره ویژه در راستای تربیت کارشناس خبره ارزشگذاری است.
احمد پویانفر مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ارزش پرداز آریان نیز در این نشست بیان کرد: برگزاری این جلسات باعث می شود گزارش های ارایه شده موشکافانه بررسی شود.
وی گفت: گزارشی که توسط تامین سرمایه کاردان ارائه شده کامل بود و نکته مغفولی نداشته و ساختار شکلی آن تمام موارد را پوشش می‌دهد.
پویانفر افزود: از نگاه کارشناسی نکته‌هایی در این گزارش وجود دارد، از جمله اینکه در این گزارش به صراحت برنامه‌های کسب و کاری شرکت، ارزش تخمینی لحاظ نشده و عدم پیش‌بینی ترازنامه ارزش شرکت را بالا و پایین می‌برد.
همچنین نحوه پیش‌بینی مخارج سرمایه‌ای نیز در این گزارش ابهام دارد.
علی نوروزی مدیرعامل شرکت نوآوران امین نیز در این مراسم گفت: مهمترین نکته گزارش این است که در دو سال اول ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مخارج انتقالی شرکت اثر بااهمیتی ندارد.
وی ادامه داد: شرکت در این دو سال به بلوغ رسیده و از سال ۱۴۰۱ به بعد مخارجی تحت این عنوان ندارد. در واقع بعد از این سال شرکت مسافر جدید و یا راننده جدید جذب نخواهد کرد پس هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و حاشیه سود بالا می‌رود.
نوروزی افزود: شناسایی درآمد در گزارش موضوع مهم دیگریست.
مرادی مدیرعامل تامین سرمایه کاردان نیز مطرح کرد: تقریبا قیمت پایه هر سهم برای عرضه ۹۴۰ تومان خواهد بود و پس از این عرضه اولیه نماد شرکت متوقف شده و برای افزایش سرمایه می‌رود.
سعید اسلامی دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری نیز در انتهای این نشست عنوان کرد: خروجی گزارش ارزشگذاری سهام شرکت تپسی بسیار خوب است اما نکته‌ای که وجود دارد این است که ما در کشور خود مسئولیت بسیار زیادی بر عهده ارزشگذار می‌گذاریم.
اسلامی تاکید کرد: تپسی دیگر استارت آپ نیست و جنس آن فرق دارد.
وی گفت: فرآیند طولانی ورود این شرکت به بورس از آن جهت بوده که بازار آمادگی ورود و پذیرفتن اینچنین شرکتی را نداشته است و همین باعث شده تا شرکت مجبور شود انتهای صورت مالی خود را به گونه‌ای نشان دهد که به سود ختم می‌شود.
اسلامی خاطرنشان کرد: در گزارش باید برخی از ریسک‌های اساسی دیده شود. از نظر من این شرکت بخش‌هایی از توسعه خود را برای بعد از عرضه گذاشته است و در کوتاه‌مدت با ریسک تغییر قیمت بنزین و تغییرات حمل و نقل شهری مواجه خواهد شد. اگر نرخ بنزین تغییر قیمت داشته باشد بسیاری از پیش‌بینی‌های گزارش با تغییر جدی مواجه می‌شود.
کد خبر 453348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =