جزئیات جلسه ویژه ارزی بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در جلسه با صرافان مقرر شد تا در زمینه اسکناس، میزان عرضه ارز را بیشتر کنیم و مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس را هم تسهیل کنیم.

به گزارش صدای بورس، همزمان با تشدید نوسانات ارزی در بازار، صبح امروز رئیس کل بانک مرکزی در میرداماد میزبان صرافان ارزی بود تا هماهنگی‌های لازم برای اجرای سیاست‌های جدید ارزی را با فعالان بازار ارز انجام دهد.

در پی تشدید نوسانات ارزی که عمدتاً ناشی از خبرهای سیاسی و حواشی مربوط به مذاکرات هسته‌ای است، در روزهای گذشته نرخ ارز در بازار آزاد افزایش یافته است.

فعالان بازار علت اصلی نوسانات اخیر ارزی را جو روانی می دانند و می گویند عرضه ارز مناسب است، اما بانک مرکزی نباید اجازه دهد که اختلاف دلار نیمایی و آزاد افزایش یابد.


بیشتر بخوانید: رئیسی، نقشه بانک مرکزی را به هم زد؟


اقدامات جدید بانک مرکزی برای مهار نوسانات ارزی

علی صالح آبادی ضمن تشریح جزئیات برنامه های ارزی بانک مرکزی گفت:در جلسه با صرافان مقرر شد تا در زمینه اسکناس، میزان عرضه ارز را بیشتر کنیم و مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس را هم تسهیل کنیم. در بازار اسکناس، هم صادرکنندگان عرضه خواهند کرد و علاوه برآن بانک مرکزی بعنوان بازارساز در بازار حضور دارد.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: هیچ موقع در تاریخ بانک مرکزی این میزان از اسکناس که الان در بانک داریم را نداشتیم. به هر نحوی که بازار تقاضای واقعی داشته باشد آمادگی پوشش آنرا داریم.

وی با اشاره به جلسه با صرافی‌ها گفت: امروز با صرافی‌ها توافقات خوبی انجام دادیم تا در زمینه اسکناس هم میزان عرضه ها را افزایش دهیم؛ مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس را در روزهای آینده تسهیل خواهیم کرد که این موضوع در بازار اثرگذار خواهد بود. حجم معاملات بالا خواهد رفت و می تواند نیاز واقعی بازار را به صورت کامل پوشش دهد.

صالح آبادی تأکید کرد: علاوه بر این بانک مرکزی در سایر حوزه ها که مرتبط با بازار ارز است و در این بازار اثرگذار بوده، حضور جدی و فعال دارد. و مطمئناً با توجه به وضعیت خوبی که در حوزه درآمدهای ارزی کشور چه به لحاظ حواله و چه اسکناس داریم، می توانیم تعادل خوبی را در بازار ایجاد کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین بازارهای ما بازار حواله ارزی در کشور است که حجم معامله قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد، اظهار داشت: از ابتدای امسال تا ۲۰ خرداد ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در بازار حواله معامله داشتیم که صادرکنندگان نفتی و غیرنفتی در این بازار عرضه داشتند و تمام‌ تقاضاها را پوشش دادند.

وی با تاکید بر اینکه در مدت مشابه سال گذشته این میزان ۴.۶ میلیارد دلار بوده است که رشد قابل ملاحظه‌ای داشتیم، ادامه داد: روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار در بازار حواله معامله می‌شود که عرضه بیشتر از تقاضاست.

بانک مرکزی تنها خریدار ارز دولت نخواهد بود/ بانک‌های دولتی هم باید بتوانند ارز بفروشند

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: این موضوع را دنبال می‌کنیم که بانک مرکزی تنها خریدار ارز دولت نباشد و بانک‌های دولتی هم بتوانند ارز بفروشند و بانک مرکزی هم‌ بتواند فروشنده ارز باشد و ریال را از بازار جمع کنیم.

صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: خوشبختانه بالا رفتن قیمت ‌نفت، پتروشیمی‌ و محصولات فولادی‌ در بازار جهانی و همچنین رشد صادرات غیرنفتی حجم عرضه ما را در بازار حواله بیشتر کرده و در پوشش تقاضای واردات هیچ مشکلی نداریم.

رئیس کل بانک مرکزی درخصوص پوشش تقاضاهای واردات عنوان کرد: در پوشش تقاضای واردات هیچ مشکلی وجود ندارد و هم صادرکنندگان و هم بانک مرکزی و بانکها نیز عرضه ارز دارند و بنابراین ما می توانیم تقاضاها را به صورت کامل پوشش دهیم. به این معناکه صادرکنندگان نسبت به عرضه ارزخود اقدام می‌کنند و بانک مرکزی نیز به عنوان بازار ساز وجود دارد.

وی درباره اوراق ارزی افزود: درگذ در این باره پروژه هایی انتخاب می شوند که درآمد ارزی و بازده قابل قبولی داشته باشند و از توجیه پذیری خوبی برخوردار باشند و بتوانند از محل عایدی ارزی خودشان بازپرداخت ارزی اوراق و اصل و فرعش انجام شود.

به گزارش تسنیم ، صالح آبادی در پایان یادآور شد: دراین باره پروژه ها در حال بررسی است و مقررات آن هم در حال نهایی شدن است و چند روز آینده ابلاغ می شود و همزمان با پروژه جدید که تعریف می شود این اوراق منتشر می شود این اوراق را هم مردم با ارز و هم کسانی که حواله دارند می توانند خریداری کنند و بازپرداخت آن نیز تضمین شده است که اصل و فرعش به شکل ارز بازپرداخت شود.

کد خبر 453339

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =