۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
قیمت خودرو غیرمنطقی گران است

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور معتقد است که تصدی‌گری دولتی و عملکرد جزیره‌ای ارکان تصمیم‌گیر و سیاستگذار، دو معضل کلان صنعت خودرو است.

به گزارش صدای بورس، «آرش محبی‌نژاد» اظهار داشت: برنامه افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۰ که خودروسازان داوطلبانه افزایش بیش از ۶۵ درصدی را وعده داده‌اند، دست یافتنی است اما الزمات و پیش‌شرط‌هایی دارد.

وی بیان‌داشت: در سال های ۹۰ و ۹۶ تیراژ حدود ۱.۶ میلیون دستگاهی خودرو محقق شد و بر این اساس هدف‌گذاری امسال نیز چندان نامانوس و دور از ذهن نیست.

این مقام صنفی یادآور شد: توان بالقوه صنعت قطعه‌سازی (البته برای قطعاتی است که به تولید انبوه رسیده‌اند) تامین قطعه برای حدود ۲.۲ میلیون دستگاه خودرو در سال است، البته این ظرفیت و قطعاتی همچون ECU، ایربگ یا سنسورهای خاص که بالاجبار در زمان تحریم‌ها داخلی‌سازی شده و هنوز به ظرفیت کامل نرسیده‌اند را شامل نمی‌شود.


بیشتربخوانید:آیین‌نامه واردات خودرو تا خرداد نهایی می‌شود


وی گفت: با این حال مشکلاتی در اجرا وجود دارد، همچنین الزاماتی برای دستیابی به اهداف برنامه مورد نیاز است که از آن جمله اصلاح شیوه قیمت‌گذاری دستوری قابل اشاره است، زیرا بهبود کیفیت و افزایش تیراژ را نمی‌توان به صورت دستوری محقق کرد.

بالا بودن غیرمنطقی قیمت بازاری خودرو

محبی‌نژاد خاطرنشان کرد: ‌البته وقتی از قیمت خودرو صحبت می‌کنیم، قیمت بازاری منظور نیست و در این زمینه باید گفت «قیمت‌ها به شکل بیهوده‌ و غیرمنطقی بالا است.»

وی، الزام دیگر دستیابی به اهداف افزایش تیراژ امسال را تامین نقدینگی برشمرد و گفت:‌ با توجه به متوسط تورم ۴۰ درصدی در جامعه و افزایش قیمت نهاده‌های تولید، افزایش تیراژ نیازمند نقدینگی زیادی است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور تاکید کرد: تصدی‌گری دولتی (و به جای آن هدایت‌گری و سیاستگذاری) و عملکرد جزیره‌ای دولتی‌ها، مجلسی‌ها و سایر ارکان تصمیم‌گیر و سیاستگذار صنعت خودرو، دو معضل کلان این صنعت است.

وی ابراز امیدواری کرد تصمیم‌سازان با اتخاذ تصمیمات واحد و یکسان، همچنین پرهیز از تشتت آرا، این صنعت را به سرمنزل مقصود برسانند، زیرا حتی وجود یک قانون هرچند معیوب، بهتر از چند قانون است و امید می‌رود در این مسیر به آرا و نظرات بخش خصوصی بهای بیشتری داده شود.

به گزارش ایرنا، محبی‌نژاد در پایان گفت: اکنون جمع مطالبات تعیین تکلیف نشده قطعه‌سازان از خودروسازان به ۴۷ هزار میلیارد تومان رسیده که ۱۸.۵ هزار میلیارد تومان آن را مطالبات تعیین‌تکیلف نشده معوق تشکیل می‌دهد.

کد خبر 453165

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • اعلام زمان دومین مرحله عرضه خودرو در سامانه یکپارچه

    اعلام زمان دومین مرحله عرضه خودرو در سامانه یکپارچه

    معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از اعلام طرح‌های فروش خودرو خارج از روند قرعه‌کشی به‌زودی خبر داد و گفت: به دستور وزیر صمت مقرر شد به همه منتخبان که نامشان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اعلام شده است (اعم از منتخبان اصلی ‌و ذخیره) خودرو تخصیص داده شود.

  • قیمت محصولات ایران خودرو اعلام شد

    قیمت محصولات ایران خودرو اعلام شد

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • جزئیات برنامه دولت و بانک مرکزی برای مهار تورم

    جزئیات برنامه دولت و بانک مرکزی برای مهار تورم

    طبق برنامه‌ای که بانک مرکزی در دستور کار قرار داده است، اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی در راستای مهار تورم کنترل می‌شود.

  • بررسی اثر بازی استراتژیک چین در خاورمیانه

    بررسی اثر بازی استراتژیک چین در خاورمیانه

    چین منافع اقتصادی، سیاسی و امنیتی زیادی در افغانستان دارد. در بعد امنیتی، پکن با تهدید گروه‌های شبه‌نظامی که در خاک افغانستان فعالیت می‌کنند، مواجه است. از برجسته‌ترین این گروه‌ها می‌توان به جنبش اسلامی ترکستان شرقی (ETIM) که یک سازمان افراط‌گرای اسلامی است که توسط تندروان اویغور در غرب چین تأسیس شده است، اشاره کرد.

  • برخورد انضباطی با متخلفان در سه نماد خودرویی

    برخورد انضباطی با متخلفان در سه نماد خودرویی

    در جریان معاملات شرکت بورس تهران، در صنعت خودرو و سه نماد خودرویی فشار فروش و رنج منفی مشاهده شد و در نهایت دسترسی معاملاتی ۵ کد حقیقی و حقوقی محدود شد.

  • همه پمپ بنزین ها کارت سوخت آزاد ندارند

    همه پمپ بنزین ها کارت سوخت آزاد ندارند

    رئیس صنف جایگاهداران کشور گفت: هم اکنون همه جایگاه‌ها کارت سوخت آزاد ندارند که البته بنا به گفته مسئولان امر، این به معنای حذف کامل کارت‌های آزاد جایگاه‌داران نخواهد بود.

  • ‌۳ قیمتی شدن خودروهای کم تعداد در صورت عرضه در بورس کالا

    ‌۳ قیمتی شدن خودروهای کم تعداد در صورت عرضه در بورس کالا

    وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که در صورت عرضه خودرو در بورس کالا احتمال نجومی شدن قیمت خودروهای کم تیراژ و کم تعداد و همچنین ۳ قیمتی شدن آن‌ها وجود دارد.

  • قیمت خودروهای سایپا امروز شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ + جدول

    قیمت خودروهای سایپا امروز شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ + جدول

    قیمت متوسط بازار آزاد و قیمت نمایندگی خودروهای سایپا امروز شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =