قیمت رب افزایش می‌یابد؟

رب گوجه فرنگی در بازار کمیاب شد. گویا این بار نوبت به تولیدکنندگان این محصول رسید تا در آستانه فصل تابستان و وفور گوجه در بازار دست از توزیع بکشند. آیا با این شرایط قیمت رب افزایش می‌یابد؟

به گزارش صدای بورس، کمیاب‌شدن محصولات مختلف، ازجمله مواد غذایی به روالی طبیعی در ماه‌های اخیر تبدیل شده است. این بار نوبت به رب گوجه فرنگی رسید تا از دست مصرف‌کننده نهایی دور بماند. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، تولیدکنندگان با هدف افزایش قیمت رب باعث شده‌اند تا فعلاً قفسه سوپرمارکت‌ها خالی از رب بماند.

شاید گلایه تولیدکنندگان مواد شوینده از بالارفتن هزینه مواد اولیه بحق باشد، اما ماده اولیه رب که همان گوجه فرنگی است اکنون در بازار به‌وفور یافت می‌شود و حتی نرخ آن در طول روزهای اخیر نزولی بود. با این حال کارخانه‌های تولیدی در این ایام عرضه رب را به خرده‌فروشی‌ها محدود کرده‌اند.

چرا تولیدکنندگان به دنبال افزایش قیمت رب هستند؟

ظاهراً کارخانه می‌خواهند به هر ریسمانی چنگ بزنند تا قیمت رب را افزایش دهند. این روزها دیگر انبارکردن کالا توسط تولیدکنندگان یک رسم است که به آن پایبندی شدید پیدا کرده‌اند. شاید روزی تنها خودروسازان بودند که با این ترفند اقدام به گران‌کردن محصول خود می‌کردند. اما حالا تولیدکنندگان مواد غذایی از آن‌ها پیشی گرفته‌اند. یک روز نوبت تولیدکنندگان ماکارونی و روغن بود، امروز هم نوبت به کارخانه‌های تولید رب گوجه فرنگی رسید.


بیشتر بخوانید: رب هم گران شد


البته در این بین کارخانه‌داران بیشتر به وضع عوارض ۶۰۰۰ تومانی برای صادرات گوجه اشاره می‌کنند که ممکن است این بازار را دستخوش تحول کند. از سوی دیگر، مسئولان این اقدام را در راستای مدیریت بازار داخلی و جلوگیری از افزایش قیمت رب می‌دانند.

رب گوجه دیگر کالای تحمیلی نیست

دبیر اتحادیه بنکداران موادغذایی گفت: رب گوجه فرنگی تا همین یک ماه گذشته جزو یکی از کالاهای اجباری و تحمیلی تولیدکنندگان روغن به بنکداران بود. برای مثال بنکداران در کنار ۱۰۰ کارتن روغن باید ۲۰ کارتن رب گوجه فرنگی و یا تن ماهی می‌گرفتند.

قاسمعلی حسنی توضیح داد: از یک ماه گذشته به این طرف، رب گوجه فرنگی از حالت تحمیلی خارج شد. در این شرایط توزیع محدود محصول از سمت کارخانجات تولیدی یک نوع بازار بالقوه‌ را ایجاد کرد. از سوی دیگر، مصرف‌کنندگان با خریدهای بیش از نیاز، تب بازار و احتمال افزایش قیمت رب گوجه فرنگی را بالا بردند.

او معتقد است که تولیدکنندگان با عرضه محدود به دنبال افزایش قیمت رب گوجه فرنگی هستند. هر چند افزایش هزینه تمام‌شده تولید در این موضوع بی‌تاثیر نست.

وی اعلام کرد: تولیدکنندگان رب گوجه فرنگی به دنبال چانه‌زنی با سازمان حمایت برای بالابردن قیمت رب هستند.

به گزارش تجارت نیوز، حسنی ضمن اعلام اینکه ایران یکی از کشورهای مطرح صادرکننده رب گوجه فرنگی به منطقه اورسیاست و بیش از دو برابر و نیم مصرف داخلی تولید دارد، خاطرنشان کرد: اما تولیدکنندگان اعتقاد دارند که افزایش هزینه حاصل از تولید، باید در قیمت‌ها لحاظ شود.

کد خبر 453131

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • رب گوجه‌فرنگی کمیاب شد

    رب گوجه‌فرنگی کمیاب شد

    بررسی وضعیت کالاهای اساسی و اقلام ضروری خانوار در هفته آخر خرداد ۱۴۰۱ حاکی از ثبات نسبی قیمت‌ها و کمبود رب گوجه فرنگی است.

  • گوجه ربی ارزان شد

    گوجه ربی ارزان شد

    دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: ۲.۵ برابر مصرف کشور تولید رب گوجه فرنگی داریم که با این وجود کمبودی در تولید این کالا نداریم.

  • قارچ خوراکی لاکرچی شد

    قارچ خوراکی لاکرچی شد

    دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ایران گفت: تولید قارچ پیش از اصلاح نظام یارانه‌ای مزیت مطلق سرمایه‌گذاری بود اما هم اکنون جزو مزیت‌های نسبی سرمایه‌گذاری هم قرار نمی‌گیرد چراکه از سبد غذایی خانوارها خارج و به یک محصول لوکس تبدیل شده است.

  • قیمت های جدید ماکارونی را ببینید

    قیمت های جدید ماکارونی را ببینید

    این گزارش به بررسی قیمت انواع ماکارونی فرمی با برندهای مختلف پرداخته است.

  • کارتن خالی طلا شد

    کارتن خالی طلا شد

    ماشین های خرید ضایعات انباری و منازل که بسیار پر سر و صدا هم هستند در تمام کوچه و خیابان‌ها بسیار زیاد شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =