۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸
کارت زرد سازمان به فولاد

مدیر نظارت بر سازمان بورس خواهان خودداری از ایجاد فشار فروش شد.

صدای بورسمیثم قریشی؛ دو هفته پیش در بازار سرمایه شاهد افزایش فشار فروش ناگهانی در نماد خساپا بودیم که به دنبال آن مدیر عامل صندوق بازنشستگی فولاد گفت: اولاً که فروش زیادی نبود؛ طبیعی است که ما باید حقوق بازنشستگان را پرداخت کنیم و یک مقدار کسری داشتیم.

ریسک نقدشوندگی همیشه یکی از بزرگترین معضلات بازار سرمایه ایران بوده است؛ دغدغه‌ای که ذهن سهامداران را به خود مشغول می‌کند، این است که آیا سهمی که می‌خرند مطابق پیش‌بینی حرکت می‌کند یا خیر. این مطلب نیازمند پیش‌زمینه‌هایی است، برای مثال رفتار بازیگران بزرگ بازار باید در جهت حفظ منافع کل سهامداران باشد اما دو هفته پیش صندوق بازنشستگی فولاد در اقدامی عجیب و بدون منطق اقدام به فروش آبشاری سهام سایپا کرد که این حرکت با انتقادات زیادی از جانب فعالان بازار همراه شد.

در جوابیه‌ای که حسین عامریان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد منتشر کرد این چنین بیان شده است: یک مقدار جزئی کسری که داشتیم را باید از بازار سهام تأمین می‌کردیم و متأسفانه این اتفاق با شرایط بد بازار متقارن شد. یک سری‌ها هم شیطنت کردند و متأسفانه در راستای منافع خودشان به این قضیه دامن زدند. این یک تأمین مالی جزئی بوده و عدد آن هم نسبت به حجم معاملات سهم قابل توجهی نیست.


بیشتر بخوانید: وعده رئیس بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز


عامریان تصریح کرده بود: ما سهامدار عمده خساپا هستیم و در شرکت سایپا سیت مدیریتی داریم. ما نمی‌آییم برای فروش چند سهم در یک روز، آن را خراب کنیم. حواسمان به بازار و سهم هست، اما چند عامل دست‌به‌دست هم داد که یکسری‌ها شیطنت کردند.

بعد از گفته‌های مدیر عامل صندوق بازنشستگی فولاد، مهدی پارچینی، مدیرنظارت بر سازمان بورس دوم خرداد در نامه‌ایی به عامریان خواهان خودداری از ایجاد فشار فروش در بازار خرد برای تامین نقدینگی مورد نیاز شد و توصیه کرد از ظرفیت‌های شرکت‌های هم گروه و موارد دیگر مانند انجام معاملات بلوکی، معاملات عمده و انتشار اوراق اختیار فروش تبعی استفاده کند.

پارچینی تاکید کرد: تامین نقدینگی مورد نیاز از صندوق هر ماه از قبل پیش‌بینی شود و ضمن عدم تکرار موارد مشابه، قبل از شروع فرایند عرضه و تقاضای حجیم سهام، با بورس هماهنگی شود.

کد خبر 452771

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =