روزهای خوش "دارایکم" و "پالایش" در راه است؟

سال ۱۳۹۹ درحالی که جذابیت‌ و ظرفیت‌های بازار سرمایه به مردم برای سوق دادن آنها به این بازار نشان داده می‌شد، دولتمردان وعده عرضه سه صندوق دولتی در قالب ETF را دادند.

به گزارش صدای بورس؛ دولتمردان به زعم خود با فروش سهام شرکت‌های دولتی به دنبال توزیع ثروت میان همه اقشار جامعه بودند هرچند صندوق ETF خودرویی به دلایل نامعلومی لغو شد.

سرانجام باتوجه به وعده‌های داده شده صندوق دارایکم در اوایل تابستان ۱۳۹۹ عرضه و در سوم تیرماه همان سال قابل معامله شد، پالایشی یکم البته بعد از کش و قوس‌های فراوان در روزهای نه چندان خوب بازار آذرماه سال ۱۳۹۹ عرضه شد که در ۱۶ روز معاملاتی نیمه دوم آذر تنها سه روز مثبت بود.

براساس آمار بازدهی دو صندوق "دارایکم" و "پالایش" از تیر ماه ۱۳۹۹ تا فروردین ماه ۱۴۰۱ به ترتیب منفی ۴۶.۷۵ و منفی ۲۷.۶۲ است به همین دلیل سازمان بورس و اوراق بهادار برای نزدیک شدن صندوق‌های قابل معامله دولتی به ارزش ذاتی و رونق دوباره آنها پیشنهادهایی را به عنوان راهکار ارائه داد.


بیشتر بخوانید: شاخص بر سر دوراهی!


راهکارهای سه‌گانه سازمان بورس و اوراق بهادار:

۱. اشخاص غیردولتی سهامدار این صندوق‌ها باید بتوانند در صندوق‌ها اعمال رأی کنند.

۲. ETFها به صندوق‌های فعال و بخشی تبدیل شوند یعنی صندوق‌ها می‌توانند ترکیب سبد سهام را تغییر داده و بازارگردان نیز داشته باشند.

۳. امکان فروش واحدهای ممتاز صندوق "دارایکم" و "پالایش" در مزایده و واگذاری آنها به بخش خصوصی برای جذب نقدینگی بیشتر.

علت عملکرد ضعیف صندوق‌ها چه بود؟

داوود رزاقی، مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه نوین درمورد علت عملکرد ضعیف صندوق پالایشی یکم گفت: به نظر می‌رسد در مورد صندوق پالایشی یکم زمان پذیره نویسی مناسب انتخاب نشده و همزمان با افت بازار بوده است.

وی تأکید کرد: در صورت اضافه کردن بازارگردان، تغییر دارنده واحدهای ممتاز و همچنین ایجاد فرصت‌های آربیتراژی با امکان تخصیص سهام متناسب با میزان دارنده واحدهای عادی، جاری کردن ارزش بلوک سهام موجود در صندوق و حق رأی آنها به نظر نمی‌رسد قیمت معاملاتی به ارزش NAV نزدیک شود.

محمدبختیار نصرآبادی که مدتی مدیر دارا بود معتقد است: عملکرد این دو صندوق وابسته به ذات بازار است، در حال حاضر این دو صندوق منفعل هستند یعنی به‌صورت قانونی اجازه اینکه ترکیب دارایی‌های خود را دستکاری و سهم خرید و فرش کنند را ندارند بنابراین با پیشنهاد ارائه شده مبنی بر اینکه اجازه این کار را داشته باشند هم موافق هستم و هم مخالف، مخالف از این جهت که صندوق پالایشیست و سهم‌های پالایشی در آن وجود دارد، اگر منظور سازمان این است که سهم‌هایی که مقطعی خوب هستند را خریداری کنند که دلیل ندارد اجازه داده شود که پالایش را به فروش برسانند و سهامی مانند خودرویی، بانکی و ... خریداری کنند چون از نام صندوق پالایش و مخصوص همین صنعت است اما منفعل بودن صندوق آزاردهنده است بنابراین با آزادسازی سهام صندوق در بخش آزاردهنده موافقم.

کد خبر 452743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد نایب سالکی IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 0
    باسلام و احترام اين دو صندوق بايد ابطال‌ شوند و زير مجموعه هرکدام در پرتوی سهامداران ايجاد شود آن موقع به ناو قیمتی نزديک می‌شود چون‌ دولتمردان نه توان به ناو رساندن را دارند و نه اراده این کار دارد ...
  • طاهری سرمور IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 0
    بادرود.تراخداداغ دلمان راتازه نکنید،دارایکم رابیش ازدوسال پیش به ملت انداختن وتاقیمت ۳۴هزارتومان رفت وماباهزاربدبختی چون درسبدسهام گیرمان انداختن به ۱۸۶۰۰تومان آن رارساندم والان بعدازاین مدت سال درضررسنگین هستم،واما درابتداقراربودهم سودداشته باشدهم اگرکسی خواست به قیمت ناوبه دولت واگذارکندوبعدازکسرکارمزدپولش رابگیردکه این هم کسی پاسخگونیست،والان صندوقی بدون سودویا رشدوبی فایده ای که به یک سوم پول دوسال پیش رسیده ایم راداریم وهیچ کجاهم صاحب یاپاسخگونیست وبی سرانجام مانده،حدافل همین موضوعات راپیگیری کنیدبه رسانه که مدافع وصدای مردم هستید.باسپاس
  • بیات IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 0
    سرمایه و عمر و زندگی ام را در بور س از دست دادم ای خدا سرمایه ام را طی ۳ سال بی ارزش و نابود کردند و قیمت کالاها را بیش از ۸ برابر کردند
  • علی دوستی IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 0
    خدایا با سرمایه با ارزش مان در طی ۳ سال چکار کردند امروز ۷۰ درصد سرمایه خود را نداریم و سرمایه ام را بی ارزش کردند و قیمت کالاها و خودرو را در طی ۳ سال بیش از ۱۰ برابر کردند