ارتقای نرخ بازدهی صندوق توسعه ملی با سرمایه‌گذاری در طرح ها

غضنفری گفت: صندوق توسعه ملی مجاز به سرمایه‌گذاری در طرح ها و بازارهای مالی شده که این امر نرخ بازدهی پایین این صندوق را ارتقا می‌دهد.

به گزارش صدای بورس، غضنفری رئیس صندوق توسعه ملی در بخش خبری ۲۱ در خصوص مجوز جدید صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری در پروژه ها به سوالات زیر پاسخ داد.

سوال: این مجوز چه مزایایی برای صندوق توسعه خواهد داشت؟

غضنفری: طی چند ماه گذشته سعی کرده ایم شیوه نوین و موثرتری در حکمرانی صندوق توسعه ملی اجرایی کنیم. در گذشته صندوق فقط تسهیلات می‌داد و به دلیل افزایش نرخ ارز تسهیلات گیرندگان، بهانه‌هایی برای بازپرداخت این تسهیلات مطرح می‌کردند که موجب می‌شود منابع صندوق به درستی استفاده نشود.

همچنین بخش زیادی از این منابع هم توسط دولت‌های مختلف صرف فعالیت‌های بودجه‌ای و غیر بودجه‌ای می‌شود به این دلایل
نرخ بازدهی صندوق مناسب نبود و به حدود نیم درصد رسیده بود در حالی که متوسط نرخ بازدهی صندوق‌های ثروت‌های ملی دنیا ۶ درصد است.

۳ راه حل برای این مشکل مطرح کرده ایم.مصوبات امروز هیات امنا دست صندوق را برای سرمایه گذاری در پروژه‌های خود صندوق و بازار سرمایه باز می‌کند و اجازه می‌دهد تسهیلاتی که قبلا به پروژه‌ها می دادیم و بعضا رسوب می‌کرد، خود صندوق سهمی از پروژه بردارد و در پایان با فروش سهام خود منابع را در طرح دیگری سرمایه گذری کند.

بنگاه داری سم مهلکی برای صندوق توسعه ملی است، اما اینکه منابع صندوق هم به اسم تسهیلات در پروژه‌ها رسوب کند را مغایر با رسیدن به رشد ۸ درصد می‌بینیم.
سوال: با این وجود صندوق وارد بنگاه داری می‌شود. برای پوشش ریسک سرمایه گذاری چه پیش بینی کرده و برنامه خروج از بنگاهداری چیست؟


بیشتر بخوانید: آماده هرگونه توسعه همکاری با شرکت ملی صنایع مس ایران هستیم


غضنفری: برخی اوقات گفته می‌شود سرمایه گذاری همان بنگاه داری است در صورتی که حضور در بازار بورس یا خریدن اوراق قرضه و داشتن سهام زیر ۲۰ درصد بنگاه، محتاج بنگاه داری نیست.

ما قصد بنگاه داری نداریم. یا چند ماه پس از بهره برداری پروژه، منابع از مالک دریافت می‌کنیم و به فروش می رسانیم یا سهام را در بازار سرمایه عرضه می‌کنیم تا دچار بنگاه داری نشویم.

با اختیار جدیدی که از هیات امنا گرفته ایم نرخ بازدهی صندوق در سال‌های بعد به عدد بالاتری افزایش پیدا می کند.

ما آماده هستیم ۱۰۰ درصد بودجه نفت را در صندوق قبول کنیم و از سود فعالیت‌های صندوق، بودجه کشور را تامین کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تعریف صندوق این است درآمدهای دولت را به ثروت‌های ماندگار تبدیل کنیم مهمترین درآمد دولت نفت است. اگر در آمدهای کشور طی سال های گذشته وارد صندوق شده بود یک هزارمیلیارد دلار پول داشتیم اما خالص سرمایه این صندوق تنها ۵۰ میلیارد دلار است.

کد خبر 452729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =