علت رفت‌ و برگشت نرخ امتیاز وام مسکن چیست؟

میانگین قیمت هر فقره اوراق ۵۰۰ هزار تومانی وام مسکن که هم‌زمان با افزایش دو برابری سقف تسهیلات مسکن مسیر صعودی خود را از کانال ۶۰ هزار تومانی شهریور به کانال ۷۰ هزار تومانی در مهر و آبان آغاز کرده بود در آذرماه به میانه کانال ۹۰ هزار تومان رسید.

هزینه دریافت وام مسکن باز هم افزایش یافت. درحالی‌که بعد از شوک واردشده به بازار معاملات اوراق وام مسکن در نیمه دوم سال گذشته، میانگین قیمت هر فقره اوراق در فروردین‌ماه امسال بار دیگر به کانال زیر ۱۰۰ هزار تومان سقوط کرد اما آمار مربوط به قیمت اوراق در ۲۰ روز ابتدای اردیبهشت‌ماه نشان از صعود مجدد قیمت اوراق و رشد دوباره هزینه دریافت وام مسکن دارد.

میانگین قیمت هر فقره اوراق ۵۰۰ هزار تومانی وام مسکن که هم‌زمان با افزایش دو برابری سقف تسهیلات مسکن مسیر صعودی خود را از کانال ۶۰ هزار تومانی شهریور به کانال ۷۰ هزار تومانی در مهر و آبان آغاز کرده بود در آذرماه به میانه کانال ۹۰ هزار تومان رسید.
دی‌ماه اما هر فقره اوراق وام مسکن به طور متوسط ۱۰۰ هزار تومان معامله شد و تا پایان اسفندماه متوسط قیمت اوراق در کانال‌های بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان باقی ماند. متوسط قیمت هر فقره اوراق تسهیلات مسکن در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به ۱۲۳ هزار تومان رسید. اما نقطه اوج و قله قیمتی در بازار معاملات اوراق مسکن مربوط به اسفندماه ۱۴۰۰ است. اسفندماه سال گذشته بالاترین سطح قیمت در بازار اوراق وام مسکن به ثبت رسید و متوسط قیمت هر فقره اوراق در این ماه ۱۳۶ هزار تومان محاسبه شد. اما هم‌زمان با آغاز سال جدید، روند کاهشی قیمت اوراق نیز آغاز شد. متوسط قیمت هر فقره اوراق وام مسکن در فروردین‌ماه امسال با ۵ کانال عقب‌گرد تنها به فاصله یک ماه، به کانال ۸۰ هزار تومان سقوط کرد. فروردین‌ماه امسال هر فقره اوراق وام مسکن ۸۴ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد. اما شرایط در اردیبهشت‌ماه به گونه دیگری رقم خورد.
در ۲۰ روز اول اردیبهشت‌ماه، ‌متوسط قیمت هر فقره اوراق وام مسکن به کانال ۱۰۰ هزار تومانی بازگشت و صعود مجدد قیمت اوراق در بازه زمانی ۳۱ فروردین تا ۱۹ اردیبهشت ماه رصد شد. درحالی‌که بازار معاملات اوراق وام مسکن در روز ۳۱ فروردین‌ماه با سطح متوسط ۹۶ هزار و ۹۰۰ تومان به ازای هر فقره اوراق وام مسکن به کار خود خاتمه داد از همان ابتدای اردیبهشت‌ماه قیمت اوراق در مسیر صعود قرار گرفت. به طوری که متوسط قیمت اوراق در دومین ماه از سال جدید بالاتر از کانال ۱۰۰ هزار تومان قرار گرفت. از روز ۱۶ اردیبهشت ماه با عبور قیمت هر فقره اوراق از کانال ۱۰۰ هزار تومانی، روند رشد قیمت اوراق تسریع شد. بازار معاملات اوراق وام مسکن در ۱۹ اردیبهشت‌ماه با سطح قیمتی نزدیک به ۱۱۴ هزار تومان به کار خود خاتمه داد.

منشأ صعود اوراق
بازار اوراق وام مسکن اگرچه از یک زاویه مهم وابسته به بازار معاملات سهام بوده و به دلیل ماهیت و همچنین مکان عرضه و معامله آن (بازار سرمایه) از این بازار و تحولات آن تأثیر می‌پذیرد اما به یک دلیل مهم بیش از آن‌که به عنوان بازاری سرمایه‌ای شناخته شود، بازاری مصرفی است. از آن جهت که متقاضیان رایج‌ترین شکل وام مسکن که بیش از ۹۰ درصد تسهیلات بانکی بخش مسکن از این مسیر پرداخت می‌شود ناچار به خرید اوراق به عنوان امتیاز دریافت تسهیلات هستند. بنابراین می‌توان گفت در رفت‌وبرگشت قیمت اوراق و همچنین سایر تحولاتی که در دوره‌های زمانی مختلف در این بازار به وقوع می‌پیوندد دو عامل مهم دخالت دارند؛ اولین عامل مربوط به تغییرات و نوسانات بازار سرمایه است و دومین عامل به تغییرات و نوسانات بازار مسکن اختصاص دارد.
فروردین‌ماه امسال شاخص کل در بازار معاملات سهام، ۱۱ درصد رشد کرد. این میزان رشد بیشترین سطح بازدهی در میان سایر بازارها محسوب می‌شود. در واقع بازار معاملات سهام در فروردین‌ماه امسال رتبه اول بیشترین بازدهی را به خود اختصاص داد و همان‌گونه که مشاهده می‌شود در روزهای پایانی این ماه و به دلیل چشم‌انداز بازدهی نسبتاً مطلوب در بازار سرمایه، روند کاهش قیمت اوراق متوقف شده و سپس اوراق در مسیر صعود قرار گرفته است. به نظر می‌رسد دارندگان اوراق بار دیگر در مسیر مقاومت قیمتی قرار گرفته و از عرضه اوراق در سطوح پایین قیمتی خودداری می‌کنند.
از سوی دیگر شرایط در بازار معاملات مسکن نیز به گونه دیگری رقم خورد؛ بعد از افت ۴/۲درصدی قیمت مسکن در فروردین‌ماه در مقایسه با اسفند ۱۴۰۰، قیمت اوراق نیز در این ماه در مقایسه با ماه‌های قبل با افت محسوس روبه‌رو شد. این در حالی است که قله قیمتی اوراق مسکن در اسفندماه مصادف با همان زمانی است که متوسط قیمت مسکن شهر تهران در این ماه در مقایسه با ماه قبل از آن با رشد شدید ۲/۶درصدی همراه شد. هم‌زمان با افت قیمت مسکن در فروردین‌ماه، قیمت اوراق نیز سیر کاهشی در پیش گرفت. با این‌ حال، به دلیل نبود چشم‌انداز پایدار برای ادامه کاهش قیمت در بازار مسکن و از سوی دیگر متعادل شدن سطح قیمت‌ها در بازار اوراق بار دیگر تقاضا برای خرید اوراق از سوی متقاضیان مصرفی به طور نسبی افزایش یافت. این در حالی است که به نظر می‌رسد به دلیل مثبت بودن چشم‌انداز بازدهی در بازار بورس در سال جاری، سهم خریدهای سرمایه‌ای از بازار اوراق قابل‌توجه بوده و همین چشم‌انداز رشد در ۲۰ روز اول اردیبهشت‌ماه در صعود قیمت اوراق مؤثر واقع شده است. حتی عرضه‌کنندگان نیز عرضه اوراق با سطوح پایین قیمت را متوقف کرده‌اند. اما وضعیت قیمت‌ها در بازار اوراق وام مسکن در روزها، هفته‌ها و ماه‌های پیش‌ رو به طور مستقیم با شرایط دو بازار مسکن و بورس ارتباط دارد. هر نوع تغییر و تحولی در این دو بازار می‌تواند منجر به نوسان قیمت و تغییر رفتار دارندگان و متقاضیان اوراق وام مسکن شود.

علت رفت‌ و برگشت نرخ امتیاز وام مسکن چیست؟

  • ‌هاجرشادمانی - روزنامه‌نگار
کد خبر 452712

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • انتظار ۱۵ ساله برای تحویل مسکن مهر

    انتظار ۱۵ ساله برای تحویل مسکن مهر

    «من از سال ۸۷ برای تحویل واحد مسکن مهر ثبت‌نام کردم و تا سال ۹۲ در چند مرحله حدود ۲۵ میلیون تومان واریز کردم، بعد از آن وسعم نرسید. آن‌ها هم حذفم کردند.»؛ این روایت یکی از افرادی است که پس از گذشت چندین سال هنوز مسکن مهر خود را تحویل نگرفته است.

  • اوراق مسکن گران شد

    اوراق مسکن گران شد

    هزینه وام مسکن نسبت به هفته قبل روند افزایشی داشته و درحالی که متاهل‌های ساکن تهران پیش از این با پرداخت حدود ۱۲۴ میلیون تومان میتوانستند نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند، اکنون باید حدود ۱۳۲ میلیون تومان بپردازند.

  • افزایش سقف تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن

    افزایش سقف تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن

    افزایش سقف تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن از ۱۰۰ به ۴۵۰ میلیون تومان، بخشی از تسهیل‌گری دولت در اجرای قانون جهش تولید مسکن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =