آیا بازار طلا و سکه ملتهب خواهد شد؟

با وضعیتی که در حال حاضر داریم اگر واقع‌بینانه بخواهم بگویم، شرایط به گونه‌ای است که قیمت دلار و سکه نرخ‌های پایینی را نسبت به سایر دارایی‌هایی که در جامعه وجود دارد، ثبت کرده است، یعنی نسبت به بازارهای رقیب اصلی مثل بازار مسکن و بازار خودرو.

برای بررسی چشم‌انداز بازار طلا و سکه در ماه‌های آتی باید مؤلفه‌های مختلفی را در نظر بگیریم. از این‌رو اگر واقع‌بینانه بخواهیم به قضیه نگاه کنیم باید پارامترهایی را که روی قیمت سکه مؤثر است در نظر بگیریم. از بین عوامل مهمی که وجود دارد، دو عامل از بقیه مهم‌تر است. یکی قیمت‌های اونس جهانی است و قیمت طلا که حدود ۱۸۱۰ دلار در هر اونس است. اما آنچه مهم‌تر است وضعیت دلار است. چرا که قیمت دلار بازار داخلی کاملاً بر بازار طلا و سکه تأثیرگذار است.
فدرال‌رزرو در حال تقویت دلار است و همین مسئله باعث کاهش قیمت جهانی طلا شده است که ممکن است این عدد (اونس جهانی طلا) تا ۱۷۵۰ دلار کاهش پیدا کند. ولی با توجه به شرایط بازار جهانی و افزایش تورم انتظاری احتمال افزایش قیمت اونس به بالای دوهزار دلار و رسیدن به سطوح ۲۴۰۰ دلار وجود دارد که می‌تواند باعث تقویت بازار طلا شود. در مورد سکه به نظر می‌رسد قیمت در ناحیه ۱۳ تا ۱۴میلیون تا یکی دو ماه آینده در نوسان باشد ولی در ادامه با عبور از سطح ۱۵ میلیون تومان به اعدادی مثل ۱۸ میلیون تومان در نیمه دوم سال می‌رسد. حباب مثبتی که در سکه وجود دارد حول‌وحوش ۸۰۰ هزار تومان است که این عدد در دوره رونق می‌تواند به حدود یک و نیم میلیون تومان هم برسد. در کل با توجه به شرایطی که وجود داشت و اخباری که از برجام وجود دارد، این احتمال زیاد است که بازار تا یکی دو ماه آینده از تب‌وتاب بیفتد و آرام بگیرد و دلار هم پایین‌تر از سطح ۳۱ هزار تومان باقی می‌ماند و احتمال رسیدن به ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان هم وجود دارد. ولی پس از آن یعنی حداقل دو ماه بعد از سطوح ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان عبور می‌کند و رقم ۴۲ هزار تومان را برای آن انتظار داریم که البته امیدواریم این عدد را برای سال آینده ثبت کند، یعنی سرعت رشد آن کمتر باشد.از سوی دیگر پارامتر دیگری که تأثیرگذار است قیمت طلای آب‌شده داخلی است که می‌تواند بعضاً قیمت‌هایش در طلا یا سکه حبابی شود. از این منظر می‌تواند حباب مثبت یا منفی را شکل دهد اما با وجود این تأثیر اصلی را قیمت دلار و قیمت اونس جهانی خواهد داشت.
با وضعیتی که در حال حاضر داریم اگر واقع‌بینانه بخواهم بگویم، شرایط به گونه‌ای است که قیمت دلار و سکه نرخ‌های پایینی را نسبت به سایر دارایی‌هایی که در جامعه وجود دارد، ثبت کرده است، یعنی نسبت به بازارهای رقیب اصلی مثل بازار مسکن و بازار خودرو. بانک هم که عملاً سود زیادی نمی‌تواند بدهد که بخواهد تبدیل به رقیب برای طلا و سکه شود. سود بانک در حالی حدود ۲۰ درصد است که حداقل تورم ۴۰ درصد ثبت شده است. به همین خاطر این بازار جزو معدود بازارهایی است که قیمتش نسبت به بازارهای رقیب در کف قرار دارد.
اما نکته‌ای که در مورد دلار وجود دارد این است که به خاطر انتظاراتی که به دلیل برجام وجود دارد و بخش دیگری هم تمایل دولت برای سرکوب و کنترل قیمت دلار است، شرایط کاملاً بازار طلا و سکه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در واقع مثل کاری که سال‌های گذشته دولت‌ها در دوره اول‌شان انجام می‌دادند و دلار را سرکوب می‌کردند. الان هم به شکل کاذب قیمت دلار از سوی دولت کنترل می‌شود. پس دلار هم به احتمال بسیار زیاد حداقل به اندازه تورم می‌تواند حرکت کند. ولی در حال حاضر به شکل دستوری قیمت را نگه داشته‌اند. این دو عامل کنار هم تأثیرگذار است. قیمت اونس جهانی هم از دیدگاه من رقم‌های بالای دوهزار دلار را خواهد دید که این خود جای بحث دیگری دارد. اگر همه این مؤلفه‌ها را کنار هم بگذاریم، به این نتیجه می‌رسیم که تا شش ماه آینده قیمت‌های سکه می‌تواند نرخ‌های بالای این اعداد را ببیند، یعنی شاید حدود ۴۰۰ تا۵۰۰ هزار تومان می‌تواند افت قیمت داشته باشد، ولی درعین‌حال می‌تواند عددهای بالایی مثل ۱۵ میلیون تومان را برای امسال به‌راحتی ثبت کند، عددهایی که اصلاً دور از انتظار نیست. در واقع ما هم چشم‌انداز رشد از قیمت‌های اونس جهانی را داریم و هم چشم‌انداز رشد نرخ دلار در سه، چهار ماه آینده وجود دارد. به همین خاطر است که معتقدم این قیمت‌ها و اعدادی حول‌وحوش ۴۰۰ یا ۵۰۰هزار تومان پایین‌تر قیمت‌های معقولی هستند که می‌تواند برای ورود به سرمایه‌گذاری در این حوزه باشد.
اما در مورد حباب طلا و سکه باید گفت که ما دو نوع حباب داریم، یکی حباب مثبت و دیگری حباب منفی. وقتی بازار طرفدار ندارد و در رکود قرار دارد، ممکن است حتی دچار حباب منفی شود. ولی وقتی بازار در دور رونق می‌افتد حتماً حباب مثبت خواهیم داشت و جای شکی نیست. بنابراین بر این باورم که در مقطعی که قیمت‌ها صعودی می‌شود و بازار رونق می‌گیرد باید انتظار چنین حبابی را داشت ولی درعین‌حال باید به این نکته هم توجه کرد که به خاطر کاهش قدرت خرید، پول‌های خیلی خرد نمی‌تواند در این بازار حرکت کنند. بنابراین برای حفظ سرمایه رقم‌های خیلی کلان ورود می‌کنند، یعنی ممکن است در بازار خودرو دارایی‌ها را تبدیل به طلا کنند یا حتی ممکن است در بازار مسکن این اتفاق رخ دهد اما برای رقم‌های خیلی پایین با وضعیتی که در جامعه وجود دارد و کاهش قدرت خرید و تقاضا خیلی سرمایه‌گذاری خرد را نمی‌توانیم شاهد باشیم. البته همچنان طلا و سکه یکی از بازارهای امن برای سرمایه‌گذاری در سال جاری است. برای امسال دلار می‌تواند عددهای ۳۲ هزار تومان را ثبت کند که دلایل مختلفی دارد. البته نه این‌که در کوتاه‌مدت و یکی دو ماه آینده این اتفاق بیفتد بلکه در طول سال می‌تواند به این عدد برسد. حالا باید حساب کنیم که هر اتفاقی که بخواهد بیفتد سکه یا طلا تقریباً از لحاظ امن بودن از خیلی از دارایی‌های سرمایه‌ای امن‌تر است. یعنی امن‌ترین دارایی در حال حاضر طلاست. اما موضوع دیگر به وضعیت گواهی سپرده برمی‌گردد. با توجه به این‌که گواهی سپرده در بازار بورس آمد و تقریباً مثل سهام و به شکل مرسوم در بازار معامله می‌شود، یک مقدار رونق آن بیشتر شد و به‌تدریج هم زیاد شد. حضور شرکت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی مثل صندوق‌های طلا که در بازار سرمایه ورود کردند، بخش عمده پورتفوی‌ آنها (حدود ۷۰ درصد) را از گواهی سپرده تشکیل شد. به همین خاطر این معاملات باعث رونق می‌شود. ولی زمان‌هایی که بازار بخواهد سرمایه‌گذار داشته باشد وقتی افق را ببینند، قطعاً سرمایه‌گذاران خرد هم که در بازار سرمایه دیدگاهی دارند در این بازار هم حضور پیدا می‌کنند و بنابراین احتمال رونق گواهی سپرده در کنار بازار طلا وجود دارد.

  • علیرضا سلیمانی - تحلیلگر بازار مالی
کد خبر 452707

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =