اعلام نتایج قرعه کشی خودرو به فردا افتاد

در حالیکه پس از یک هفته از اتمام مهلت ثبت‌نام در طرح یکپارچه تخصیص خودرو، روز گذشته (دوشنبه) قرعه‌کشی طرح‌ها برگزار شد، مقرر بود، اسامی منتخبان ساعت ۹ صبح امروز (سه‌شنبه) بر روی همین سامانه منتشر شود؛ اما گویا نهادهای نظارتی همچون وزارت صمت برای احراز هویت مشتریان به‌ویژه در طرح جوانی جمعیت، به زمان بیشتری نیاز دارند و ضمن عذرخواهی بابت تاخیر پیش آمده، تا ۲۴ ساعت آینده برای اعلام اسامی مهلت خواسته‌اند.

به گزارش صدای بورس، سه‌شنبه هفته گذشته (۲۷ اردیبهشت ماه) اولین فروش خودرو در قالب سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با عرضه محصولات شش خودروساز دولتی و خصوصی به مدت یک هفته (تا ۹ صبح سه‌شنبه ۳ خردادماه) اجرایی کرد. پس از پایان مهلت ثبت‌نام و مشارکت در اولین طرح فروش یکپارچه خودرو در قالب سامانه فروش، قرعه‌کشی این مرحله از فروش خودروها روز گذشته (دوشنبه ۹ خردادماه) انجام شد.

بر این اساس مقرر شد که یک روز پس از انجام فرآیند قرعه‌کشی، ۹ صبح امروز (سه‌شنبه) اسامی منتخبان بر روی سایت سامانه بارگذاری و اعلام شود. این خبر روز گذشته در قالب یک نشست خبری نه‌چندان عمومی و با حضور برخی رسانه‌ها توسط مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت اعلام شد.

عبدالله توکلی لاهیجانی در این نشست اظهار کرد: "نتایج تخصیص خودرو از طریق سامانه تخصیص یکپارچه خودرو، ساعت ۹ صبح ۱۰ خردادماه، اعلام خواهد شد. "


بیشتر بخوانید:شرط وزیر صنعت برای واگذاری سهام خودروسازان


حال بیش از دو ساعت از زمان اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت گذشته و خبری از اعلام اسامی نیست. این در حالیست تعداد بسیاری از مشتریان در تماس با ایسنا، پیگیر موضوع شدند و می‌خواهند بدانند در بخت‌آزمایی جدید خرید و فروش خودرو بخت با آن‌ها یار بوده است یا خیر!؟

سعی می‌کنیم ظرف ۲۴ ساعت آینده اسامی منتخبان اعلام شود

در این رابطه یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت در این رابطه پاسخ داده است که به شرح زیر است:

"ضمن عذرخواهی از بابت تاخیر چندساعته، لازم به ارائه این توضیح است که نظر به لزوم صیانت از حق مصرف‌کنندگان و افزایش دقت در موضوع صحه‌گذاری ثبت‌نام‌کنندگان که توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام می‌شود، زمان برخی استعلام‌ها طولانی شد.

همانطور که مستحضر هستید، ما در این دوره یکی از بیشترین عرضه‌های خودرو را در تاریخ انجام می‌دهیم که از طریق سامانه تخصیص یکپارچه خودرو در حال تحقق است. در مجموع ۱۷۶ هزار و ۹۱۱ دستگاه را در قالب ۱۱۵ طرح فروش متنوع فروش فوق‌العاده، پیش‌فروش، فروش فوری و جوانی جمعیت با بازه زمانی کمتر از یکسال تحویل مشتریان خواهیم کرد.

اعلام نتایج تا حدودی زمان بیشتری را طلب کرد که به سبب اعلام سرویس‌های نیرو انتظامی برای تایید صحت اطلاعات افراد (شناسایی دلالان و افرادی که ثبت‌نام‌های غیرواقعی انجام می‌دهند)، احراز هویت ثبت‌نام‌کنندگان ایجاد شده است. ضمن اینکه موضوع دیگری که زمان را به تاخیر انداخته است، بحث ۲۹۷ هزار ثبت‌نام در طرح جوانی جمعیت است که بایستی از ثبت‌احوال استعلام شود و این استعلام از ثبت احوال کمی تاخیر ایجاد کرده است.

تلاش ما این است که ظرف ۲۴ ساعت آینده نتایج اعلام شود و اسامی منتخبان بر روی سایت سامانه یکپارچه تخصیص خودرو قرار خواهد گرفت. ساعت دقیقی را برای فردا اعلام نمی‌کنیم؛ چراکه استعلام‌ها به شدت در حال پیگیری است. "

علامت سوال بزرگ!

این بدقولی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی اتفاق افتاده است که پیش‌تر در طرح‌های خود خودروسازان، یک روز پس از اتمام مهلت ثبت‌نام احراز هویت‌ها و قرعه‌کشی‌ها انجام می‌شد و اسامی منتخبان همان روز یا نهایتا یک روز پس از انجام فرآیند قرعه‌کشی اعلام می‌شد. درست است که تعداد زیاد افراد ثبت‌نام‌کنندگان و یکپارچه شدن طرح‌ها زمان بیشتری را برای احراز هویت‌ها می‌طلبد اما یادآوری می‌شود که امروز، ۸ روز است که مهلت ثبت‌نام پایان یافته است. لذا این سوال ایجاد می‌شود که وزارت صمت و سازمان حمایت در استعلام‌ها نیاز به زمان بیشتری داشته‌اند یا خودروسازان در امر احراز هویت‌ها چندان سختگیری زیادی نداشتند.

به گزارش ایسنا، یک نکته بسیار قابل توجه نیز این است که طبق طرح تخصیص یکپارچه مقرر شده است که به‌جای هر ۱۵ روز یکبار یا هر هفته برای اجرای طرح‌ها، هر سه یا چهارماه یکبار این طرح با عرضه بیشتر خودرو به میزان ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در هر مرحله برگزار شود؛ اما شواهد امر نشان می‌دهد که در همین مرحله اول تعداد خودروها به ۲۰۰ هزار دستگاه هم نرسید. فراموش نکنیم که در شیوه‌های قبلی، طرح‌ها بصورت هفتگی بطور مثال برای ۱۰ تا ۲۰ هزار دستگاه (مجموع طرح‌های عادی و طرح ویژه مادران) خودرو انجام می‌شد؛ بنابراین در ماه بطور میانگین طی چهار نوبت (هر نوبت ۱۵ هزار دستگاه خودرو) در مجموع ۶۰ هزار خودرو عرضه می‌شد ضمن اینکه حال بایستی فروش محصولات خودروسازان خصوصی را به آمار عرضه دو خودروساز بزرگ اضافه کرد.

کد خبر 452694

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =