تغییر در نحوه عرضه نفت خام در بورس انرژی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه نحوه عرضه نفت خام در بورس با هدف تامین مالی از نقدینگی داخل کشور تغییر خواهد کرد، گفت: برای افزایش صادرات نفت ایران در دولت سیزدهم، علاوه بر احیای بازارهای سنتی صادراتی، مقاصد و مشتریان جدیدی برای نفت ایران ایجاد شده است.

به گزارش صدای بورس، صادرات نفت خام ایران در دولت سیزدهم روندی افزایشی داشته و در این مدت ایران توانسته علاوه بر افزایش صادرات، مطالبات نفتی خود را نیز دریافت کند.

همچنین در همین مدت در صنعت نفت برای جذب سرمایه مورد نیاز این صنعت نیز اقداماتی انجام شده که بیشتر بر جذب سرمایه از داخل کشور معطوف بوده و راهکارهایی مانند عرضه اوراق گواهی سپرده کالایی برای نفت در بورس انرژی نیز در دستور کار قرار دارد.

علاوه بر تامین مالی و جذب سرمایه‌گذاری از داخل کشور، شرکت‌های ایرانی نیز توانسته‌اند به ظرفیتی ارتقا پیدا کنند که آماده حضور در عرصه‌های بین‌المللی باشند.


  • بیشتر بخوانید:

رایزنی وزیر نفت با رئیس سازمان سرمایه‌گذاری عمان


«محسن خجسته مهر» مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر این موارد، گفته که در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها اگر از تمام مقدوراتی که در کشور وجود دارد استفاده کنیم، کشور ما دچار تکانه نمی‌شود و این همان چیزی سیاست‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش ایرنا، خلاصه گفت وگو با او را می خوانید:

- برآورد برای رسیدن به ظرفیت تولید ۵.۷ میلیون بشکه نفت در روز واقع‌گرایانه و مبتنی بر پتانسیل تولیدی مخازن نفتی ایران است و مبنای کارشناسی دارد.البته برای رسیدن به این تولید ۹۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است که در وهله نخست از حداکثر ظرفیت تامین مالی داخل کشور استفاده کنیم، ضمن اینکه برای اجرای این پروژه‌ها شرکت‌های خارجی هم می‌توانند وارد سرمایه‌گذاری شوند و حضور شرکت‌های خارجی را منتفی نمی‌دانیم و این مسیر همیشه باز است.در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها اگر از همه مقدوراتی که در کشور وجود دارد استفاده کنیم، کشور ما دچار تکانه نمی‌شود و این همان سیاست‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی است.

- پیشنهاد جدیدی را در شرکت ملی نفت ایران و یک مدل جدید فروش نفت ارائه کردیم که فرآیند کارشناسی آن رو به اتمام است و آن هم انتشار اوراق مربوط به گواهی سپرده کالایی است که با انتشار این اوراق، بخش داخلی کشور می‌تواند منابع در دسترس خود را در اختیار وزارت نفت به‌منظور انجام سرمایه‌گذاری قرار دهند. همچنین تملک معادل نفت خام آن می‌توان نقدینگی را متناسب با بخشی از نفتی که عرضه می‌کنیم در اختیار این شرکت قرار خواهد داد و به صورت واقعی بخش مهمی از منابع مالی مورد نیاز را تامین خواهیم کرد. جزییات این طرح با تکمیل فرآیند کارشناسی به اطلاع مردم می‌رسد.

کد خبر 452417

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • سطح روابط تجاری با روسیه به ۴۰ میلیارد دلار در سال می‌رسد

    سطح روابط تجاری با روسیه به ۴۰ میلیارد دلار در سال می‌رسد

    اوجی گفت: بنا داریم در دولت سیزدهم سطح روابط تجاری با روسیه را به سقف ۴۰ میلیارد دلار در سال برسانیم.

  • روزهای خوش در انتظار کامودیتی محورها

    روزهای خوش در انتظار کامودیتی محورها

    مدیرعامل شرکت کارگزاری آرمون بورس گفت: باتوجه به جنگ روسیه و اوکراین قیمت کامودیتی‌ها نوسان زیادی داشته است و چون اکثر شرکت‌های بورسی کامودیتی محورند می‌تواند بر درآمدشان تأثیرگذار و سالی پر رونق در انتظار بازار سرمایه باشد.

  • صف طولانی مردم برای خرید نان

    صف طولانی مردم برای خرید نان

    مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان تهران گفت: بعد از افزایش نرخ گندم صنف و صنعت قیمت نان فانتزی روند صعودی به خود گرفت از این‌رو بخشی از نیاز مردم که با این نان‌ها تامین می‌شد به سمت نان‌های سنتی سرازیر شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =