منتظر فرصت جدید برای ورود باشید

فردا روز بسیار مهمی برای اهالی بازار سرمایه است چون باید دید نمادهای منفی خریدار دارند یا خیر.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ بازار فردا را نمی‌توانیم روز مثبتی در نیمه اول قلمداد کنیم و منتظریم بازار در محدوده حمایتی خود ببیند آیا در منفی‌ها خریدار دارد یا خیر تا روند صعودی بازار آغاز شود.

حسین مرید سادات، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: امروز، روز بسیار بدی برای اهالی بازار سرمایه بود، روزی که شاید بعد از ماه‌ها خروج هزار میلیارد تومانی را از بازار شاهد بودیم و ۷۱۴ نماد قابل معامله در بازار همچنین ۳ رقمی شدن صف‌های فروش را شاهد بودیم.

وی افزود: رفتار امروز را ماحصل رفتار دیروز حقوقی‌ها می‌دانیم؛ چون روی صفر بازار تابلو را نگه داشتند و کاملا مشخص بود که حمایت تصنعی از بازار سهام داشتند، طوری که عملکرد بازار خنثی بود یعنی نه میل و جان حرکت رو به بالا داشت نه مایل به اصلاح.

مرید سادات بیان کرد: بسیاری از نمادهای بازار دیروز توسط حقوقی‌ها خریداری شدند و امروز بازار پر عرضه ظاهر شد و هرچه به سمت نیمه دوم بازار رسیدیم فشار عرضه کاملا مشهود بود، محدوده‌ای که بسیاری از سهامداران امیدوار بودند با چند روز رنج مثبت و خرید منفی‌های بازار و عبور از این‌ دوره به اهداف بالاتر برسند، اما در نهایت اعداد سنگینی روی تابلو معاملات ثبت شد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: در معاملات امروز بازار ۲۵ هزار واحد اصلاح برای شاخص کل رقم خورد که در محدوده یک میلیون و ۵۵۷ هزار واحد آرام گرفت. از نظر تکنیکال باید گفت نقاط حمایت پیش‌روی بازار، محدوده یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد است؛ شاید این فشار و عرضه‌های امروز باعث از دست رفتن این محدوده شود و به سمت خرید خریداران در محدوده منفی؛ یعنی بازار می‌تواند به دو صورت اصلاح کند، اصلاح زمانی یا قیمتی. در واقع اصلاح قیمتی وقتی محقق می‌شود که چند روز پیاپی ۲۰ هزار واحد فشار عرضه را شاهد باشیم، فردا روز بسیار مهمی برای اهالی بازار سرمایه است چون باید دید نمادهای منفی خریدار دارد یا خیر.


  • بیشتر بخوانید:

دست دولت باید از خودرویی‌ها کوتاه شود


به گفته وی، شاخص کل هم وزن هم با افت ۸ هزار و ۷۰۰ واحد روز بدی پشت سر گذاشت، تقریبا ۲ هفته کاری است که شاخص کل هم وزن عملکرد خوب و قابل قبولی نشان نداده و بازار وارد فاز اصلاح شده است به طوری که بازار شاهد سنگین‌ترین فاز اصلاحی برای سهم‌های کوچک و متوسط بود. همچنین ارزش معاملات حدود ۸ هزار میلیارد بود که حاکی از داد و ستد بالا در بازار است.

مرید سادات تصریح کرد: امروز ۷۸ درصد از کل بازار متاسفانه در محدوده منفی قرار داشت. همچنین تعداد دامنه‌های معاملاتی منفی بسیار زیاد بود. تقریبا دامنه معاملاتی مثبتی نداشتیم که بالاتر از ۵۰ نماد باشد و فشار فروش منفی کاملا بر روی معاملات مشهود بود، اما تعداد ۲۹۳ هزار کد حقیقی امروز خریدار بازار بودند که یکی از نکات امیدوارکننده است. ورود پول سنگین به صندوق با درآمد ثابت را شاهد بودیم که اگر بخواهیم در مقابل خروج هزار میلیاردی قرار بدیم، گویای این است که فردا را نمی‌توانیم روز مثبتی در نیمه اول بازار قلمداد کنیم. منتظریم بازار در محدوده حمایتی خود ببیند آیا در منفی‌ها خریدار دارد یا خیر تا روند صعودی بازار آغاز شود.

این فعال بازار سرمایه اظهار داشت: در نیمه نخست بازار هم در نمادهای کوچک هم در نمادهای متوسط فشار فروش را خواهیم داشت و چشم‌ به نیمه دوم بازار و جمع شدن صف‌های فروش خواهیم دوخت که اگر این اتفاق بیفتد، بازار به اصلاح زمانی خود ادامه می‌دهد و روندهای صعودی بازار شکسته نمی‌شود، اما اگر بازار کماکان پر فروش و عرضه باشد شاید وارد فاز منفی شود. سهامداران بدانند که هرچه صعود جذاب است، اصلاح منطقی هم پشت سر گذاشته می‌شود و در نهایت با توجه به ارقام موجود روی تابلو با رعایت حد سود توصیه می‌شود سهامداری کنند و هرکجا که حد سود یا زیان داشتند، خروج کنند و منتظر فرصت جدید برای ورود باشند.

کد خبر 452264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    0 0
    خداوکیلی داخل ضرر ضررکنی خیلی قشنگ همش دست خودتون مگه میشه
  • محمد IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    0 0
    این حقوقی ها کی هستن که نبض بورس را به دست گرفتن چرا دولت نمیتونه با اونا برخورد کنه شاید به این علت باشه که اکثر اونا دولتی هستن لطفا اینکارو با حقیقی ها نکنین و خدا را هم ناظراعمال خود بدونین
  • جلیل شاهی سقرلو IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    0 0
    باسلام سالهاست عرضه های اولیه تازمان سود دهی جهت بالا بردن قیمتها حقوقیها خودشان باترفندویژه نمادهاراقبل ازشروع عرضه تاحداکثراعلام شده مصادره میکنند سهامداران حقیقی زمانی میتوانند نمادهای عرضه شده رابخرندکه منفی شده