بررسی وضعیت بنیادی نمادهای « دتوزیع » و « هجرت »

جمع دارایی‌های غیر جاری و جاری هجرت ۴۱۸۶ میلیارد تومان است و در مقایسه با دتوزیع این دارایی‌ها ۲ هزار میلیارد تومان کمتر است. هجرت شرکت کوچکتری نسبت به داروپخش بوده اما توانسته در سودسازی هم ردیف آن عمل کند و تنها در دو مقیاس pبرs و eps از دتوزیع وضعیت پایین‌تری را دارد.

صدای بورس - وحید بلالی؛ در این گزارش قصد داریم به وضعیت بنیادی دو نماد دارویی بپردازیم؛ این دو نماد از یک جنس بوده و هر دو نمادهای توزیع پخش دارو هستند به همین علت می‌توان راحتتر آنها را ارزیابی کرد.

دتوزیع
توزیع دارو، دارو پخش یا دتوزیع یکی از نمادهای دارویی بوده که وضعیت بنیادی خوبی دارد، این نماد توانسته با افزایش ۷۵ درصدی درآمدهای عملیاتی مواجه شود و درآمد آن به ۹۰۰۶ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ برسد. اما سود ناخالص این نماد با افزایش بیشتری مواجه شده و توانسته هزینه‌ها را مدیریت کند. سود ناخالص دتوزیع در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۱۵۵ میلیارد تومان بوده و نسبت به سال قبل افزایش ۹۱ درصدی داشته است.

حاشیه سود ناخالص دتوزیع در سال ۱۴۰۰ عدد ۱۳ درصد بوده و حاشیه سود خالص این نماد نیز عدد ۶ درصد است. حاشیه سود ناخالص یک درصد نسبت به سال ۹۹ افزایشی بوده و حاشیه سود خالص نیز افزایش ۲ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می دهد. مانده موجودی پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل با ۷ درصد افزایش به ۱۱۴ میلیارد تومان رسیده است.

دارایی‌های ثابت مشهود دتوزیع به عدد ۱۹۹ میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال قبل افزایش ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد، جمع دارایی‌های جاری و غیر جاری این شرکت نیز با افزایش خوب ۸۰ درصدی مواجه بوده و به ۶۴۵۱ میلیارد تومان رسیده است.

eps این شرکت نیز یکی از بهترین eps های گروه دارویی بوده و در محدوده ۴۵۰۰ ریال قرار دارد، جالب است بدانید این شرکت نسبت pبرs در محدوده پایین‌تر از ۰.۵ دارد که برای سرمایه‌گذاران می‌تواند گزینه جذابی باشد زیرا این شرکت با افزایش حاشیه سود نیز مواجه است.

هجرت
پخش هجرت یکی دیگر از پخش دارویی‌هاست که توانسته با افزایش درآمد ۷۰ درصدی به ۶۲۳۹ میلیارد تومان درآمد سالانه برسد. هزینه‌های عملیاتی این نماد با درآمدها یکسان افزایش یافته ولی سود ناخالص آن افزایشی ۷۴ درصدی داشته و به ۸۹۸ میلیارد تومان رسیده است. اما افزایش سود خالص این شرکت ۱۱۸ درصد بوده و به میزان ۴۱۹ میلیارد تومان رسیده است.

حاشیه سود ناخالص این نماد در سال ۱۴۰۰ عدد ۱۴ درصد و حاشیه سود خالص نیز عدد ۷ درصد است. حاشیه سود ناخالص این نماد نسبت به سال ۹۹ تغییری نکرده اما حاشیه سود خالص با افزایش ۲ درصدی نسبت به سال ۹۹ به عدد ۷ درصد رسیده است. وضعیت حاشیه سود هجرت نسبت به دتوزیع بهتر بوده اما eps آن بیش از ۳۰۰ ریال پایینتر از دتوزیع است.

جمع دارایی‌های غیر جاری و جاری این شرکت ۴۱۸۶ میلیارد تومان است و در مقایسه با دتوزیع این دارایی‌ها ۲ هزار میلیارد تومان کمتر است. هجرت شرکت کوچکتری نسبت به داروپخش بوده اما توانسته در سودسازی هم ردیف آن عمل کند و تنها در دو مقیاس pبرs و eps از دتوزیع وضعیت پایین‌تری را دارد.

در این گزارش تنها به وضعیت بنیادی دو شرکت فوق طبق صورت مالی یک ساله پرداخته و قیمت سهام آن بررسی نشد و این گزارش هیچ سیگنال خرید و فروش محسوب نمی‌شود.

کد خبر 452249

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =