فروپاشی اجتماعی دور از انتظار نیست / نوک پیکان را اشتباه گرفته‌اید

درحال حاضر مسئله اقتصاد در ایران ابعاد وسیع‌تری به خود گرفته است و جنبه‌های اجتماعی در شرایط فعلی بسیار حساس و نیازمند توجه اساسی به آن است؛ چراکه این متغیر در نهایت در چرخه اقتصاد کشور بر تمامی مولفه‌های سیاسی- اقتصادی تاثیر خواهد گذاشت.

صدای بورس - مژده ابراهیمی؛ در جامعه امروز ما، کنترل تورم نیازمند توجه به طرف تقاضای اقتصاد از سمت دولت و تقویت بخش عرضه اقتصاد با افزایش تعاملات بین‌المللی و ایجاد رقابت در تولید دارد؛ این درحالی است که نوک پیکان به طور غیر واقع‌ بینانه‌ای به سمت مصرف و سرمایه‌گذاری گرفته شده و ادامه این سیاست در سال‌های بعد نه تنها تورم و رکود را تقویت می‌کند، بلکه لایه‌ها و ساختارهای اجتماعی را به شدت تهدید می‌کند.

محیا قاسمی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با صدای بورس گفت: چیزی که در جامعه ما به آن پرداخته می‌شود توجه به رویه مسائل، بدون در نظر گرفتن علت و ریشه مساله است.

وی افزود: جراحی بدون فراهم کردن ابزار لازم و در نظر گرفتن شرایط بیمار، منجر به مرگ او می‌شود. در شرایطی که فاصله طبقاتی روز به روز بیشتر شده، طبقه متوسط در حال از بین رفتن است و درآمد به طور ناکارآمدی توزیع می‌شود. به جای حذف هزینه‌های اضافی و اصلاح ساختار بودجه، شاهد اصلاح قیمت‎‌ها هستیم؛ به بیان دیگر باتوجه به این که در سال‌های اخیر جامعه متاثر از تورم‌های پی در پی بوده و از فقر و بیکاری رنج می‌برد، اتخاذ چنین تصمیماتی نه تنها منجر به عمیق‌تر شدن زخم‌های موجود و تشدید تورم شده، بلکه با ایجاد فشار اقتصادی بر جامعه، فروپاشی اجتماعی دور از انتظار نخواهد بود.

قاسمی بیان کرد: به وقت اتخاذ سیاست‌های جدید، آستانه مداخله به طور گسترده‌ای می‌تواند متفاوت باشد، در این صورت بدون ارزیابی هزینه و فایده، پیامدهای قابل توجهی برای جامعه و اقتصاد به بار خواهد آمد. ارزیابی اقتصادی به داده‌هایی فراتر از داده‌های جمع‌آوری شده نیاز دارد، موضوعی که سال‌هاست مورد غفلت واقع شده و لازم است که سیاست‌گذاران به آن توجه کافی داشته باشند.


  • بیشتر بخوانید:

ایران‌خودرو بر فراز صنعت خودروسازی جهانی


این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بر اساس شرایط موجود، چیزی که باید به آن توجه شود، اصلاح نظام توزیع درآمد، تغییر ساختار بودجه، هزینه‌های دولت و کنترل کمیت و کیفیت خلق نقدینگی توسط بانک‌هاست. همچنین ایجاد چنین شوکی در قیمت‌ها بدون در نظر گرفتن مطالبات قانونی مردم هزینه‌های به مراتب بیشتری بر جامعه تحمیل می‌کند که برطرف کردن آن به مراتب دشوارتر خواهد بود.

قاسمی اظهار داشت: در حال حاضر مسئله اقتصاد در ایران ابعاد وسیع‌تری به خود گرفته است و جنبه‌های اجتماعی در شرایط فعلی بسیار حساس و نیازمند توجه اساسی به آن است؛ چرا که این متغیر در نهایت در چرخه اقتصاد کشور بر تمامی مولفه‌های سیاسی- اقتصادی تاثیر خواهد گذاشت. همچنین همراه کردن مردم و جلب اعتماد آنان موضوعی حیاتی برای هر جامعه‌ای است و وزن این متغیر باید بیش از هر عاملی در سیاستگذاری‌های اقتصادی – سیاسی در نظر گرفته شود.

به گفته وی در جامعه امروز ما، کنترل تورم نیازمند توجه به طرف تقاضای اقتصاد از سمت دولت، تقویت بخش عرضه اقتصاد با افزایش تعاملات بین‌المللی و ایجاد رقابت در تولید و بازار است؛ این در حالی است که نوک پیکان به طور غیر واقع‌ بینانه‌ای به سمت مصرف و سرمایه‌گذاری گرفته شده و ادامه این سیاست در سال‌های بعد نه تنها تورم و رکود را تقویت می‌کند بلکه لایه‌ها و ساختارهای اجتماعی را نیز به شدت تهدید می‌کند.

کد خبر 452151

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • سهم بالای اجاره و نان در تورم

    سهم بالای اجاره و نان در تورم

    تورم ماهانه اردیبهشت ۱۴۰۱ به بالاترین سطح یک دهه در مقاطع مشابه خود در سال های اخیر رسید. بررسی سهم تورم کالاها نشان می دهد بیشترین اثر افزایش تورم از ناحیه سه بخش بوده است. نان و غلات، اجاره و حمل و نقل.

  • صف طولانی مردم برای خرید نان

    صف طولانی مردم برای خرید نان

    مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان تهران گفت: بعد از افزایش نرخ گندم صنف و صنعت قیمت نان فانتزی روند صعودی به خود گرفت از این‌رو بخشی از نیاز مردم که با این نان‌ها تامین می‌شد به سمت نان‌های سنتی سرازیر شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =