حاتم‌بخشی عجیب ایران به کشورهای همسایه

این روزها اخبار متعددی در خصوص افزایش قیمت کالاهای اساسی در کشورهای همسایه همچون افغانستان، کردستان عراق و پاکستان به گوش می‌رسد که احتمالاً متأثر از افزایش قیمت‌های جهانی است.

به گزارش صدای بورس، این روزها اخبار متعددی در خصوص افزایش قیمت کالاهای اساسی در کشورهای همسایه همچون افغانستان، کردستان عراق و پاکستان به گوش می‌رسد که احتمالاً متأثر از افزایش قیمت‌های جهانی و همچنین اصلاح یارانه کالاهای اساسی در ایران بوده است.

ضرورت حذف ارز ترجیحی از اقتصاد کشور در طول ۳ سال اخیر به طور مکرر از سوی کارشناسان اقتصادی مختلف شنیده شده و حتی برخی اقدامات مربوط به آن، از دولت گذشته کلید خورده بود؛ کاهش فهرست ۲۵ قلم کالایی مشمول ارز ترجیحی به ۷ قلم در طول این مدت حکایت از آغاز روند اصلاحی این سیاست ارزی دارد.

«دارو و تجهیزات پزشکی»، «گندم»، «ذرت»، «کنجاله»، «روغن خام» و «دانه‌های روغنی» اقلامی هستند که برای واردات آنها تا پایان سال گذشته ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص پیدا می‌کرد. اما دولت سیزدهم با آغاز سال جدید اعلام کرد که بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱، ارز ترجیحی از ابتدای زنجیره تأمین کالاهای اساسی حذف شده و یارانه پرداختی مستقیماً به حساب مردم واریز خواهد شد.

چرا دولت و مجلس به حذف ارز ترجیحی اصرار دارند؟

همان طور که گفته شد، بخش قابل توجهی از کارشناسان و فعالان اقتصادی کشور، در طول ۴ سال اخیر خواهان پایان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند. به عقیده این افراد «تشدید قاچاق معکوس کالاهای اساسی»، «عدم رفع تعهد ارزی (عدم واردات کالا به کشور با وجود دریافت ارز با قیمت پایین‌تر)»، «توزیع خارج از شبکه» و «رانت صادراتی» از جمله مفاسد اصلی ارز ترجیحی محسوب می‌شود.

مسئله بعدی به فساد داخلی در توزیع یارانه کالاهای اساسی مربوط می‌شود. دستگیری یکی از معاونان وزیر صمت دولت گذشته به اتهام رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی روغن، توسط نهادهای امنیتی به بخشی از فساد داخلی در این حوزه اشاره دارد. این مقام مسئول؛ ارز ۴۲۰۰ تومانی مربوط به واردات روغن را در اختیار یکی از شرکت‌های خصوصی قرار داد و این شرکت نیز با تخلف علاوه بر عدم واردات، بخشی از ذخایر راهبردی روغن کشور را نیز به صورت غیرقانونی به فروش رساند.

همچنین در سال گذشته دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه خود تصریح کرده است که ۱۲ درصد از ارز تخصیصی به اقلام اساسی با انحراف مواجه بوده است.

ارز ۴۲۰۰ تومانی، حاتم‌بخشی عجیب ایران به کشورهای همسایه

آمارها حکایت از این داردکه تا به امروز بیش از ۷۰ میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات اقلام اساسی و دارو تخصیص داده شده است، اما هنوز هیچ یک از نهادهای نظارتی به طور صریح عنوان نکرده‌اند که چه میزان از این رقم اولاً؛ صرف واردات کالاهای اساسی شده است و ثانیاً؛ چه میزان از این یارانه دولتی به طور مستقیم به دست مصرف‌کننده نهایی داخل ایران رسیده است؟

از سوی دیگر بنا بر گفته عباس آرگون، نایب رئیس کمیسیون بازار و سرمایه اتاق بازرگانی تهران، ۱۵ میلیون نفر از جمعیت کشورهای همسایه از یارانه کالاهای اساسی ایران بهره می‌بردند.

براساس اظهار نظر مسئولان، قیمت تمام شده آرد برای دولت حدود ۱۷ هزار تومان است، به عبارتی قیمت هر کیسه ۵۰ کیلویی آرد حدود ۷۵۰ هزار تومان خواهد شد؛ این درحالی است که دولت آرد را به صورت یارانه‌ای با قیمت هر کیسه ۳۸ هزار تومان در اختیار نانوا قرار می‌دهد، به عبارت دیگر دولت ۱۶ هزار تومان یارانه به این محصول پرداخت می‌کند. از طرفی در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۵۰ هزار تن آرد از کشور خارج شده است با این تفاسیر ۵۷۰ میلیارد تومان از یارانه آرد ایرانیان به کشورهای دیگر قاچاق می‌شود.

افزایش قیمت کالاهای اساسی در کشورهای همسایه همچون امارات، افغانستان و پاکستان و کمبود اقلامی چون روغن و آرد در شهرهای مختلف اقلیم کردستان پس از اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها، شاهد دیگری بر این ادعا است که بخش اعظمی از یارانه دولت در قالب ارز ترجیحی در طول ۴ سال اخیر، در اختیار کشورهای همسایه قرار می‌‎گرفته است.


بیشتر بخوانید: سه نگرانی تولیدکنندگان پس از اصلاحات ارزی


البته افزایش قیمت جهانی مواد غذایی تحت تأثیر جنگ اوکراین و روسیه و بحران غذایی اصلی‌ترین عامل افزایش قیمت محسوب می‌‎شود؛ با این وجود کمیابی مواد غذایی نظیر روغن و آرد در کشورهای همسایه، پس از حذف ارز ترجیحی حکایت از این دارد که قاچاق کالاهای ذکر شده تحت افزایش قیمت در ایران کاهش یاقته، به بیان دیگر آزاد‎سازی قیمت‌ها در ایران تأثیر مستقیم در کمبود و افزایش قیمت مواد غذایی در این کشورها داشته است.

دست کارخانجات ماکارانی و شیرینی‌پزی در جیب مردم

موضوع دیگر رانت صادراتی تعداد انگشت شمار از اصناف و کارخانجات کشور مربوط بوده که که مواد اولیه خود را از محل این ارز تأمین می‌کردند با این وجود این بنگاه‌ها با صادرات محصول نهایی خود توانستند سودهای دلاری عجیبی را نصیب خود کنند در حالی که این یارانه صرفاً برای مصرف‌کننده نهایی ایرانی طراحی شده بود.

در زمینه رانت گندم، کارخانه‌های ماکارونی و شیرینی و شکلات و قنادی‌ها، آرد موردنیاز خود را با یارانه ۴۲۰۰ تومانی به‌صورت سهمیه‌ای دریافت می‌کردند که بخشی از تولیدات وارد بازار داخلی و بخش عظیم دیگری از این تولیدات با قیمت‌های جهانی صادر می‌شد.

در این رابطه محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی گفت: «کارخانه‌های ماکارونی سالانه ۳۰۰ هزار تن ماکارونی صادر می‌کردند که همگی از آردهای یارانه‌ای درست شده بودند. بخش صنعت آرد یارانه‌دار را می‌گرفت و هم با آن صادرات انجام می‌داد و هم محصول خود را از جمله بیسکوئیت و انواع شیرینی را به قیمت‌های گران‌تری در داخل می‌فروخت.»

پیش از این نیز بنگاه‌های مرتبط با تولید شیرینی تا قبل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شکر، از رانت بزرگ صادراتی برخوردار بودند. بهمن دانایی، دبیر کارخانجات تولیدکننده قند و شکر در همین باره گفته بود: «اگر مجموع قند و شکر مصرفی خانوار را ۲۴ کیلوگرم در نظر بگیریم سهم هر نفر ۶ کیلوگرم در سال می‌شود بنابراین نیاز کشور به مصرف مستقیم شکر بین ۴۸۰ تا ۵۰۰ هزار تن است اما در دوران تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به شکر، ۲.۲ میلیون تن شکر به کشور وارد می‌شد که ۱.۷ میلیون تن آن در صنوف و صنایع مصرف می‌شود که عمده آن نیز از کشور صادر می‌شد و در این میان ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر از رانت ایجاد شده نفع می‌برند نه مردم و مصرف‌کنندگان نهایی.»

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز میزان تخصیص ارز ترجیحی به مصرف‌کننده نهایی را یک چهارم از مجموع کل ارز ۴۲۰۰ اختصاص داده شده کشور عنوان کرده بود.

چرا ارز ۴۲۰۰ در کنترل قیمت‌ها ناموفق بود؟

با وجود آنکه ارز ۴۲۰۰ تومانی در مقاطعی توانست قیمت اجناس را کنترل کند اما شواهد بیانگر آن است که در دوران تخصیص ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، کالاهایی نظیر «گوشت سفید و قرمز»، «چای»، «کره» و «شکر» بارها با کمبود و افزایش قیمت مواجه بوده است.

به طور مثال کره در فروردین ماه سال ۱۳۹۷ ارز ترجیحی به نرخ ۳ هزار و ۳۸۳ تومان قیمت‌گذاری شد اما این کالا تا قبل از حذف ارز ترجیحی آن، یعنی تا مرداد ۱۳۹۹ به نرخ ۵ هزار و ۴۵۲ تومان رسید.

این بدان معنا است که با وجود استمرار اعطای ارز دولتی در طی این مدت، نرخ این کالا ۱.۶ برابر رشد داشت. اما خوشبختانه بعد از حذف ارز ۴,۲۰۰ تومان برای کره وارداتی شرکت‌های داخلی در زمینه تولید این محصول حرکت کردند که ثمره آن کاهش میزان واردات کشور از ۵۰ هزار تن در سال ۱۳۹۸ به حدود ۱۰ تن در پایان سال ۱۳۹۹ بود.

این قضیه برای ارز دولتی تخصیصی به چای نیز رخ داد و این کالا با وجود اعطای ارز دولتی در طی ۱۷ ماه، رشد بیش از ۲ برابری را تجربه کرد. دولت از فروردین ۱۳۹۷ تا بهمن ۱۳۹۸ جهت واردات چای ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت چای وارداتی در بازار در فروردین ۱۳۹۷ حدود ۲۱ هزار و ۹۵۸ تومان بوده است و با وجود عدم تغییر در نرخ ارز ترجیحی این محصول در بهمن ماه ۱۳۹۸ به سطح قیمتی ۵۸ هزار و ۳۸۲ تومان رسید.

همچنین گرانی، کمبود و تشکیل صف‌های طویل خرید گوشت سفید و قرمز نیز در مقاطع زمانی که ارز ترجیحی به واردات نهاده‌های دامی استمرار داشته به شکل مستمر در بازار مشاهده می‌شد.

به گزارش مهر، با این تفاسیر تیم اقتصادی دولت سیزدهم به مانند دیگر کارشناسان این حوزه پس از بررسی شواهد موجود، شیوه تخصیص ارز ترجیحی به منظور واردات کالاهای اساسی را ناکارآمد دانست. آنچه مشخص است پرداخت یارانه مستقیم به مردم هر چند ممکن است قیمت کالاهای اساسی را افزایش دهد اما در مجموع، موجب افزایش قدرت خرید دهک‌های پایینی و کاهش فساد خواهد شد.

کد خبر 452119

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • برای گوشت گوسفندی چقدر هزینه کنیم؟ + فهرست قیمت

    برای گوشت گوسفندی چقدر هزینه کنیم؟ + فهرست قیمت

    در این خبر به بررسی قیمت انواع گوشت گوسفندی در بازار پرداختیم.

  •  آخرین قیمت شکر در بازار

    آخرین قیمت شکر در بازار

    بنابر اعلام شرکت بازرگانی دولتی ایران ۱۴۰ هزارتن شکر استحصال شده از محصول نیشکر تولید داخل، برای تنظیم بازار این کالای استراتژیک به صورت سراسری توزیع خواهد شد و همچنین با آغاز ثبت سفارش های جدید بخشی از شکر مورد نیاز کشور وارد خواهد شد.

  • شیر مازاد تبدیل به شیرخشک می‌شود

    شیر مازاد تبدیل به شیرخشک می‌شود

    مدیر عامل اتحادیه دامداران گفت: قرار است شیرخام تولیدی مازاد با نرخ مصوب توسط تشکل‌های اتحادیه دامداران خریداری و پس از تبدیل آن به شیرخشک، صادر شود.

  • ایران از کدام کشورها گندم وارد می‌کند؟

    ایران از کدام کشورها گندم وارد می‌کند؟

    ایران در سال گذشته بیش از ۲.۴ میلیارد و در یک ماهه اول امسال حدود ۳۰۶ میلیون دلار واردات گندم داشته اما در این لیست، هند که اخیرا اعلام کرده صادرات گندم خود به دنیا را محدود کرده است، دیده نمی‌شود.

  • رب هم گران شد

    رب هم گران شد

    بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که پس از کمیاب شدن روغن حال نوبت به رب گوجه رسیده است و همسو با کمیاب شدن آن زمزمه‌هایی در خصوص افزایش قیمت این محصول به گوش می‌رسد.

  • آمادگی برای خرید روزانه ٣٠٠٠ تن شیر مازاد دامداران

    آمادگی برای خرید روزانه ٣٠٠٠ تن شیر مازاد دامداران

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی پاستوریزه ایران گفت:‌ آمادگی داریم تا روزانه ٣٠٠٠ تن شیرخام مازاد از دامداران خریداری کنیم.

  • قیمت قند و شکر اعلام شد

    قیمت قند و شکر اعلام شد

    دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور از تعیین و ابلاغ قیمت مصوب قند و شکر از سوی دولت خبر داد و گفت: با توجه به نرخ تعیین شده باید هر کیلوگرم شکر و قند با نرخ‌های مصوب به دست مصرف‌کنندگان برسد.

  • شرط وزیر اقتصاد برای گران کردن کالاها

    شرط وزیر اقتصاد برای گران کردن کالاها

    وزیر اقتصاد گفت: سایر تولیدکنندگان فقط با رعایت قاعده مصوبه ستاد تنظیم بازار و منطق کارشناسی اقتصادی می‌توانند افزایش قیمت داشته باشند.

  • کاهش ۱۴ درصدی خرید تضمینی برگ سبز چای

    کاهش ۱۴ درصدی خرید تضمینی برگ سبز چای

    مدیراجرایی سندیکای چای گفت: از ابتدای فصل برداشت تا ۲۴ تیر، ۸۰ هزار تن برگ سبز چای خرید تضمینی شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد کاهش داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    43 2
    مانمیگیم طرحتون اشتباهه میگیم اگه قراره 25قلم کالای اساسی ارز ترجیحیش حذف بشه،ومیدونیم که به واسطه ی حذف ارز ترجیحی روی این کالاها، قیمت همه ی کالاها گران‌تر شده، لااقل جبرانش رابرای جیب مردم ایران بکنید تا چندین سال یارانه ها همون قیمت بود. حالا یهو اومدید یارانه ها را حذف کردید وقراره این 4قلم باقیمانده را به همون قیمتی که داشتیم می خریدیم، بدید اون هم با کوپن این 400چه دردی دوا میکنه شما باید اگه پول نقد هم نمی‌دید که خیلی بهتره تا مبالغ خیلی بالاتر وکارشناسانه، مردم را در خرید کالاها ی روزمره کمک کنید
    • مریم IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      0 0
      300دادن3000هزارتا وسیله گرون شده کدوم 4قلم300تمن الان پول 5تاساندویچ معمولی شده بخدا خیر نمیبینید این مردم خون جوناشون دادن که آرامش و رفاه داشته باشن کو ارامش کو رفاه همش فقرو بدبختی بخدابسه
    • حمید IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      0 0
      بپا یارانه شما ب خطر نیفته هرچند خطرافتادنش مث این چندسال همچی دردی کم نمیکنه🙌🙌🙌😄😄⛔⛔
  • امیر عبدالرضایی IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    بهترنبود پس از اصلاح قانون ارز ترجیهی که هیچ وقتهم توجیهی نداشت اون مبلغ روبین مردم تقسیم نمی‌کردید ولی ازگرانی ارزاق باهمان ارز جلوگیری می‌کردید.
  • اشنا IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    قبول داریم ارز ترجیحی فساد زابوده ولی انصافا حذف اون تورمی را به وجود اورده که سیصد یا چهارصد تومانتومان جبران مافات نمیکند
  • علی IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    آخه دوست عزیز درد و مشکل ما بزرگتر از این حرفاست ما به ریال کار میکنیم البته اگه شاغل باشیم و خدا لطف داشته باشه ولی به دلار خرج میکنیم الان قیمت مواد غذایی تفاوت کمی داره با آمریکا و اروپا و البته در بعضی موارد از اروپا و آمریکا هم گرونتر هست این ارز رو حذف کنن کوپنی هم بکنن بازم یه عده دلال میان وسط اگر هم یارانه اینو برگردونن ملت تورم می‌ره بالا این وسط ملت موندن زیر تیغ تیز جراحی که حکم مرگ و زندگی رو داره و با چند قلم مواد غذایی کوپنی باز هم وضع بدتر میشه چون تیم اقتصادی فقط میخواد ملت رو جراحی کنه و......
  • محمد IR ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    کیسه آرد 50 کیلو نیست 40 کیلو است
  • شهرام IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    سلام بهترین کار دولت سیزدهم حذف ارز ترجیحی بود ولی دهک بندی کردن مردم و محروم کردن دهک بالا از یارانه یک بی عدالتی محسوب میشود چرا که درآمدهای کشور متعلق به همه ایرانیان است و دولت در قبال تورم بوجود آمده در مقابل همه مردم مسئول است.
  • علی IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    این بار چون همه چیز ۴ برابر شده کل سرمایه داران ثروتشان ۴ برابر شده مثلا شخصی ۴۰ میلیارد ثروت داشته حالا شده ۱۶۰ میلیارد کسی هست توصع دهد
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    عزیزم این حرف ها چرته .تا وقتی تورم جلویش گرفته نسه وارزش پول ملی حفط نشه باز همین اش هست وهمین کاسه واوضاع هیچ فرقی نمی کند
  • Hamid IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    گرانی اززمان دولت آقای هاشمی پایه گذاری شد،وبا اقلامی چون سیمان لوازم یدکی ماشین آلات کشاورزی، نان،لبنیات،دخانیات،سموم کشاورزی ودامداری،بنزین،و....هووووَه که اسم تعاونی و نرخ دولتی و آزاد بمیان آمد
  • محمدی IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    قبول اما با دوزار یارانه و ۱۰ درصد افزایش حقوق کارمندان ، چیزی نمیگم خودتون کلاه خودتون رو قاضی کنید . والسلام
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    حق و حقوق ها هم باید با جهانی یکی بشه . دروغ میگویند که چندین ملیون برای هر نفر یارانه پنهان داریم . کارگری مفت است . کف حقوق باید ۵۰ ملیون تومان شود و تمام یارانه ها هم حذف کنید ولی حق واقعی رو پرداخت کنید .
  • King IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    مملکت پر ادمهای دزد و چپاولگر اگه دوتا از همین دزدا رو دار میزدن الان وضعیت این نبود یارو کارخانه دار ارز گرفته واردات انجام بده واردتی که انجام نگرفته هیچ مقداری هم از ذخایر روغن به صورت غیر قانونی فروش رسانده اینا باس اعدام بشن تا درس عبرت بقیه دزدان این مملکت بشن
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    خوب بخاطر یه مشت دلال بی وجدان و سود جو ، مردم چه گناهی دارند که دیگر نه می توانند غذایی بخورند و نه درمان پزشکی انجام دهد دولت محترم این راه حل مناسبی نبود بجای تنبیه دلالان و محتکران مردم تنبیه شوند با این گرانی ها
  • حسن IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    ما ۴الی ۵سال پیش دائما گوش زد میکردیم آقایان پول بیت‌المال مفت به شکم خارجی ها ریخته میشه گوش شنوایی نبود دولت سیزدهم کاری کرد کارستان انشاله موفق باشد شکر ۴۲۰۰۰میگرفتن هزار تن پانصد تن سهمیه ۸۲۰۰۰بیرون می‌فروختند یا تولید می‌کردند می‌فرستادند سلیمانیه و هرات دولت هم پوز میداد صادرات ۲۰درصد ۵۰درصد جهش پیدا کرده چه خیال خامی
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    هشتاد میلیون ایرانی کالا را گران بخرند و زیر فشار گرانی کمرشان شکسته شود چون ما چند نفر دزد و قاچاقچی داریم؟! عجب منطق زیبا و خردمندانه‌ای! بجای برخورد با هشتاد میلیون مردم عادی جلوی چند دزد و قاچاقچی و رانت خوار را بگیرید.
  • محسن IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    لطفا کم مردم را اذیت کنید و کلاه شرعی و اقتصادی سر مردم بذارید اول کارشناسی از گرانیها و ازاد کردن قیمتها انجام بدید و همان را در یارانه به ملت بدید اونهم با صداقت و درستی و نه حیله گری و سیاست بازی بعدا دیکته کنید که ما خوبیم و حرف نداریم و به فکر قشر ضعیف هستیم. خلاصه کلام اگر درست حساب کنید و درست عمل کنید ملت خودشون کامل می فهمند و لازم به بوق و کرنا نیست.
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    برای قاچاق ۳۵۰ هزارتن ارد ۱۰ هزارتا کامیون لازمه.با اسب و قاطر که نمیشه این همه رو قاچاق کرد🤨
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    درود بر رئیسی واقعا باید ارز دولتی حذف بشه تا جلوی قاچاق گرفته بشه فقط یارانه را بدن به مردم
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    چرا با زالو صفتان ارز 4200 تومانی و بانیان حراج سرمایه های ا یران بر خورد نمی شود
  • م غ FR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    با جهانی شدن اقتصاد و مبادلات رسمی و غیر رسمی کالا ،در بین کشورهای مختلف ،بخصوص کشورهای همجوار به این نتیجه می رسیم که حکومتها نباید از سیاست غلط تعین قیمت ارز توسط دولت،پیروی کنند. قیمت ارز را بنیه اقتصادی کشور و بازار جهانی تعیین می کند نتیجه تعیین قیمت ارز، توسط دولتیها ، رونق دادن به قاچاق کالا ست وقتی که جنسی درخارج از کشور ده برابر قیمت داخلی به فروش می رسد ، همه به قاچاق روی می آورند. اگر دولت بخواهد قیمت اجناس را بر اساس نرخ جهانی تعیین کند بایییییید دستمزدها را هم بر اساس نرخ جهانی پرداخت کند در غیر اینصورت ، به جای قاچاق کالا با قاچاق نیروی کار ؛به خارج از کشور روبرو خواهیم شد نمونه های بسیاری در قاچاق نیروی کار در کشور مشاهده می شود روستایی را می شناسم که بیش از 600 نفر از جوانانش بصورت قاچاق به کشورهای اروپایی رفته اند در میان این جوانان ، کارمندان دولتی و تحصیل کرده های دانشگاهی هم دیده می شود.
  • حمید IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    تحریمها نه سال بسال که ماه بماه درحال جویدن اقتصادمونن به امید خبری امید بخش
  • سهیل IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    ظاهرا نمیشه تحریمهارو دور زدو این فقط یه شعاره
  • ناشناس IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    سلام کلوچه دوهزار تومانی را امروز هشت هزار خریدم تمام وسایل مثل کلوچه چندین برابر شده بااین یارانه چهارصد تومانی که یک ماهشو قفل کردین وبا این افزایش حقوق ده درصد خیلی بیشتر از زمان یارانه چهل و پنج تومانی عقب افتادیم واصلا مردم قادر به خرید نیستند به جای بوجود آوردن این همه گرانی جلو قاچاق را می گرفتید
  • مهدی IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    سلام به همه ی دوستان عزیز و گرامی ، باید جلوی خروج کالاهای اساسی به کشورهای همسایه و غیر همسایه و همچنین به جمعیت غیر ایرانی تحت هر عنوان و بهانه‌ای گرفته شود. ( چه قاچاق چه غیر قاچاق ) . دختران و زنان و پسران و مردان این خاک با ارزش تا کمر به درون سطل‌های بزرگ و کوچک زباله ، خم میشوند ، کارتون خوابها و گور خوابها و گدایی روز بروز بیشتر میشود . فساد اخلاقی و جنسی و بچه های سر راهی هر روز زیادتر و مستأجران و خانه به دوشان و پدران و مادران خجالت زده افزایش می‌یابند ، جای دق کردن دارد که از کشوری صحبت میکنیم که منابع زیر زمینی و امکانات روی زمین در سطح بسیار عالی دارد . گاز ، نفت ، دریا ، موقعیت جغرافیایی ممتاز ، و از همه مهمتر مردمان شجاع و دلیر و انقلابی و صبور و نجیب ؛ آخ که انسان می‌ماند چه بگوید ؛ واقعاً این طرز مملکت داری است ؟
  • محمد IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    با این طرحتون ما رو بدبخت کردین،،،هنوز هم دیر نیست،،،قیمتها رو برگردونین ب دو هفته پیش،،،اثرات این گرونی ها رو تو این دو هفته مسئولین دیدند،،،از این بدتر نشده،،،جمعش کنید،،،
  • اذان IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    چراغی که به خانه رواست . به مسجد حرام ! مردم ایران در رنج و پریشانی . اونوقت آرد و ماکارونی و روغن و سوخت و.......، در سطح بسیار بسیار بسیار گسترده قاچاق بشه و بره کشورهای دیگه ؟ العدل اساس الملک !!!!!!!
  • حسن IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    0 0
    خدابه فریاددل ملت ایران برسد چرابه خاطرجنگ اکراینی که جزء کشورهای اروپایی محسوب میشود و کشورروسیه کشورهمسایه روسیه تابود ونبودش ظالمیت کهنسالی دارد چرادولت ایران میبایست حق ملت انقلابی بایدزیرپای پوتین خائن کوبیده شودحق ملت عزیز ازاولش گرفته تاکی پایانی داشته باشدبه جیب دولت روس ولبنان پاکستان ویمن سوریه وغیره ذالک برودایاامروزه جایگاه ایرانی که ازخاک وذخاییرنفتی وگازی وصنایع معادن وصادراتهای عظیم این همه گرانی ویاحذف ارزبه خاطرانهاکشوربه چالش کشیده شود بیدادکرده فرمودن ۴قلم کالاگران میسودالان گرانیها سرسام اوراز۴۰۰۰هزارقلم هم گذراشده چرابه گفته رهبرعزیزویادواره امام راحل نبایدملتی که درهمه صحنه های انقلابی وانتخاباتی قدم نهادن امروزه حقشون این گرانیها انهم سرمایه های کلان به جیب رانت خوران ومافیاهای اقتصادی واختلاسگران وسودجویان به جیب بزنند