بیش از ۸۰ درصد درآمدهای نفتی بصورت ارزی وصول می‌شود

وزیر نفت با تبیین مهمترین اقدام‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم و با مثبت ارزیابی کردن فروش نفت عنوان کرد: بیش از ۸۰ درصد از پول نفت صادر شده به خارج از کشور به صورت ارزی و مابقی به صورت تهاتر با دارو و کالای اساسی انجام می شود.

به گزارش صدای بورس، جواد اوجی در گفت‌وگویی تلویزیونی با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های نفت و گاز در جهان است، گفت: در این نمایشگاه بیش از هزار و ۲۰۰ شرکت معتبر داخلی و خارجی حضور داشتند و در طول برگزاری این نمایشگاه مقام‌های بلند پایه کشورمان همچون رئیس جمهوری، رئیس قوه مقننه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بسیاری از فعالان عرصه بین‌المللی از دستاوردهای عرضه شده در نمایشگاه بازدید کردند.

وی با بیان اینکه یک سالن مجزا برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اختصاص داده شد و تا حد امکان از آنها حمایت‌های لازم صورت گرفت؛ به عنوان مثال هزینه غرفه‌های آنها رایگان محاسبه شد، تصریح کرد: در این بخش از نمایشگاه‌های شرکت‌های خوبی در بخش‌های مختلف همچون بهینه‌سازی مصرف سوخت، افزایش بازدهی چاه‌های نفت و تأمین کالاهای وارداتی حضور داشتند که نظر هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می کرد.

تأمین ۷۰ درصد از نیازهای صنعت نفت از داخل کشور

وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون ۶۵ تا ۷۰ درصد از نیاز صنعت نفت از طریق شرکت‌های داخلی تأمین می‌شود و ۲۵ تا ۳۰ درصد آن وارداتی است، گفت: کالاهای مورد نیاز صنعت نفت پیش از بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و در حین برگزاری آن به شرکت‌های داخلی اعلام شد و بر این اساس در ایام برگزاری این نمایشگاه تفاهم‌نامه و قرار داد با شرکت‌های دانش بنیان در زمینه‌های مختلف منعقد شد.

اوجی با تأکید بر اینکه در حال حاضر تقریبا شرکت‌های داخلی نیاز صنعت نفت را در زمینه توربوکمپرسورها تأمین می‌کنند، افزود: هم اکنون خوشبختانه برخی شرکت‌ها در بسیاری از حوزه‌ها افزون بر تأمین نیاز بخش داخل به سمت صادرات خدمات فنی و مهندسی رفته‌اند.

وی به دستاوردهای شرکت‌های داخلی در زمینه تولید کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: هم اکنون علاوه بر این دستاورد ما در بخش تجهیزات پتروشیمی و پالایشی از سوی شرکت‌های دانش بنیان دست یافته‌ایم؛ وزارت نفت باید به گونه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند که بخش مهمی از درآمدها ارزی کشور از طریق صدور خدمات فنی و مهندسی باشد.

امضای قراردادهای جدید برای فروش نفت

وزیر نفت با تأکید بر اینکه از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم صادرات نفت ایران نسبت به قبل خوب شده است، گفت: تا به امروز پول نفت فروخته شده در سررسید های خود وصول شده است؛ هم اکنون بیش از ۸۰ درصد از پول نفت صادر شده به خارج از کشور به صورت ارزی و مابقی به صورت تهاتر با دارو و کالای اساسی انجام می شود.

اوجی تصریح کرد: وزرات نفت از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم توانسته هم زمان با افزایش دریافت پول نفت از مشتریان خود، مشتریان و قرار دادهای جدید فروش نفت خام با سایر کشورها را منعقد کند.


بیشتر بخوانید: ایران نفت را به قیمت خوبی می‌فروشد


وی به واریز بیش از ۱۲.۵ میلیارد دلار ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی به سامانه نیما در سال گذشته اشاره کرد و گفت: اگر می خواستیم با روش دولت قبل به سمت فروش نفت برویم، معلوم نبود قیمت ارز چگونه بود.

وصول ۴ میلیارد دلار مطالبات بخش گاز در سال ۱۴۰۰

اوجی با بیان این که در سال ۱۴۰۰ بیش از ۴ برابر بیشتر وصول مطالبات نسبت به سال ۱۳۹۹ در بخش صادرات گاز داشته ایم، گفت: پارسال ۴ میلیارد دلار وصول مطالبات در بخش گاز محقق شده است؛ این امر باعث شد در بخش کالاهای اساسی کشور دچار مشکل نشود.

وی با اشاره به مشکلات کشورهای همسایه در زمینه تامین کالاهای اساسی بعد از تحولات روسیه و اوکراین گفت: خوشبختانه با توجه به فروش نفت خوب ما، امروز ذخایر خوبی در زمینه کالاهای اساسی داریم؛ از سوی دیگر با تامین مستمر ارز توانستیم بازار ارز کشور را نیز کنترل کنیم.

افزایش ظرفیت پالایشی کشور تا ۵ سال آینده

وزیر نفت با تاکید بر این که دولت هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد، افزود: وزارت نفت با تعدادی از پیمانکاران و کارگاه هایی که توانمندی گاز سوز کردن خودروها را دارند قرارداد دارد. هم اکنون نیز گاز سوز کردن رایگان خوردورهای عمومی و وانت بارها آغاز شده است.

اوجی تصریح کرد: هر خوردرو گاز سوز برای ما ۱۱ میلیون تومان هزینه در بر دارد و تا پایان امسال بیش از ۲۰۰ هزار خودرو گاز سوز خواهند شد.

وی درباره ظرفیت پالایشی کشور نیز گفت: در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری در این بخش صورت نگرفته است، اما در دولت سیزدهم، وزارت نفت احداث یک پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس را برعهده گرفته است که در قانون بودجه نیز تصویب شد.

وزیر نفت ادامه داد: همچنین ۸ طرح برگزیده پتروپالایشی از قبل برنامه‌ریزی شده است که در دولت فعلی مسائل مربوط به موافقت‌ اصولی، مجوز خوراک و تنفس خوراک آن را حل کردیم. از طرفی در پالایشگاه‌های فعلی طرح‌های ارتقا ظرفیت کیفی و کمی را دنبال می‌کنیم تا ضمن تأمین پایدار سوخت در کشور صادرات محصولات فراورده‌های نفتی را نیز داشته باشیم.

اوجی با اشاره به انعقاد قرارداد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با یکی از خودروسازهای بزرگ کشور در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی گفت: با حمایت صنعت نفت این شرکت خودرو ساز اقدام به گاز سوز کردن خودرو ها کرده است.

وزیر نفت افزود: به احتمال زیاد امسال یکی از پالایشگاه های ۶۰ هزار بشکه ای میعانات و نفت خام کشور به بهره برداری می رسد و تا ۵ سال آینده ظرفیت پالایشی کشور یک میلیون بشکه افزایش خواهد یافت، همچنین در ماه های اخیر ۸ طرح پترو پالایشی کشور فعال شده که بخش اصلی تامین مالی این پروژه ها از طریق هلدینگ های پتروشیمی، بانک ها و فایننس های خارج انجام خواهد شد.

بهره‌برداری از یک طرح ان‌جی‌ال تا پایان سال

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی مبنی بر روند پیشرفت طرح‌های ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ و ۳۲۰۰ و امکان تحقق آنها در سال ۱۴۰۱ افزود: تلاش وزارت نفت بر این است که با برنامه‌ریزی‌ها و نشست‌های مستمری که برای طرح‌های بالادست و پایین دست انجام می‌شود، حداقل یکی از این طرح‌های ان‌جی‌ال تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

وی درباره سرمایه‌گذاری در میادین مشترک گفت: یکی از مشکلاتی که در تولید نفت و گاز داشتیم به ویژه در سال گذشته اعلام کردیم، کسری نزدیک به ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز در فصل سرد به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در سال‌های پیش بود.

تکمیل ۴۸ پروژه نیمه‌کاره

اوجی با تأکید بر اینکه پروژه‌ها در وزارت نفت از لحاظ تولید نفت، تولید گاز، ظرفیت پالایشی براساس نیازهای کشور اولویت‌بندی شده‌اند، گفت: خوشبختانه سال گذشته بیش از ۱۶.۵ میلیارد دلار برای ۵۵ پروژه در بخش‌های بالادست، پایین دست، جمع‌آوری گازهای مشعل و بهینه‌سازی مصرف سوخت قرارداد و تفاهم انجام شد.

وزیر نفت ادامه داد: چند هفته گذشته نامه‌ای خدمت جناب آقای رئیسی دادم که تلاش می‌شود ۴۸ پروژه نیمه‌کاره‌ای که سالیان سال در وزارت نفت باقیمانده وبلاتکلیف بود و بالغ بر ۱۳ میلیارد دلار در اینها سرمایه‌گذاری شده انشالله تا پایان امسال با برنامه‌های زمانبندی شده مشخصی تکمیل و به بهره‌برداری برسند.

امسال؛ آغاز ۲۲ پروژه اولویت‌دار

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ نیز بیش از ۲۲ پروژه کلان و اولویت‌دار وزارت نفت در بحث توسعه گاز، نفت، ظرفیت‌های پالایشی و پتروپالایشی و زنجیره صنایع تکمیلی پتروشیمی با سرمایه گذاری بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار آغاز می‌شود، اظهار کرد: این پروژه‌ها کمک به ظرفیت تولید نفت و گاز و توان صادراتی گاز و فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی خواهد کرد که محصولات پتروشیمی یکی از منابع درآمدی مطلوب کشور است.

به گزارش ایسنا، اوجی درباره میدان آرش با بیان اینکه این میدان مشترک بین ایران، کویت و عربستان است، تصریح کرد: بنده حدود دو ماه پیش به مدیرعامل شرکت ملی نفت دستور دادم با توجه به اینکه مطالعات جامع و عملیات لرزه‌نگاری این میدان هم انجام شده، سریع برنامه نصب نخستین سکو برای تولیدی کردن و حفاری چاه‌ها در دستور کار قرار گیرد. انشالله با برنامه‌ریزی که شرکت ملی نفت انجام داده است به زودی توسعه این میدان را هم انجام خواهیم داد.

کد خبر 452043

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • سلطان عمان برای استقبال از رئیسی پای پرواز آمد

    سلطان عمان برای استقبال از رئیسی پای پرواز آمد

    رئیس‌ جمهور که در راستای تقویت دیپلماسی همسایگی دولت مردمی و گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران و عمان به این کشور سفر کرده، دقایقی پیش در فرودگاه مسقط مورد استقبال سلطان عمان قرار گرفت.

  • سهمیه بنزین خرداد امشب شارژ می‌شود

    سهمیه بنزین خرداد امشب شارژ می‌شود

    ۶۰ لیتر سهمیه بنزین خردادماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت صفر بامداد شنبه (یکم خردادماه) در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.

  • زمان تحویل کارت‌های سوخت المثنی اعلام شد

    زمان تحویل کارت‌های سوخت المثنی اعلام شد

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: ظرف یک تا دو ماه آینده کارت‌های سوخت المثنی صادر شده و به دست صاحبانش می‌رسد.

  • اخبار جدید از صندوق توسعه ملی

    اخبار جدید از صندوق توسعه ملی

    مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده به‌زودی مبلغ مربوط فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال صندوق توسعه ملی به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز خواهد شد.

  • قیمت محصولات ایران خودرو؛ امروز ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

    قیمت محصولات ایران خودرو؛ امروز ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • رئیسی: گام‌های خوبی در ارتقای سطح روابط ایران و تاجیکستان برداشته شد

    رئیسی: گام‌های خوبی در ارتقای سطح روابط ایران و تاجیکستان برداشته شد

    رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: گام‌های خوبی برای ارتقای روابط تهران و دوشنبه پس از حضور ایران در اجلاس شانگهای برداشته شد.

  • احتمال حذف یارانه انرژی، فولاد و پتروشیمی

    احتمال حذف یارانه انرژی، فولاد و پتروشیمی

    معاون مالی و اقتصادی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک پیشنهاد کرد که در ادامه اصلاحات اقتصادی دولت، یارانه انرژی واحدهای صنعتی بزرگ که فقط افراد خاصی از آن بهره مند می‌شوند حذف شود و گفت: همچنین در زمینه اصلاح نظام یارانه کالاهای اساسی باید افزایش قیمت کالاهای دیگر ناشی از افزایش قیمت چهار قلم کالای اساسی، بررسی و محاسبه و به یارانه جدید اضافه شود و علاوه بر آن مبلغ یارانه در سال‌های آینده متناسب با نرخ تورم تغییر کند.

  • قیمت خودروهای ایران خودرو امروز جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ + جدول

    قیمت خودروهای ایران خودرو امروز جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ + جدول

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =