گواهی صرفه‌جویی انرژی راه اندازی می‌شود؟ / گواهی برای مشارکت در صرفه جویی

مدیرعامل بورس انرژی ایران در گفت و گوی اختصاصی با صدای بورس از ایجاد و ارئه گواهی جدید در بورس انرژی خبر داد.

صدای بورس - حسین حریریان، این روزها بحث قطعی برق و دیگر منابع انرژی در ایران تاثیر بسیار زیادی بر تولیدات شرکت‌های بزرگ گذاشته است به همین جهت میزگردی در محل شرکت نیکان رسانه با حضور جمع زیادی از صنعتگران و افرادی از بدنه دولت برگزار شد. در این میزگرد علی نقوی نیز حضور داشت.

مدیرعامل بورس انرژی ایران تشریح کرد: طبق مصوبات شورای عالی انرژی، راه اندازی گواهی صرفه‌جویی انرژی چند سالی می‌شود که در حال پیگیری است و در پایان سال گذشته مقررات و دستورالعمل معاملاتی آن نیز تصویب شد. این گواهی در مرحله تصویب در شورای عالی بورس است. از طرفی در کمیسیون صرفه‌جویی انرژی ۳ پروژه که مربوط به صرفه‌جویی انرژی است، مجوز دریافت کرده‌اند و چند پروژه دیگر نیز در حال بررسی است. امید است با همراهی وزارت نیرو، نفت و همچنین سازمان برنامه که در حال پیگیری مباحث قانونی این موضوع هستند، بتوانیم شاهد معاملات گواهی صرفه‌جویی انرژی در بورس انرژی ایران باشیم.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد این موضوع الگوی جدیدی را در حوزه انرژی پیاده سازی می‌کند که طبق آن تمام مصرف کنندگان انرژی در صرفه‌جویی حاصل از آن شریک می‌شوند. همچنین این نوع گواهی‌ها منجر به تحولاتی در بهینه سازی مصرف انرژی می‌شوند. امیدوارم که با پیگیری‌های انجام شده این موضوع هر چه سریعتر به سرانجام برسد و شاهد تاثیرات مثبت آن در کشور باشیم.


  • بیشتر بخوانید:

پرداخت وام ضروری “نوبت پنجم” بازنشستگان کشوری


نقوی در بخش دیگر سخنان خود به میزگرد برق اشاره کرد و گفت: موضوع برق باید از جوانب مختلف مورد بررسی قرار گیرد، برخی از موارد مطرح شده در این میزگرد در دیگر مجامع نیز طرح شده است ولی افرادی که باید راهکار ارائه دهند و تصمیم گیر در این زمینه هستند، حضور نداشتند و عدم حضور این افراد جمع بندی و دیدگاه ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زمانی که صحبت از برق می‌شود افرادی باید از شرکت توانیر هم حضور داشته باشند اما مشکل برق صرفا مربوط به بازار سرمایه نیست بخشی به اقتصاد برق، ظرفیت تولید و بخشی هم به تامین برق برای بخش های مختلف مربوط است.

وی افزود: دولت موظف به تامین برق بخش خانگی، کشاورزی، تجاری و صنایع است که هر کدام ملزوماتی را دارد؛ در خانگی برق خانگی اطلاق می‌شود و قیمت گذاری متفاوتی دارد در صنعت کالایی اقتصادی است که هر یک از این بخش‌ها سیاست گذاری خاصی را طلب می‌کند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران سخنان خود را چنین پایان داد: شرکت در حوزه بازار برق پیشنهاداتی را به وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه ارائه کرده است و در حال پیگیری هستیم که مشترکین بالای یک مگاوات را در بازار سرمایه پاسخگو باشیم که خود می‌تواند منجر به کاهش تعهدات دولت نسبت به صنایع و ایجاد بازاری پویا برای صنایع شود.

کد خبر 451929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =