افزایش سوت‌زنان کاهش تخلفات را در پی دارد

کارشناس بازار سرمایه گفت: تعداد کثیری از سرمایه‌گذاران و سهامداران آشنایی کافی در خصوص سازوکارهای اعلام موارد تخلف به ناظرین را ندارند، به همین خاطر سازمان بورس باید برنامه‌ریزی را در این باره انجام دهد.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ سیاوش وکیلی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار صدای بورس در خصوص تاثیرات سوت‌زنی بر بازار سرمایه اظهار کرد: فساد، تقلب و کج رفتاری از جمله پدیده‌هایی هستند که وجود آن‌ها را نمی‌توان در سازمان‌های مختلف نادیده گرفت. همچنین پیامد این ناهنجاری‌ها در تقابل با منافع عمومی بوده و سبب اتلاف منابع، کاهش رشد اقتصادی کشور و کاهش اثربخشی اقتصاد کشورها نیز شده است.

وکیلی با بیان اینکه امروزه در تمامی کشورها به علت اهمیت مقابله با پدیده تقلب و فساد مالی قوانین بسیار زیادی در این‌ زمینه تصویب شده است، گفت: یکی از تجارب بسیار موثر در زمینه مقابله با فسادهای مالی در کشورمان مربوط به طراحی و اجرای سامانه‌های ویژه اعلام این‌گونه موارد توسط عموم و حتی خود کارکنان سازمان‌ها موسوم به سامانه‌های سوت‌زنی است.
این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: سوت زن whistle-blower به فردی گفته می‌شود که افکار عمومی یا مقامات صلاحیت دار را از وجود اشخاصی که کار یا فعالیت‌های غیرقانونی در بخش دولتی، عمومی یا خصوصی انجام می‌دهند، آگاه سازد و فعالیت‌های غیر مجاز، طیف گسترده‌ای از اقدامات غیرقانونی، زیر پا گذاشتن مقررات و تهدید منافع عمومی یا خصوصی مثل تقلب و فساد مالی را در بر می‌گیرد.


بیشتر بخوانید

سوت‌زن‌ها باید تشویق شوند؟ / شما تخلفات بورسی را افشا کنید


وکیلی در ادامه اقدامات سازمان بورس را مثبت ارزیابی کرد و گفت: هرچند با گسترش رسانه‌های نوین و افزایش ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی بطور مکرر فسادهای مالی افشا می‌شوند اما اقدام سازمان یافته در تحقق این فعالیت بسیار ارزشمند و در خور تقدیر است.

وکیلی توضیح داد: سازمان بورس در سال‌های اخیر با ایجاد اداره دیده‌بان سلامت و راه‌اندازی سایت مربوط موفق شد که گام‌های موثری را در این حوزه بردارد، درواقع تقویت سامانه دیده‌بان سلامت و اطلاع رسانی گسترده در خصوص نحوه سازوکار آن می‌تواند کمک شایانی به افزایش شفافیت و برخورد با اقدامات غیرقانونی برخی از افراد و مدیران نالایق را در پی داشته باشد.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: اخیرا سازمان بورس با هدف گسترش اعلام گزارش تخلفات شرکت‌ها، اقدام به پرداخت جایزه نقدی به سوت‌زنان کرده که در جای خود بسیار موثر و مفید است.
سیاوش وکیلی در پایان با مثبت ارزیابی کردن اقدامات سازمان بورس در شفافیت بازار و کاهش تخلفات گفت: با افزایش تعداد سوت‌زنان موارد تخلف نیز کاهش خواهد یافت، همچنین با تداوم و مدیریت مناسب در این امر می‌توان شاهد کاهش بیش از پیش تخلفات و بازگشت مجدد اعتماد سهامداران بود.

کد خبر 451823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =