چقدر تا ورشکستگی صنعت خودرو فاصله است؟

ایران‌خودرو و سایپا اعلام کردند که با تولید هر خودرو ضرر می‌دهند. این دو خودروساز ۸۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند. چقدر تا ورشکستگی آنها فاصله است؟ چرا روند تولید خودرو با وجود زیان‌دهی خودروسازان ادامه دارد؟

به گزارش صدای بورس، سایپا مدعی شد که به ازای تولید هر خودرو حدود ۷۰ میلیون تومان زیان می‌دهد.

عضو هیات‌مدیره سایپا گفت: در سه سال گذشته قیمت نهاده‌های تولید خودرو هفت برابر شده اما قیمت خودرو سه برابر شده است. الان تولید هر خودرو به‌طور متوسط ۷۰ میلیون تومان برای سایپا زیان دارد.

البته پیش از این نیز ایران‌خودرو اعلام کرد که با تولید هر خودرو مبلغی حدود ۴۰ میلیون تومان ضرر می‌کند. تاکنون زیان انباشته این دو شرکت خودروسازی به ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.


  • بیشتر بخوانید:

خودرو بازهم گران می‌شود؟


خودروسازان ورشکسته هستند؟

با این روند تولید خودرو چقدر تا ورشکستگی خودروسازان فاصله است؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروسازان از لحاظ دفتری، شرکتی و سازمانی سال‌ها است که ورشکسته شده‌اند.

او افزود: اگر اصرار و لجاجت دولت مبنی بر عدم ورشکستگی نبود، خودروسازان باید این موضوع را می‌پذیرفتند. در این صورت دولت باید به خودروسازان افزایش سرمایه می‌داد و یا این دو شرکت را منحل می‌کرد.

زاوه ادامه داد: البته خودروسازان می‌توانند از روش‌های کاهش هزینه و تغییر ساختار هزینه‌ای استفاده کنند. مهم‌ترین نکته‌ای که در رابطه با کاهش هزینه‌ها وجود دارد، توقف تولید خودروهای ناقص است. اما این شرکت‌ها حاضر به کاهش هزینه نیستند. حاصل چنین نگاهی زیان‌دهی شرکت‌های خودروسازی است.

چرا تولید با وجود زیان‌دهی خودروسازان ادامه دارد؟

با این روند زیان‌دهی چرا تولید خودرو ادامه دارد؟ دلیل افزایش تولید چیست؟

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: صنعت خودروسازی کشور، یک فضای سیاسی است. منطقی نیست که با وجود زیان‌دهی تولید خودرو افزایش یابد. اما هنگامی ک هزینه‌ها برای کسی مهم نباشد این اقدامات صورت می‌گیرد.

به گزارش تجارت نیوز، او گفت: این حجم از زیان بیشتر از اینکه به صنعت خودروسازی ضربه بزند، به اقتصاد ایران ضربه می‌زند. زیرا این زیان در قالب تسحیلات بدون بازگشت جبران می‌شود.

کد خبر 451674

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =