نفت تغییر مسیر داد/ افزایش ۴ دلاری قیمت نفت خام

در ۳۰ روز گذشته، بهای نفت خام بیش از ۱۰ دلار نوسان داشته است.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ در یک ماه گذشته، قیمت نفت خام برنت دریای شمال بین ۱۰۲ تا ۱۱۲ دلار و نفت سبک آمریکا هم بین ۹۸ تا ۱۱۰ دلار در نوسان بوده است. این کالای استراتژیک هفته گذشته را با افت قیمت آغاز کرد اما در آخرین روز معاملات (جمعه ۲۳ اردیبهشت) زیان هفته را پوشش داد.

در پایان معاملات هفته گذشته، قیمت هر بشکه نفت برنت به ۱۱۱ دلار و ۵۰ سنت رسید. همچنین هر بشکه نفت سبک آمریکا ۱۱۰ دلار و ۵۰ سنت خرید و فروش شد. قیمت نفت حرارتی و بنزین هم افزایشی بود اما گاز طبیعی اندکی افت داشت.

به گزارش اویل پرایس، بازار نفت همچنان تحولات اوکراین را زیر نظر دارد. در هفته‌ای که گذشت، هراس از تحریم اتحادیه اروپا علیه نفت خام روسیه به رشد دوباره قیمت‌ها کمک کرد. دیپلمات‌های اتحادیه اروپا دیروز (جمعه) اعلام کردند که توافق نهایی بر سر تحریم واردات نفت خام از روسیه احتمالا همین ماه انجام خواهد شد، هرچند مجارستان هنوز در این باره مقاومت می‌کند.

عامل دیگری که از افزایش قیمت نفت خام حمایت می‌کند، احتمال کمبود شدید گازوئیل در آمریکاست. از گازوئیل به عنوان «خون حیاتی» اقتصاد آمریکا یاد می‌شود. همچنین افزایش تقاضای تولیدکنندگان برق برای سوخت به دلیل احتمال کمبود برق به ویژه در ایالت‌های کالیفرنیا، تگزاس و ایندیانا و خطر قطعی گسترده برق در آمریکا از دیگر عوامل افزایش قیمت نفت بوده است.

افزایش اندک تولید اوپک (۱۵۳ هزار بشکه در ماه آوریل) نیز به هراس بازار نسبت به کمبود احتمالی نفت خام دامن زده و به رشد قیمت‌ها کمک کرده است.

با این حال، انتشار شایعه تعطیلی کامل پکن، دومین شهر پرجمعیت چین که توقف بخش بزرگی از فعالیت‌های اقتصادی این کشور را به دنبال دارد، عامل مهمی است که از ادامه روند صعودی قیمت نفت خام جلوگیری کرده است. البته دولت چین این شایعه را تکذیب کرده است.

کد خبر 451672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =