" هم‌وزن "؛ صندوقی برای سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای / اولین صندوق برای شاخص هم‌وزن فعال شد

نشست خبری پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله شاخصی کیان امروز در محل این شرکت فرابورس ایران برگزار شد.

 صدای بورس - حسین حریریان، پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله شاخصی کیان با نماد «هم‌وزن» از امروز در فرابورس ایران آغاز شد و تا ۱۰ روز کاری ادامه خواهد داشت. «هم‌وزن» اولین صندوق شاخصی بازار سرمایه است که روی شاخص هم‌وزن فعال خواهد بود. مدیر این صندوق شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آفتاب کیان و بازارگردان صندوق نیز صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازار گردانی کیان هستند.

در نخستین روز از پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله شاخصی کیان (قابل معامله در فرابورس ایران) مونا حاجی علی‌اصغر مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری پرتو آفتاب کیان با اشاره به اینکه، پذیره‌نویسی صندوق «هم‌وزن» از امروز آغازشده و تا ۴ خردادماه، ادامه دارد، گفت: صندوق شاخصی هم‌وزن کیان به عنوان اولین صندوق شاخصی هم‌وزن بازار سرمایه ایران، با هدف ارائه‌ی عملکردی مشابه شاخص هم‌وزن بورس برای سرمایه‌گذاران طراحی شده است. با توجه به مشکل بودن خرید مستقیم تمام سهم‌های موجود در بازار بورس با وزن‌های مساوی توسط افراد، سرمایه‌گذار می‌تواند با خرید واحدهای صندوق شاخصی هم‌وزن کیان، بازدهی متناسب با شاخص هم‌وزن کسب کند و همزمان در کارمزد خرید و فروش نیز صرفه‌جویی کند.

وی در خصوص مشخصات صندوق شاخصی کیان گفت: در بازار سرمایه ایران ۶ صندوق شاخصی فعال هستند که ۴ صندوق روی شاخص کل، یک صندوق در شاخص ۳۰ شرکت بزرگ و این صندوق هم در شاخص هم‌وزن فعال هستند. این صندوق قابل معامله در بورس با نماد «هم‌وزن» به ارزش اسمی هر واحد صندوق ۱۰۰۰ تومان است. کارمزد خرید و فروش پائین‌تر از خرید مستقیم سهام است و کسب بازدهی نزدیک به شاخص هم‌وزن در ۵ سال گذشته، سرمایه‌گذاری در سبدی از شرکت‌های شاخص‌ساز، کاهش هزینه‌های سبدگردانی و مدیریت سرمایه و دارا بودن بازارگردانی با نقدشوندگی سریع و سود اکتسابی معاف از مالیات از دیگر مشخصات این صندوق است.


  • بیشتر بخوانید:

کدام صندوق صدرنشین بازدهی شد؟


حاجی علی‌اصغر با تأکید بر اینکه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های شاخص هم‌وزن برای بازدهی بالاست، گفت: بررسی میانگین بازده سالیانه از ابتدای سال ۹۷ به‌عنوان سالی که جهش ارزی در آن رخ داد نیز نشان می‌دهد که شاخص کل حدود ۹۴ درصد، شاخص هم‌وزن ۱۱۲ درصد و دلار ۵۹ درصد بازدهی داشته‌اند.

مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری پرتو آفتاب کیان با اشاره به اینکه بسیاری از افراد به سرمایه‌گذاری در حوزه دلار علاقه‌مند هستند، گفت: این در حالی است که بررسی آماری بازارها نشان می‌دهد ابزارهای متنوع‌تر با ظرفیت بازدهی‌های بالاتر برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که سرمایه‌گذاران می‌توانند با انتخاب آن‌ها شرایط بهتری را تجربه کنند.

حاجی علی اصغر در بخش دیگری سخنان خود به تفاوت این صندوق با دیگر صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: تفاوت صندوق‌های شاخصی با صندوق‌های سهامی در ترکیب دارایی‌ها و انتخاب سهام شرکت‌ها است. صندوق شاخصی تلاش می‌کند تا سبد دارایی خود را همگام با سهام شاخص‌ساز تشکیل دهد. با توجه به مشکل بودن خرید تمام سهم‌های موجود در بازار بورس با وزن‌های مساوی، سرمایه‌گذار می‌تواند با خرید واحدهای صندوق شاخصی هم‌وزن کیان، بازدهی متناسب با شاخص کل (هم‌وزن) کسب کند و همزمان در کارمزد خرید و فروش نیز صرفه‌جویی کند. صندوق شاخصی کیان حداقل ۸۵ درصد از دارایی‌های خود را به خرید سهام و حداکثر ۱۵ درصد را به سپرده‌های بانکی و اوراق بهادار با درآمد ثابت اختصاص می‌دهد که باعث ریسک بالاتردر نتیجه بازدهی بیشتر نسبت به صندوق‌های سهامی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ شرکت در زیرمجموعه گروه مالی کیان فعال هستند، تصریح کرد: طی چند روز آینده مجوز فعالیت لیزینگ کیان نیز دریافت می‌شود، شرکت‌های فین تک هم در زیرمجموعه کیان فعال هستند. همچنین گروه مالی کیان در حال بررسی شرایط برای ورود به بازار سرمایه است.

کد خبر 451652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =