تیغ دولبه جراحی اقتصادی

دخالت‌های بی‌مورد دولت در امور اقتصادی منجر به یک اقتصاد وصله پینه‌ای می‌شود که با مسکن درمان موقتی پیدا کرده و ریشه مشکلات باقی می‌ماند و برای رفع این معضل باید تکلیف نظام تفکر اقتصادی مشخص شود.

صدای بورس - مژده ابراهیمی؛ جراحی اقتصادی باید در راستای یک نظام فکری منسجم باشد تا با برداشتن گام‌های مختلف آن به هدف مطلوب دست یافت. در نتیجه چنانچه قسمتی با یک تفکر اصلاح و سایر بخش‌های اقتصادی بخواهد با تفکر دیگر اداره شود و در یک راستا نباشند، اصلاح این غده منجر به پدید آمدن اثرات بدخیم دیگری در اقتصاد خواهد بود.

شهاب خدابخشیان، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با صدای بورس گفت: عبارت جراحی اقتصادی در توجیه و تفسیر اقدامات اخیر دولت بیان شده است؛ مفاهیمی که پیش از این نیز با عناوین گوناگون از زبان اقتصاددانان شنیده شده و باید خیلی زودتر چنین تصمیماتی اتخاذ می‌شد.

وی افزود: به طور کلی پایین نگه داشتن قیمت‌ها به شیوه‌ای مصنوعی باعث شدت یافتن و بدخیم شدن امراض اقتصادی شده که در نهایت منجر به انفجار قیمت‌ها و سرایت آن به سایر بخش‌های اجتماعی و سیاسی می‌شود.

خدابخشیان بیان کرد: جراحی اقتصادی باید در راستای یک نظام فکری منسجم باشد تا با برداشتن گام‌های مختلف، به هدف مطلوب دست یافت. همچنین چنانچه قسمتی با یک تفکر اصلاح شود و سایر بخش‌های اقتصادی بخواهد با تفکر دیگر اداره شود و در یک راستا نباشد، اصلاح این غده منجر به پدید آمدن اثرات بدخیم دیگری در اقتصاد خواهد شد. به عنوان مثال در یک نظام فکری، اقتصاد دستوری و بازار بسته تعریف شده و تفکری دیگر قائل به باز بودن فضای کسب و کار، اقتصاد آزاد و نظام عرضه و تقاضا است.


  • بیشتر بخوانید:

هیچ مشکلی در تأمین ارز کالاهای اساسی نداریم


این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون متاسفانه به این مطالب پرداخته نشده و نظام اقتصاد اسلامی عملا وجود ندارد. به همین دلیل در هر دوره تکلیف دولت مردان در سیاست‌گذاری مشخص نیست و هر زمان اقتصاد را به سمتی می‌برند که با سیاست دولت بعدی نمی‌خواند.

وی تصریح کرد: دخالت‌های بی‌مورد دولت در امور اقتصادی منجر به یک اقتصاد وصله پینه‌ای می‌شود که با مسکن، درمان موقتی پیدا کرده و ریشه مشکلات باقی می‌ماند و برای رفع این معضل باید تکلیف نظام تفکر اقتصادی مشخص شود.

خدابخشیان اظهار داشت: معضل بزرگ دیگری که باعث بی حاصل شدن تلاش‌ها می‌شود، بسته بودن مرزهای اقتصادی کشور و عدم تعامل با کشورهای دیگر است. تحریم‌های ظالمانه علیه کشور مانع بزرگی بر سر راه تعالی اقتصادی است و متاسفانه عملیاتی نشدن منویات رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و اتکای به داخل و تقویت تولید داخلی به معنی واقعی کلمه، راه مواجه با خطرات تحریم را بسیار مشکل ساخته است؛ در حالی که گذر از بحران‌های کنونی نیازمند ساختار محکم اقتصادی بوده و اقتصاد نحیف در برابر مشکلات آسیب‌پذیر است.

این فعال اقتصادی تشریح کرد: جراحی اقتصادی می‌تواند مزایای بسیار زیادی در خصوص آزادسازی قیمت‌ها و واقعی شدن اقتصاد داشته باشد که در بلندمدت آثار مثبت و ملموسی بر رفاه آحاد مردم خواهد داشت، اما این مهم به ثبات رویه و برنامه‌ریزی بلندمدت و دوری از سیاسی کاری بستگی دارد. در نتیجه امید است با برنامه‌ریزی صحیح، دولت کنونی بتواند بخشی از امراض اقتصادی کشور را به صورت مبنایی حل و فصل کند.

کد خبر 451644

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    0 0
    عالی بود