ارزش یارانه ابراهیم رئیسی بیشتر است یا یارانه محمود احمدی‌نژاد؟

قدرت خرید بین‌المللی یارانه نقدی واریز شده از سوی دولت ابراهیم رئیسی معادل ۱۴ دلار است.

به گزارش صدای بورس، دولت ابراهیم رئیسی نیز همچون محمود احمدی‌نژاد اجرای برنامه آزادسازی قیمت کالاهای اساسی را با توزیع یارانه نقدی آغاز کرد. اما قدرت خرید یارانه واریزی آنها با توجه به صعود نرخ تورم و جهش بهای ارز طی نزدیک به ۱۲ سال گذشته چقدر با هم تفاوت دارد؟

به گزارش یورونیوز، دولت محمود احمدی‌نژاد در آذر ماه سال ۱۳۸۹ و همزمان با آغاز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه که قرار بود، نرخ شانزده قلم کالا و خدمت از جمله بنزین، گازوئیل، گاز، نفت، برق، آب، گندم، شکر، برنج، روغن و شیر را با حذف یارانه دولتی آنها طی ۵ سال به سطح قیمت‌های بین‌المللی برساند، در نخستین مرحله واریز یارانه نقدی به حساب خانوارها، برای جبران قدرت خرید هر نفر ۴۵ هزار و پانصد تومان واریز کرد.


بیشتر بخوانید: یارانه ۴۵ هزار تومانی حذف شد؟


با توجه به این که مرکز آمار ایران شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار(CPI) را در فروردین گذشته، ۴۱۵ اعلام کرده و این شاخص در سال ۱۳۸۹، نزدیک به ۳۴.۱۶۷ بوده، قدرت هر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان آن سال، معادل ۵۵۲ هزار تومان در فروردین گذشته است.

ارقامی که قدرت خرید آنها پایین‌تر از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانِ ۱۲ سال پیش است.

ارزش یارانه ابراهیم رئیسی بیشتر است یا یارانه محمود احمدی‌نژاد؟

همزمان با آغاز واریز یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی، هر دلار آمریکا در بازار آزاد تهران هزار و ۶۵ داد و ستد می‌شد. یعنی یارانه نقدی ماهانه معادل ۴۲.۷ دلار آمریکا بود.

اما همزمان با واریز یارانه حذف ارز ترجیحی که برای سه دهک پایین درآمدی ۴۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است، نرخ آزاد هر دلار آمریکا ۲۸ هزار و ۶۰۰ بود.

به عبارت دیگر قدرت خرید بین‌المللی یارانه نقدی واریز شده از سوی دولت ابراهیم رئیسی معادل ۱۴ دلار است.

بدین ترتیب، قدرت خرید بین‌المللی یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی در آغاز واریز آن ۳ برابر یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، البته هر چند که دولت احمدی‌نژاد در حصول به آن ناموفق بود ولی قصد داشت نرخ ‍۱۶ قلم کالا و خدمت یارانه‌ای را آزاد کند ولی دولت رئیسی فعلا از اصلاح شیوه اعطای یارانه به نان و دارو و نیز حذف ارز ترجیحی کالاهای محدودتری از جمله روغن، برنج، شکر، مرغ، گوشت، حبوبات، چای و تخم مرغ سخن به میان آورده و دامنه محدودتری از کالاها را هدف قرار داده است.

کد خبر 451576

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • بازدید سرزده رئیس جمهور از بازار مرغ فروشان

    بازدید سرزده رئیس جمهور از بازار مرغ فروشان

    رئیس‌جمهور با حضور در میدان بهمن تهران و بازدید از یکی از مراکز بزرگ توزیع مرغ از نزدیک با مردم گفت‌وگو و تاکید کرد: تا من زنده باشم به هیچ وجه اجازه نخواهم داد مردم از طرح عادلانه سازی یارانه‌ها آسیب ببینند.

  • توزیع ۱۶۰ هزار تن برنج و شکر

    توزیع ۱۶۰ هزار تن برنج و شکر

    مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران از توزیع ۱۰۰ هزار تن انواع برنج وارداتی و ۶۰ هزار تن شکر در کشور با هدف حفظ آرامش بازار و ثبات قیمت‌ها خبر داد.

  • فرصت ۳ ماهه برای ثبت اعتراض جامانده‌های یارانه

    فرصت ۳ ماهه برای ثبت اعتراض جامانده‌های یارانه

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: هر فردی به هر دلیلی مشمول دریافت یارانه نشده است ظرف ۳ ماه آینده می تواند اعتراض خود را ثبت کند.

  • نرخ روغن در بخش صنعت ۶ برابر شد

    نرخ روغن در بخش صنعت ۶ برابر شد

    دبیر سندیکای صنایع کنسرو گفت: تولید کنسرو در حال حاضر متوقف نشده است اما روند تولید آن کاهش پیدا کرده و برندهای مطرح در تولید کنسرویجات با ۱۰ درصد از ظرفیت و توان خود اقدام به تولید می‌کنند چراکه روغن آنها تامین نیست.

  • شکر هست، مدیریت نیست

    شکر هست، مدیریت نیست

    با وجود افزایش قیمت شکر از ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان به ۱۸ هزار تومان درب کارخانه، این محصلول بر اساس گزارش های میدانی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و با کاهش عرضه این محصول مواجه هستیم.

  • قیمت آرد نانوایی‌های سنتی تغییری نکرده

    قیمت آرد نانوایی‌های سنتی تغییری نکرده

    رئیس انجمن آردسازان با بیان اینکه قیمت نان سنتی تغییری نکرده است، گفت: دولت با افزایش قیمت نان مخالف است.

  • یارانه ها چقدر هزینه های زندگی را تامین می کنند؟

    یارانه ها چقدر هزینه های زندگی را تامین می کنند؟

    طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها با واقعی شدن قیمت ۴ قلم کالای اساسی و امکان برداشت یارانه واریزی اجرایی شده است.

  • پیش بینی قیمت روغن طی ۲ سال آینده

    پیش بینی قیمت روغن طی ۲ سال آینده

    جنگ اوکراین اقتصاد جهان را با کسادی مواجه کرد؛ بطوریکه بازار کالاهای اساسی دچار اختلال شد. با کاهش عرضه و اعمال محدودیت‌های صادرات، بهای اکثر کالاها افزایش یافت و در این میان باتوجه به اینکه اوکراین یکی از بزرگترین تولیدکننده های دانه های روغنی در جهان محسوب می شود، پیش بینی می شود بازار در سال های پیش رو با افزایش قیمت دانه های روغنی روبرو شود.

  • یک شانه تخم‌مرغ ۷۶ هزار تومان

    یک شانه تخم‌مرغ ۷۶ هزار تومان

    مدیر عامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن گفت: روزانه بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ تن تخم‌مرغ در کشور تولید می‌شود که این میزان از تولید نسبت به حجم مصرف در نیمه نخست سال ( با گرم شدن هوا) بالاتر است، هم اکنون روزانه بیش از ۲۵۰ تن تخم‌مرغ مازاد داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیدی IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    0 0
    نامردی نکنید با روحانی مقایسه کنید
  • اروجعلی امینی IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    0 0
    بنده بازنشسته تامین اجتماعی هستم من ماشین بنام نیست ولی توسایت بنام ثبت شده چرا،دارامد فرزندان راجمع میبندید ای فرزندان باپر یامادر توی یک قبر میزارن هرکس مشگلی خودش داره