۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
منتظر طلای ۲ هزار دلاری باشید

با وجود افت قیمت طلا در روزهای اخیر، به نظر می‌رسد رقم ۱۸۰۰ دلار، کف قیمتی پایداری برای این فلز ارزشمند باشد.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ قیمت طلا در دو ماه گذشته روندی نزولی داشته اما به گفته گروه ANZ (گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند) این روند محدود شده و طلا کف قیمتی خود را در ۱۸۰۰ دلار تثبیت کرده است. در کوتاه‌مدت طلا با دو چالش بزرگ دلار قوی و افزایش بازده اوراق بدهی دولت آمریکا روبه‌روست اما این روند پایدار نخواهد بود.

دانیل هاینس و سونی کوماری، تحلیلگران کالایی ANZ در این باره می‌گویند: با توجه به شرایط، قیمت طلا ممکن است تا سطح ۱۸۰۰ دلار عقب‌نشینی کند. سیاست پولی تهاجمی فدرال رزرو، افزایش بازده اوراق خزانه‌داری آمریکا و تقویت دلار از جمله عوامل اصلی افت طلا به شمار می‌روند. مهمترین نگرانی این است که فدرال رزرو قادر به کنترل تورم نباشد و به همین دلیل اقدام به افزایش دوباره نرخ‌های بهره کند که خطر رکود اقتصادی را تشدید می‌کند. در کوتاه‌مدت، این اتفاق به ناآرامی بازار طلا دامن می‌زند. در حال حاضر شکاف بین نرخ بهره و نرخ تورم بسیار زیاد شده که نشان می‌دهد، فدرال رزرو در کنترل تورم ناکام بوده است. نگرانی درباره رشد اقتصادی جهان که با تورم پایدار و ریسک‌های ژئوپلیتیک تشدید شده است، به نوعی از صعود طلا حمایت می‌کنند. در چنین شرایطی، احتمال افزایش قیمت فلز زرد به ۲۰۵۰ دلار زیاد است.

از نظر تحلیل‌های تکنیکال، الگوهای قیمت شکل گرفته از ابتدای ماه مارس نشان می‌دهند که روند نزولی قیمت طلا تقریبا متوقف شده است. قیمت‌ها به محدوده ۱۸۳۰ دلار رسیده‌اند و انتظار می‌رود که در روزهای آینده این فلز ارزشمند در محدوده قیمتی ۱۸۵۰ تا ۱۹۳۰ دلار قرار گیرد. شکست متقاعدکننده سقف ۱۹۳۰ دلار تاییدکننده روند صعودی قیمت طلاست. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود طلا ابتدا سقف ۲۰۰۰ دلار و سپس قله ۲۰۵۰ دلار را بازپس گیرد.

امروز ریسک‌های اقتصادی و ژئوپلیتیک در هم ادغام شده‌اند و نشان می‌دهند که طلا همچنان بهترین گزینه برای حفظ ارزش پول به شمار می‌رود. بحران اوکراین و تحریم روسیه علاوه بر تشدید نگرانی‌های ژئوپلیتیک، بازارهای کالایی و سیستم‌های نقل و انتقال پول را نیز با خطر مواجه کرده است. بنابراین به نظر می‌رسد طلا دوباره مورد توجه قرار گیرد و به جایگاه در خور پیشین دست پیدا کند.

کد خبر 451522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =