درج قیمت تولید کننده و مصرف کننده بر روی کالا شکست خورد؟

پس از گوشت و مرغ و برنج نوبت چند نرخی شدن ماکارونی شده است. درج قیمت تولید کننده و مصرف کننده بر روی بسته‌های ماکارونی هم نتوانست جلوی افزایش قیمت این محصول را در بازار بگیرد.

به گزارش صدای بورس، سال هاست مردم ایران با پدیده‌ای به نام چند نرخی بودن کالاها و محصولات به ویژه قیمت مواد غذایی در بازار مواجه اند.

این روزها گرانی و کمبود ماکارونی خبر ساز شده است. هر چند متولیان ایجاد چنین وضعیتی را به گردن تولید کنندگان و توزیع کنندگان و از همه مهمتر محتکران و گرانفروشان این محصول انداخته اند؛ اما واقعیت پشت پرده گرانی آرد است.

در روزهای اخیر پس از افزایش یکباره قیمت ماکارونی، این کالا در فروشگاه‌ها ناپدید و پس از یک بازه کوتاه با افزایش شدید قیمت در حال عرضه قطره چکانی می‌باشد.

تولیدکننده‌های ماکارونی مدعی هستند که طبق قیمت مصوب محصولات راهی بازار می‌شوند، اما فروشندگان بر خلاف این ادعا، گرانی ماکارونی را از درب کارخانه می‌دانند. در این بین مردم مصرف کننده همچنان سرگردان در زمین تولید کننده و عرضه کننده قرار گرفته اند.

هر روز به بهانه حمایت از مصرف کننده دستور العمل و مصوبه جدیدی از سوی متولیان اعلام می‌شود. قانون‌هایی که در ظاهر به نفع مصرف کننده، اما در اجرا هیچ!

یکی از روش‌های مقابله با تضعیف حقوق مصرف کنندگان، درج قیمت تولیدکننده و قیمت مصرف‌کننده روی کالاهاست.

طبق مصوبه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ علاوه بر قیمت تولیدکننده، باید قیمت مصرف‌کننده نیز روی کالاها درج شود.

به گفته عباس تابش رئیس سابق سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان؛ درج قیمت تولیدکننده این امکان را به ما می‌دهد که بدانیم کالا با چه قیمتی وارد زنجیره توزیع شده و نظارت داشته باشیم تا بیشتر از ۳۰ درصد سود از مصرف‌کننده دریافت نشود. قیمت مصرف‌کنندگان نیز روی کالا درج می‌شود و مردم با مقایسه این دو عدد می‌توانند به قمیت دسترسی داشته باشند، اما در نهایت ما باید قیمت مصرف‌کنندگان را حذف کنیم تا بحث رقابت از کف بازار حذف نشود.

عرضه ماکارونی بدون توجه به درج قیمت‌ها

در همین حال علی رغم اظهارات متولیان مبنی بر افزایش توزیع ماکارونی در بازار، برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای محدودیت فروش ماکارونی دارند و هنوز قفسه برخی از فروشگاه‌ها خالی از ماکارونی است.
با این حال برخی فروشگاه‌ها این محصول را عرضه می‌کنند، اما با قیمت‌هایی بالاتر از نرخ مصوب!


بیشتر بخوانید: ارزانی غذا یا افزایش قدرت خرید


طبق اعلام سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده، حداکثر قیمت مصرف‌کننده انواع ماکارونی رشته‌ای ساده با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده ۵۰۰ گرمی ۱۷ هزار تومان، ۷۰۰ گرمی ۲۴ هزار تومان و ۱۰۰۰ گرمی ۳۴ هزار تومان تعیین شد.پیش از این قیمت ماکارونی ۵۰۰ گرمی، ۷۰۰ گرمی و ۱۰۰۰ گرمی به ترتیب ۶۳۰۰، ۸۶۰۰ و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

درج دو نرخ بر روی کالاها از جمله ماکارونی هم نتوانست رشد افسار گسیخته قیمت‌ها را مهار کند.ایرج، فروشنده یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح شهر گفت: این روزها قیمت ماکارونی سلیقه‌ای شده و هر توزیع کننده یک نرخی را اعلام می‌کند. زمانی که فروشنده خُرد ماکارونی را به غیر از قیمت درج شده از توزیع کننده خریداری می‌کند نباید انتظار داشته باشید گران‌تر نفروشد.

به گفته این فروشنده؛ این روزها ماکارونی به طور قطره چکانی آن هم به برخی از فروشگاه‌ها عرضه می‌شود. نمی‌دانم کاهش توزیع ماکارونی به دلیل کمبود آرد درکارخانه هاست یا تولید کنندگان می‌خواهند نبض بازار را دست بگیرند. به هر جهت مردم تاوان گرانی و کمبود را می‌دهند!

این فروشنده یادآورشد؛ امروز نه فروشنده و نه خریدارهیچ کدام توجهی به قیمت‌های مصوب ودرج شده بر روی بسته‌های ماکارونی نمی‌کنند. تا تولید و بازار این محصول سامان دهی نشود، وضعیت فروش ماکارونی به غیر از قیمت‌های درج شده بر روی بسته‌ها ادامه دارد.

از کمبود ماکارونی تا نبود قیمت واقعی مصرف کننده

قاسمعلی حسنی دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در مورد وضعیت بازار ماکارونی به اقتصاد ۲۴ گفت: تغییر قیمت‌ها دلیلی بر دپوی این محصول از سوی کارخانجات ماکارونی شد؛ اما به زودی با افزایش عرضه ماکارونی بازار به روال عادی خود باز می‌گردد.

وی تصریح داشت: کارخانجات ماکارونی همزمان با مدیریت بازار، محصول را با قیمت جدید راهی بازار می‌کنند.

حسنی در مورد درج قیمت مصرف کننده بر روی کالاها به ویژه بسته های ماکارونی می‌گوید: هنوز بسترهای اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا آماده نشده و علی رغم اینکه هدف این طرح شفاف سازی در قیمت کالاها بوده، اما درحال حاضر قیمت مصرف کننده در بسیاری از مواقع واقعی نیست.

به گفته دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران؛ امروز قیمت مصرف کننده به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. چند نرخی بودن برخی کالاها و محصولات مصرف کننده را دچار سردرگمی کرده است.

وی تصریح داشت: ابتدا باید وضعیت قیمت تولید محصولات به ثبات برسد تا در نهایت برای قیمت مصرف کننده با یک وضعیت تثبیت شده بتوانند تعیین تکلیف کنند.

  بسته های ماکارونی

کد خبر 451508

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • توصیه وزیر صمت به مردم

    توصیه وزیر صمت به مردم

    وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد اصلاح روند تخصیص یارانه‌ها با اعلام اینکه ذخایر کالایی مناسبی در کشور داریم، گفت: مردم در روزهای نخست اجرای طرح بزرگ جراحی اقتصادی و اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها از خریدهای هیجانی که سبب التهاب در بازار می‌شود، بپرهیزند.

  • گرانی لبنیات و تخم مرغ در فضای مجازی را باور نکنید

    گرانی لبنیات و تخم مرغ در فضای مجازی را باور نکنید

    معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: قیمت شیرخام توسط شورای قیمت گذاری وزارت جهاد کشاورزی تعیین می‌شود که تا به امروز جلسه ای برگزار نشده و قیمت مصوب سایر محصولات پروتئینی نیز تغییری نداشته است.

  • باز هم تکذیب گرانی مرغ و تخم مرغ

    باز هم تکذیب گرانی مرغ و تخم مرغ

    وزیر کشور با بیان اینکه تغییر قیمت گذاری‌های جدید پس از تصویب ستاد تنظیم بازار انجام می‌شود، گفت: تاکنون هیچ مصوبه‌ای برای گرانی اقلام از جمله مرغ و تخم‌مرغ نداشته‌ایم.

  • قیمت انواع برنج

    قیمت انواع برنج

    قیمت برنج خارجی و ایرانی در مناطق مختلف منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =