افزایش روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا

سفیر کشور فرانسه در تهران با اشاره به تمایل اتحادیه اروپا برای توسعه روابط تجاری با ایران براساس منافع متقابل گفت: در حال حاضر تجارت اتحادیه اروپا و ایران به رقم قابل توجهی رسیده است.

به گزارش صدای بورس، در مراسم افتتاحیه این دوره از آموزشی دیپلماسی تجاری که در سالن خلیج فارس برگزار شد، سفیر کشور فرانسه در تهران با اشاره به تمایل اتحادیه اروپا برای توسعه روابط تجاری با ج. ا. ایران براساس منافع متقابل گفت: در حال حاضر تجارت اتحادیه اروپا و ایران به رقم قابل توجهی رسیده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۲۰ درصد واردات ایران از اتحادیه اروپا صورت گرفته و حجم تجارت بین دو طرف به حدود ۵ میلیارد یورو افزایش پیدا کرده است، گفت: اگر کشورهای دیگری که عضو اتحادیه نیستند، به این فهرست اضافه شود، تجارت بین ج. ا. ایران با کشورهای اروپایی به حدود ۶/۵ میلیارد یورو می‌رسد.

سفیر کشور فرانسه در تهران با بیان اینکه اتحادیه اروپا بزرگترین بازیگر در حوزه کمک به تجارت کشورها و تنظیم روابط تجاری با کشورهای جهان است، ادامه داد: اتحادیه اروپا متعهد به روابط تجاری و اقتصادی مناسب با ج. ا. ایران است و با تامین مالی که انجام داده، مبلغ ۸ میلیون یورو به این پروژه اختصاص داده است.

وی با اشاره به تدوین استراتژی ملی صادرات توسط سازمان توسعه تجارت در همکاری با مرکز بین المللی تجارت افزود: این اتحادیه همچنین به منظور تداوم روند صادرات آبزیان از ج. ا. ایران، نسبت به تجهیز آزمایشگاه مربوط به محموله‌های صادراتی در ایران و فراهم شدن امکان ‌سنجش محموله‌های صادراتی به اروپا کمک کرده است.

سفیر کشور فرانسه در تهران ادامه داد: اخیرا اتحادیه اروپا استراتژی همکاری ۷ ساله با ج. ا. ایران را اعلام کرده و مبتنی بر این استراتژی، ۸۷ میلیون یورو به مجموعه پروژه‌های مختلف در ایران اختصاص داده شده است که ۷ میلیون یورو از این مبلغ به پروژه‌ همکاری در حوزه تجارت اختصاص پیدا کرده است.


بیشتر بخوانید: مذاکرات تجاری جدید با نمایندگان دو کشور اروپایی


وی در پایان با اظهار امیدواری نسبت به روند مذاکرات و احیای برجام گفت: اتحادیه اروپا فعالانه در مذاکرات برجام حضور داشته و امیدوار به افزایش همکاری‌های تجاری با رفع تحریم‌هاست.

سید احمدرضا علائی طباطبایی، معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران‌ نیز فعالیت‌های تعریف شده در چارچوب این پروژه را واجد اهمیت دانست و با اشاره به عزم جدی سازمان توسعه تجارت در این زمینه، خواستار انعطاف این پروژه برای پوشش حداکثری به نیازهای بخش خصوصی شد.

به‌ گفته وی در چارچوب استراتژی ملی صادرات که در همکاری با ITC و با حضور و مشارکت ۴۰۰ نفر از فعالان بخش خصوصی و دولتی صورت گرفته، ۳۵۹ فعالیت در نظر گرفته شده که در طول ۴ سال آتی توسط سازمان توسعه تجارت و وزارتخانه‌های ذی‌ربط در همکاری با مرکز بین‌المللی تجارت اجرایی خواهد شد.

در ادامه سیدجلال‌الدین علوی سبزواری، مدیرکل همکاری‌های اقتصادی چندجانبه و بین‌المللی وزارت امور خارجه نیز ضمن تشکر از برگزارکنندگان این رویداد، بر حمایت وزارت امور خارجه از پروژه‌های همکاری بین ج. ا. ایران و مرکز بین‌المللی تجارت تاکید کرد و حضور همکاران وزارت امور خارجه در این رویداد را نشانه عزم جدی این وزارتخانه برای ارتقای تجارت خارجی دانست.

علوی سبزواری با اشاره به سابقه مذاکرات بین اتحادیه اروپا و ج. ا. ایران برای عقد موافقت‌نامه همکاری اقتصادی اظهار امیدواری کرد این مذاکرات در آینده نزدیک مجددا آغاز شود و امکان ارتقای سطح همکاری‌های اتحادیه اروپا و ج. ا. ایران به سطح توافق‌های تجاری فراهم گردد.

گفتنی است دوره آموزشی دیپلماسی تجاری برای تعدادی از رایزنان اقتصادی و کارشناسان و مدیران وزارت امور خارجه و رایزنان و کارشناسان و مدیران سازمان توسعه تجارت ایران برگزار می‌شود.

طی این دوره نحوه ارایه خدمات موثر به تجار برای ورود به بازارهای خارجی توسط مدرسان مرکز بین‌المللی تجارت آموزش داده می‌شود.

ترویج تجارت در عصر دیجیتال از دیگر مباحث این دوره است که طی آن استفاده از ابزارهای مدرن تبیین می‌شود.

اساتید اعزامی از مرکز بین‌المللی تجارت در این دوره بر کارکردها و قابلیت‌های رایزنان بازرگانی و اقتصادی متمرکز شده و شیوه‌های کارآمد خدمت‌رسانی به تجار را آموزش می‌دهند.

تاکتیک‌های ورود به بازارهای خارجی، نحوه دستیابی به اطلاعات بازار، حضور موثر در نمایشگاه‌های خارجی، اعزام و پذیرش اصولی هیات‌های تجاری از جمله مباحث این دوره است.

به گزارش ایلنا، لازم به ذکر است با توجه به کاربردی بودن مباحث، این دوره که به صورت کارگاهی و با مشارکت شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود، مورد استقبال کارشناسان ذی‌ربط سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه قرار گرفته و بیش از ۶۰ نفر در این دوره حضور پیدا کرده‌اند.

کد خبر 451298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =