مردم نگران گرانی نباشند

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ارز ترجیحی نان و دارو حذف نمی‌شود و دولت مصمم به توزیع عادلانه یارانه‌هاست، از مردم خواست مطلقا نگران ذخایر کالاهای اساسی نباشند.

به گزارش صدای بورس، محمد مخبر در برنامه تلویزیونی «صف اول» شبکه خبر با تشریح اقدامات دولت سیزدهم برای مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، چالش امنیت غذایی و گرانی‌های اخیر در جهان را موضوعی چند وجهی دانست و به تبیین علل آن پرداخت.

وی از خشکسالی در مناطقی که عمدتاً محل تولید کالاهای اساسی بوده‌اند، جنگ اوکراین که تولیدکننده ۷۰ درصد دانه‌های روغنی و ۳۰ درصد غلات جهان بوده و همچنین جمع‌آوری عجیب کالاهای اساسی در نقاط مختلف دنیا به عنوان عامل کمبود کالا و گرانی یاد کرد.


  • بیشتر بخوانید:

کارت نان؛ واقعیت یا شایعه؟


وی در خصوص افزایش قیمت برخی اقلام در هفته اخیر منشأ گرانی برخی کالاها را الزامات قانونی بودجه و طرح موضوع حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی عنوان کرد.

مخبر افزود: برای سال ۱۴۰۰، ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی در نظر گرفته شده بود که این رقم در مدت سه تا چهار ماه مصرف شد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت در این شرایط بر اساس الزامات قانونی و برای جلوگیری از کمبود کالاهای اساسی و همچنین مقابله با قاچاق و صدور این کالاها، جهت‌دهی به ارز ترجیحی را در دستور کار قرار داد.

وی ادامه داد: اقشار با درآمد بالاتر بخشی از هزینه تأمین این کالاها را پرداخت می‌کنند اما اقشار نیازمند و کم‌درآمد جامعه به‌طور کامل از این کمک‌هزینه‌ها بهره می‌برند و پولی که به آنها تعلق می‌گیرد، آرامش آنها را تأمین می‌کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون اول رئس جمهور همچنین گفت که این کمک‌هزینه‌ها قبل از آزادسازی قیمت‌ها به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

مخبر همچنین افزود: در کنار این تمهیدات برای دهک‌های پایین جامعه سبد سهام نیز در نظر گرفته شده است.

کد خبر 451258

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانیال IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 0
    هر موقع میگن نگران نباشید تن من می لرزه غم میشنه تو دلم چون می دونم هر چی اتفاق بده می افته
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 0
    آقای مخبر کارت نان بدترین کاریه که میشه برای مردم پیش بینی کرد ۶۰ درصد مردم ۹۰درصد غذایشان نان خالیه برای شما شاید عجیب باشه ولی برای این تعداد از مردم واقعیت داره این تصمیم رو چه کس وبا چه استدلالی تو فکر دولت انداخته نمیدونم ولی شان مردم از این بالا تره که منبعد با کارت ملی یا بانک در بدر نو ن واییها بشن