با صندوق‌های سبدگردان الگوریتم آشنا بیشتر آشنا شوید / همه سرمایه‌گذاری کنید

در مردادماه سال ۱۳۹۰، صندوق مانا الگوریتم با هدف جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر، فعالیت خود را در گروه صندوق‌های سهامی با مدیریت شرکت کارگزاری آینده‌نگر خوارزمی آغاز کرد.

گروه خدمات بازار سرمایه الگوریتم حدود ۱۰ سال پیش، تأسیس و مدیریت بخشی از سبد سهام گروه خوارزمی را عهده دار شد. شرکت یاد شده در سال ۱۳۹۶ به منظور توسعۀ دامنۀ فعالیت و خدمات خود، شرکت سبدگردان الگوریتم را به عنوان یک نهاد مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار تأسیس و شرکت یاد شده از تیرماه ۱۳۹۷ فعالیت خود را رسماً آغاز کرد. در حال حاضر، سبدگردان الگوریتم مدیریت پنج صندوق سرمایه‌گذاری متنوع را برعهده دارد که در ادامه ضمن معرفی آن‌ها مروری بر عملکرد آن‌ها نیز خواهیم داشت.

صندوق سرمایه‌گذاری مانا الگوریتم
در مردادماه سال ۱۳۹۰، صندوق مانا الگوریتم با هدف جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر، فعالیت خود را در گروه صندوق‌های سهامی با مدیریت شرکت کارگزاری آینده‌نگر خوارزمی آغاز کرد. اما مدیریت صندوق در سال ۱۳۹۷ به شرکت سبدگردان الگوریتم منتقل شد. خالص ارزش دارایی‌های صندوق، اکنون از مرز ۸۵۰ ر ۲ میلیارد ریال نیز فراتر رفته است. بازار سهام و در صدر آن گروه‌های «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» و «فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای»، سهم ۱۲/۵۳ درصدی از پرتفوی صندوق را دارند. به دنبال بهبود شرایط بازار سهام در هفته‌های اخیر، سطح بازدهی صندوق‌های سهامی نیز بهبود یافته و بازده این صندوق نیز در دوره سه ماهه منتهی به ۰۳/۰۲/۱۴۰۱ از ۲۳ درصد فراتر رفته است. در افقی بلندمدت، تحقق بازدهی مرکبِ ۵۳۱۳ درصدی این صندوق، طی حدود ۱۱ سال فعالیت قابل توجه است.

صندوق اختصاصی بازارگردانی کوشا الگوریتم
خالص ارزش دارایی‌های صندوق اختصاصی بازارگردانی کوشا الگوریتم در یک‌سال گذشته با رشدی ۳۴ درصدی، به ۹۲۰ ر ۱ میلیارد ریال رسیده است. در حال حاضر تعداد نمادهای موضوع بازارگردانی صندوق ۷ نماد است.

صندوق سرمایه‌گذاری دارا الگوریتم
صندوق دارا الگوریتم در مهرماه ۱۳۹۸ و با هدف جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز تأسیس شده است. دارا الگوریتم با خالص ارزش دارایی‌های بالغ بر ۰۳۸ ر ۳ میلیارد ریال، بزرگ‌ترین صندوق تحت مدیریت شرکت سبدگردان الگوریتم محسوب می‌شود. صندوق دارا الگوریتم با کسب بازدهی در حدود ۱۹ درصد در یک‌سال گذشته، عملکرد مطلوبی داشته و نسبت به سپرده‌گذاری در بانک، برای سرمایه‌گذارانش سود بهتری را محقق کرده است. صندوق دارا الگوریتم در ماه‌های گذشته توانسته است با بهبود سبد سرمایه‌گذاری‌های صندوق و همچنین کاهش ریسک آن از طریق سرمایه‌گذاری در اوراق اجاره سهام به جای سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سهام با بهبود نرخ سود تقسیمی، نرخ سود مستمر و با ثباتی را برای ایشان محقق کند که پرداخت سود بالاتر از نرخ ۲۰ درصد در ۳ ماه گذشته گواه این موضوع است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه
سبدگردان الگوریتم مدیریت دو صندوق جسورانۀ «پویا الگوریتم» و «رشد یکم پیشگام» را نیز برعهده دارد که برای سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر گزینه‌های جذابی هستند. صندوق جسورانه پویا الگوریتم و رشد یکم پیشگام به ترتیب با سرمایه ۵۰۰ و ۲۴۰۰ میلیارد ریالی با مدیریت شرکت سبدگردان الگوریتم به صورت رسمی از ابتدای سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. صندوق‌های مذکور که هر دو از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه هستند با هدف سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی نظیر فناوری اطلاعات و ارتباطات، پزشکی و سلامت، رسانه و سرگرمی راه‌اندازی شده‌اند.
در جدول مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت این شرکت برای دوره منتهی به ۱۴۰۱/۰۲/۰۳ را مشاهده می‌کنید.

با صندوق‌های سبدگردان الگوریتم آشنا بیشتر آشنا شوید / همه سرمایه‌گذاری کنید

عدم تحمیل ریسک بالا به سرمایه‌گذاران

بهمن اسماعیلی - معاون سرمایه‌گذاری سبدگردان الگوریتم: سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی، با نگاه از بالا به پایین به اقتصاد کشور آغاز می‌شود. شناسایی ریسک‌های تأثیرگذار بر شرایط بازار استراتژی سرمایه‌گذاری را تبیین کرده و پس از آن سهام مختلف با رویکرد متنوع سازی از میان صنایع مورد نظر انتخاب می‌شود.
استراتژی مورد نظر در صندوق بازارگردانی، انجام فعالیت بازارگردانی به منظور افزایش نقدشوندگی، تنظیم عرضه و تقاضا و همچنین تحدید دامنه نوسان قیمت نمادهای موضوع بازارگردانی است. همچنین صندوق به منظور ارتقای کیفیت بازارگردانی و بهبود سودآوری دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری، آمادگی لازم جهت استفاده از معاملات الگوریتمی و ابزارهای نوین را دارد. در صندوق با درآمد ثابت، استراتژی شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در انواع اوراق بهادار با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی است تا عملکرد با ثباتی را برای صندوق مهیا سازند.

کد خبر 451247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =