آسیایی‌ها از تهران نفت می‌خرند یا مسکو؟

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: اگر برجام به نتیجه مثبت برسد، ما می‌توانیم با گرفتن امتیازات و تضمین‌های مناسب از امریکا و اروپا در راستای منافع ملی و رعایت خط قرمزها امتیاز بگیریم و خیلی از مشکلات را حل کنیم و وارد گردونه تولید نفت ۴ میلیون بشکه نفت در روز شویم.

به گزارش صدای بورس، میرقاسم مومنی درباره احتمال حضور نفت روسیه در بازارهای آسیایی اظهار داشت: تحریم بانکی، کالاهای استراتژیک و نفت گاز روسیه مقوله‌ای است که هم امریکا و هم اروپا به شدت بدنبال تحریم آنها هستند، البته برای تحریم گاز بین کشورهای اتحادیه اروپا اختلاف‌نظر وجود دارد، برخی از کشورها حاضر شدند شرط روسیه را برای پرداخت هزینه نفت و گاز به روبل قبول کنند و برخی نیز این شرط را نپذیرفته‌اند، در این بین روسیه هم بدنبال بازارهای جدید نفت و گاز بوده و مجبور است مشتریان جدیدی را بدست بیاورد.

وی افزود: اکنون روسیه با دو مسئله مواجه است، یکی اینکه تصور نمی‌کرد اروپا و امریکا به این شدت نسبت به تغییر و تحولات اوکراین واکنش نشان دهند و دوم اینکه اروپا انسجام اتحادی با محوریت امریکا برای تضعیف توان نظامی و اقتصادی روسیه ایجاد کرده و این مقوله باعث شد امریکا و اروپا جهت بستن منابع درآمدی روسیه اتحاد نظر داشته باشند و این حلقه محاصره را هر روز تنگ‌تر می‌کنند.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: با توجه به اوضاع انرژی صادراتی روسیه در اروپا، چین یکی از بازارهای مهم روسیه بوده و هست و پکن نیز هرگز سعی نکرده این کشور را تحریم کند، اما مسئله مهم اینکه چین یکی از بازارهای صادراتی ایران هم است، روسیه سعی می‌کند از تحریم‌ها عبور کند و نفت را آزاد بفروشد. بالطبع ممکن است بخواهد نفت خود را با قیمت پایین‌تری بفروشد و رقابتی جهت کاهش قیمت بین دو کشور اتفاق بیفتد و خریداران از این موضوع استفاده کنند و این امر نیز محتمل و طبیعی است، چون کالایی که در رقابت فروخته می‌شود ارزان‌تر خواهد بود.


بیشتربخوانید:کل درآمد حاصل از فروش نفت و میعانات گازی وصول شده است


وی با بیان اینکه دست گذاشتن روسیه روی بازارهای آسیایی به نفع ایران نیست، گفت: در این شرایط تنها راهکار ما این است که در برجام به نتیجه برسیم و از تحریم‌های نفتی خارج شویم، زیرا در فضای فعلی هم اروپا و هم امریکا به شدت به این نیاز دارند که برجام به نتیجه مثبت برسد، ما می‌توانیم با گرفتن امتیازات و تضمین‌های مناسب از امریکا و اروپا در راستای منافع ملی و رعایت خط قرمزها امتیاز بگیریم و خیلی از مشکلات را حل کنیم و وارد گردونه تولید نفت ۴ میلیون بشکه نفت در روز شویم.

مومنی تاکید کرد: احیای برجام قطعا هم درآمدهای ارزی ما را بالا می‌برد و هم اینکه اگر تحریم‌ها برداشته شود یک فرصت استثنائی و اکازیون برای ایران است و اگر خوب مدیریت شود خیلی از مشکلات اقتصادی و سیاسی ما با جامعه جهانی و بخصوص امریکا و اروپا حل می‌شود.

به گزارش ایلنا، وی خاطرنشان کرد: اکنون توپ در زمین ما است. باید از این فرصت بهره‌برداری کنیم، فرصت‌سوزی را کنار بگذاریم و از هر فرصتی جهت حفظ منافع ملی کمال استفاده را ببریم، در غیر این صورت دچار مشکلات عدیده‌تری خواهیم شد.

کد خبر 451203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =