افزایش ۱۳۰ درصدی قیمت برنج در هشت ماه اخیر

رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل گفت: قیمت برنج از شهریور سال گذشته ( ابتدای فصل برداشت محصول) تا به امروز ۱۳۰ درصد افزایش نرخ را تجربه کرده است.

به گزارش صدای بورس، بعد از افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران، گمانه زنی‌هایی مبنی بر تجدید نظر در مصوبه دستمزد کارگران طرح شد چرا که این باور شکل گرفت که نسبتی بین تورم و افزایش نرخ کالاهای اساسی وجود دارد برای تایید و تکذیب این ادعا با برخی کارشناسان و تولیدکنندگان کالاهای اساسی گفت‌وگو و این پرسش را مطرح کردیم که آیا افزایش دستمزد کارگران باعث بالا رفتن نرخ کالاهای اساسی شده است؟

افزایش ۱۳۰ درصدی برنج در ۸ ماه گذشته

حسن تقی‌زاده رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل با بیان اینکه قیمت برنج از شهریور سال گذشته ( ابتدای فصل برداشت محصول) تا به امروز ۱۳۰ درصد افزایش نرخ را تجربه کرده است، گفت: برنج بودار نشده در بنکداری شهریور سال گذشته کیلویی ۳۰ هزار تومان بود اما نرخ این محصول امروز به کیلویی ۷۸ هزار تومان رسیده است.

به گفته وی؛ نرخ برنج سنتی طارم و هاشمی ۱۳۰ درصد و برنج پرمحصول ۱۰۰ درصد افزایش نرخ را تجربه کرد.

تقی‌زاده با بیان اینکه افزایش دستمزد حقوق کارگران در افزایش قیمت برنج تاثیر نگذاشته است، افزود: روند افزایش قیمت برنج پیش از سال جدید آغاز شد از این‌رو افزایش حقوق کارگران نمی‌تواند در این مسئله تاثیر بگذارد.

این فعال اقتصادی با اشاره به مهم‌ترین دلایل افزایش نرخ برنج، خاطر نشان کرد: افزایش کشت ارقام پرمحصول به جای برنج‌های سنتی طارم و هاشمی، دپو کردن برنج از سوی یک عده خاص و خشکسالی.... باعث بالا رفتن نرخ برنج شد.


بیشتربخوانید:قیمت کالاهای اساسی در فروردین ماه چقدر تغییر کرد؟


وی با بیان اینکه قیمت دستوری بعد از ایام نوروز دوباره اجرایی شد، افزود: بعد از عید شاهد افزایش چند درصدی قیمت برنج داخلی بودیم که با تشدید نظارت‌های دولتی و اجرای مصوبه قیمت‌گذاری دستوری قیمت‌ برنج ثابت ماند.

به گفته رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل؛ قیمت برنج‌های دوباره کشت در بنکداری کیلویی ۹۲ هزار تومان و قیمت برنج کشت اول در بنکداری کیلویی ۸۰ هزار تومان است.

عرضه تخم مرغ ۲۰ درصد زیر نرخ مصوب

ناصر نبی‌پور رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار با بیان اینکه افزایش دستمزد کارگران در نرخ تخم مرغ تاثیری نمی‌گذارد، گفت: تولیدکنندگان با کمبود نهاده مواجه هستند از این‌رو ناچارند با نرخ آزاد نیاز خود را خریداری کنند.

به گفته وی؛ قیمت سویا در بازار آزاد کیلویی ۹ هزار تومان شده است و نرخ ذرت به کیلویی ۱۰ هزار تومان رسیده است.

نبی‌پور با بیان اینکه قیمت‌ها روزانه در حال تغییر است، افزود: قیمت سایر مولفه‌های تولید از جمله دارو، واکسن و کرایه حمل و نقل در حال افزایش است که اگر قیمت‌ این مولفه‌ها کنترل شود بدون تردید شاهد ثبات قیمت تولید خواهیم بود.

بنا به اظهارات رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار؛ تخم مرغ در ماه رمضان ۲۰ درصد زیر نرخ مصوب عرضه شد

کمبود نهاده دغدغه اصلی دامپروران

همچنین در این رابطه افشین صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک با اشاره به افزایش هزینه زندگی در کشور، گفت: کارگران و حقوق بگیر از پس هزینه‌ها بر نمی‌آید از این‌رو افزایش نرخ دستمزدها اجتناب ناپذیر است اما از سوی دیگر این افزایش دستمزده‌ها باعث شده است برخی دامپروری‌های خرد نمی‌توانند هزینه کارگری را تامین کنند.

وی کمبوده نهاده‌ها را دغدغه اصلی تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: عدم تامین نهاده و بالا بودن نرخ آن باعث شده است که قیمت تمام شده دام بالا برود و در نتیجه خرید مصرف‌کنندگان کاهش پیدا کرده است.

صدر دادرس ادامه داد: قیمت دام زنده قبل از نوروز کیلویی ۷۳ هزار تومان بود اما بعد از این ایام نرخ آن به کیلویی ۶۵ هزار تومان رسید و با توجه به شواهد می‌توان گفت که نرخ دام زنده در روزهای اخیر همچنان سقوط کند.

به گفته مدیرعامل اتحادیه دام سبک؛ در سال جاری احتمال خشکسالی و در نتیجه کمبود مراتع تشدید شده است علاوه بر این مسئله تامین آب شرب دام نیز برای دامپروران به دغدغه جدی تبدیل شده است.

افزایش ۳۰ درصدی نرخ میوه و تره‌بار

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان با بیان اینکه افزایش دستمزد کارگران تاثیری در قیمت میوه و صیفی جات نگذاسته است، گفت: عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت میوه و صیفی‌جات است. قیمت سیب زمینی کهنه بعد از افزایش عرضه آن به کیلویی ۶ تا ۸ هزار تومان رسید.

به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه نرخ صیفی‌جات در ۶ ماه اخیر ۳۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند، گفت: کمبود بار و کاهش عرضه و دپو محصولات در انبارها باعث افزایش قیمت میوه می‌شود نه افزایش دستمزده حداقلی بگیرها.

کد خبر 451161

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • برنج معطر ایرانی کیلویی چند؟

    برنج معطر ایرانی کیلویی چند؟

    قیمت انواع برنج در بازار تهران به شرح جدول زیر است.

  • میوه بخوریم یا آب میوه ؟

    میوه بخوریم یا آب میوه ؟

    اغلب میخوانیم و می‌شنویم که مصرف کامل میوه بهتر از آب میوه است. اما اخیرا یک مطالعه نشان داده است که مصرف ۱۰۰ درصد آب میوه در سال‌های پیش‌دبستانی می‌تواند منجر به الگوهای غذایی سالم‌تر در دوران کودکی شود، بدون اینکه تأثیر نامطلوبی بر افزایش وزن داشته باشد.

  • مردم نگران گرانی نباشند

    معاون اول رئیس جمهور:

    مردم نگران گرانی نباشند

    معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ارز ترجیحی نان و دارو حذف نمی‌شود و دولت مصمم به توزیع عادلانه یارانه‌هاست، از مردم خواست مطلقا نگران ذخایر کالاهای اساسی نباشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =