۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
قرعه‌کشی خودرو حذف شد

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد از این پس فروش خودرو در سامانه فروش یکپارچه خودرو به‌صورت شفاف انجام شود.

به گزارش صدای بورس، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد بر اساس دستور وزیر صمت مقرر شده است فروش خودرو از این پس نه از طریق قرعه‌کشی در شرکت‌های خودروسازی، بلکه در سامانه فروش یکپارچه خودرو به‌صورت شفاف انجام شود.

مرکز روابط عمومی وزارت صمت در توضیح دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان حمایت آورده است: در اجرای بند «۵» دستور هشت ماده‌ای رئیس‌جمهوری (موضوع نامه شماره ۱۶۱۸۹ مورخ ۱۵ اسفندماه سال ۱۴۰۰) در خصوص چگونگی عرضه خودرو، برای ایجاد شفافیت و افزایش رضایت‌مندی مردم مبنی بر این‌که در اسرع وقت اصلاح و شفاف‌سازی لازم در آن صورت گیرد، مقرر شد تا زمان ایجاد توازن در عرضه و تقاضای خودرو که می‌تواند به حذف تدریجی قرعه‌کشی منجر شود، تمهیدات لازم برای قرعه‌کشی متمرکز خودرو توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان حداکثر تا تاریخ ۲۵ اردیبهشت‌ماه امسال، فراهم شود و همه خودروسازان از تاریخ ۱۸ اردیبهشت‌ماه، هرگونه عرضه خودرو را با هماهنگی آن سازمان و تنها از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت موردنظر، امکان عرضه عادلانه‌تر برای تمامی خودروهای تولیدی فراهم شود.


  • بیشتر بخوانید:

فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو آغاز شد/ قرعه‌کشی ۱۷ اردیبهشت‌ماه


براساس این گزارش، هدف از دستور ابلاغ‌شده به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، تنها جلوگیری از تضییع حقوق مردم در همین مدت محدود ادامه روند قرعه‌کشی فروش خودرو و حفظ حقوق خریداران واقعی است ضمن اینکه اصلاح ساختار یک رویه صنعتی آن هم در موضوعی مانند تولید خودرو، فرآیندی یک شبه یا یک ماهه نیست، بلکه روندی حداقل میان‌مدت و نیازمند برنامه‌ریزی، تأمین قطعات و آمادگی خط تولید برای افزایش تولید است؛ اگرچه که با توجه به حساس بودن این موضوع برنامه‌ریزی برای انجام آن در کوتاه‌ترین زمان مدت، انجام شده است.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که اکنون تنها برخی خودروسازها آن‌هم به‌صورت موازی اقدام به فروش خودرو از طریق قرعه‌کشی می‌کنند که با این دستور وزیر صمت، ضمن شفاف شدن روند فروش خودروی آن‌ها، سایر خودروسازها نیز مکلف به عرضه خودرو از طریق «سامانه فروش یکپارچه خودرو» می‌شوند.

علاوه بر این؛ افزایش تولید خودرو همچنان راهبرد اصلی وزارت صمت است، اما شفاف‌سازی عرضه خودرو (چه قرعه‌کشی و چه غیر قرعه‌کشی) مسیر دیگری است که باید همه خودروسازان آن را انجام دهند، زیرا مردم از عرضه غیر شفاف خودرو ناراضی هستند و عرضه فعلی آن منجر شده تا واسطه‌ها و سوداگران موجب تلاطم بازار شوند.

کد خبر 451153

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • قیمت خودروهای ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ + جدول

    قیمت خودروهای ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ + جدول

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده نمایید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • نرخ تعمیرگاه های خودرو به زودی تغییر می کند

    نرخ تعمیرگاه های خودرو به زودی تغییر می کند

    رئیس اتحادیه دارندگان اتوسرویس، تعمیرگاه، پارکینگ و کارواش خودرو تهران گفت: هزینه های سر بار بر فعالیت تعمیرگاه های خودرو زیاد است.

  • وعده های امین کار دستش داد

    وعده های امین کار دستش داد

    وزیر صنعت، معدن و تجارت از آبان سال گذشته پای ثابت جلسات مجلس برای پاسخگویی به پرسش های بهارستان نشین ها بوده؛ بطوریکه در حال حاضر سرلیست وزیران تذکر گرفته از مجلسی ها را به خود اختصاص داده است و در این مدت بارها طرح استیضاح فاطمی امین هم مطرح شده است.

  • قیمت محصولات سایپا اعلام شد

    قیمت محصولات سایپا اعلام شد

    قیمت متوسط بازار آزاد و قیمت نمایندگی خودروهای سایپا امروز سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده نمایید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • قیمت خودروهای سایپا امروز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ + جدول

    قیمت خودروهای سایپا امروز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ + جدول

    قیمت متوسط بازار آزاد و قیمت نمایندگی خودروهای سایپا امروز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده نمایید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • امروز قیمت محصولات ایران خودرو چند؟

    امروز قیمت محصولات ایران خودرو چند؟

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    21 0
    هنگامی که کمبود دربازار باشه همه این کارها آب در هاون کوبیدن است اگه می خواهید درست شود چاره کار درست شود عرضه رااز راه واردات بیشتر کنید که این هم عمرا انجام بگیرد چون ارباباتون نمی ذارند اون که می گردانه مهمه ،چون اونا نمی ذارند با اسم حمایت از تولید داخلی به سر مردم بیچاره شیره می مالند ولی اینو بدونید ماه هیچ وقت پشت ابر باقی نمی مانه
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    2 0
    طرح بسیار خوبی است اگر اجرا شود حق کسی ضایع نمیشود