مصوبه شورای عالی بورس درباره حذف مالیات بر ارزش افزوده تسهیلات اعطایی از چه تاریخی لازم الاجراست؟

مصوبه شورای عالی بورس درخصوص حذف مالیات بر ارزش افزوده تسهیلات اعطایی کارگزاران موضوع مهمی است که این روزها باعث سردرگمی بسیاری از کارگزاری‌ها و همچنین سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه شده است.

صدای بورس- مصوبه شورای عالی بورس درخصوص حذف مالیات بر ارزش افزوده تسهیلات اعطایی کارگزاران موضوع مهمی است که این روزها باعث سردرگمی بسیاری از کارگزاری‌ها و همچنین سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه شده است. در این گزارش ابتدا به شرح مصوبه و سپس ابهامات پیرامون آن می‌پردازیم:

با توجه به تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده در تاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۰۲ توسط مجلس و لازم الاجرا شدن آن قانون از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ و با عنایت به اینکه در این قانون خدمات بازار سرمایه به تشخیص شورای عالی بورس از مالیات بر ارزش افزوده معاف است، در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴ فهرست خدمات بازار سرمایه شامل خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس‌ها و بازار خارج از بورس موضوع بند (۹) از قسمت (ب) ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده به پیشنهاد کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار به تصویب شورای عالی بورس رسید.

بر اساس این مصوبه کارمزد یا سود دریافتی اعتبارات اعطایی به مشتریان کارگزاری‌ها به عنوان یکی از مصادیق خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا شناسایی شد. لیکن با توجه به عدم صدور بخشنامه مشخص، ابهاماتی در مورد این مصوبه برای شرکت‌های کارگزاری ایجاد شده است.

پس از طرح موضوع در کارگروه تخصصی بیمه و مالیاتی، امور بانکی و اعتباری کانون کارگزاران رئیس کارگروه مطالب زیر را بیان نمود:

حسین احمدی بیان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار این مصوبه را در تاریخ ۱۵/۰۱/۱۴۰۱ در تارنمای رسمی خود اعلام عمومی نمود اما با توجه به عدم اعلام تاریخ اجرای معافیت اعتبارات اعطایی از مالیات بر ارزش افزوده، برخی از فعالان بر این باورند که به محض تصویب در شورا این قانون لازم الاجرا خواهد شد. از طرفی ممیزین مالیاتی صرفاَ بر اساس بخشنامه صادره از سازمان امور مالیاتی قوانین مصوب را اجرا خواهند نمود، چرا که اذعان داشتند اعلام سازمان بورس برای اجرا و لحاظ معافیت مالیات بر ارزش افزوده ملاک عمل آنان قرار نمی‌گیرد.

احمدی افزود: اگرچه انتظارات مشتریان این است که از تاریخ تصویب یعنی ۱۴ دی ماه ۱۴۰۰ اعتبارات اعطایی مشمول مالیات بر ارزش افزوده نگردد، اما باید منتظر ابلاغیه اداره امور مالیاتی باشیم که مشخص نماید از چه تاریخی مصوبه لازم الاجرا می‌شود. در هر صورت تاریخ ابلاغ بخشنامه مزبور مبنای عمل ممیزان مالیاتی خواهد بود و کارگزاران ناچاراً تا تعیین زمان اجرا توسط سازمان امور مالیاتی طبق رویه گذشته خود اقدام نمایند.

در این خصوص لازم به توضیح است، در حال حاضر که تاریخ اجرای مصوبه فوق الذکر مشخص نیست کلیه اعتبارات همچون گذشته مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند، تا زمانی که تاریخ اجرا ابلاغ گردد. در صورتی که تاریخ اجرا با تاریخ مصوبه شورای عالی بورس یکسان باشد، به این علت که در مواعد ۳ ماهه شرکت‌های کارگزاری مالیات مربوطه را شناسایی و پرداخت می نمایند، عودت مبالغ پرداخت شده به سازمان امور مالیاتی دور از ذهن است.

دلیل عدم ابلاغ مصوبه توسط سازمان امور مالیاتی را نیز می توان ابهام ایجاد شده درخصوص سایر خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس‌ها و بازار خارج از بورس دانست که بر اساس توضیحات نماینده کانون ها در شورای عالی بورس در اولین جلسه پیش روی شورا این موضوع بررسی و تعیین تکلیف خواهد شد.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار

کد خبر 451060

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =