۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
بازار انرژی در هفته‌ای که گذشت

با نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست اوپک پلاس، بازار انرژی جهان ضرورت تصویب سهمیه‌بندی تولید این گروه را مورد تردید قرار داده است.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ با توجه به کاهش نزدیک به یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت روسیه نسبت به ماه فوریه و ادامه بحران تولید در لیبی، تنها کار اوپک پلاس، افزایش تولید است. با وجود افت شدید تقاضای نفت چین، قیمت نفت خام برای پنجمین ماه پیاپی با افزایش روبه‌رو شده است. در اینجا نگاهی داریم به مهمترین تحولات بازار انرژی جهان در هفته گذشته.

  • پس از آنکه لهستان و بلغارستان از پرداخت هزینه گاز به روبل خودداری کردند، روسیه صادرات گاز به این دو کشور را متوقف کرد. اتحادیه اروپا این اقدام را باج‌خواهی مسکو دانست.
  • در دومین سال سهیمه‌بندی تولید، انتظار می‌رود در نشست ۵ می (۱۵ اردیبهشت) اوپک پلاس توافق تازه‌ای صورت پذیرد. پیش‌بینی می‌شود، با وجود کاهش تولید نفت روسیه و قزاقستان، میزان تولید این گروه تا ۴۳۲ هزار بشکه در روز افزایش یابد.
  • میدان نفتی ساخالین ۱ روسیه با تولید روزانه ۲۷۰ هزار بشکه نفت خام در حالت فوق‌العاده قرار گرفت. به دلیل مشکلات پیش آمده در زمینه بارگیری و انتقال نفت، اکسون موبیل (مجری طرح) حالت فوق‌العاده در این میدان نفتی اعلام کرد.
  • کنگره آمریکا شرکت‌های بزرگ نفتی را تهدید کرد. دموکرات‌های کنگره آمریکا شرکت‌های بزرگ نفتی این کشور را به سوءاستفاده از شرایط افزایش قیمت بنزین و سودجویی متهم کرد و هشدار داد، به دنبال تصویب قانونی است که به کمیسیون تجارت فدرال اجازه می‌دهد میزان جریمه این شرکت‌ها را تا دو برابر (روزانه ۲ میلیون دلار) افزایش دهد.
  • اکسون موبیل ذخایر نفتی جدیدی در سه میدان فراساحلی گویان کشف کرد و مجموع ذخایر قابل بازیافت این میادین به ۱۱ میلیارد بشکه افزایش یافت.
  • چین تعرفه واردات زغال‌سنگ را به صفر کاهش داد. با وجود افزایش چشمگیر تولید داخلی زغال‌سنگ چین به ۳۹۵ میلیون تن در ماه مارس، پکن از امروز اول می (۱۱ اردیبهشت) تعرفه واردات زغال‌سنگ را حذف کرد تا از واردات زغال‌سنگ تخفیفی و ارزان‌قیمت روسیه بیشترین بهره را ببرد.
  • آلمان به دنبال تصاحب پالایشگاه روسنفت در این کشور است. دولت آلمان قصد دارد پالایشگاه Schwedt را که به دست روسنفت (شرکت نفت دولتی روسیه) اداره می‌شود و نفت تولیدی روسیه را پالایش می‌کند، در اختیار بگیرد و به این ترتیب واردات نفت از روسیه را به صفر برساند.
  • در حال حاضر بیش از ۱۸۰ میلیون چینی با محدودیت‌های شدید کرونایی مواجه هستند و تقاضا برای بنزین و بنزین هواپیما در این کشور به ترتیب ۲۵ درصد و ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
  • در پایان معاملات هفته گذشته، قیمت نفت سبک آمریکا و برنت با اندکی افت به ترتیب به ۱۰۴ دلار و ۷۰ سنت و ۱۰۷ دلار و ۱۰ سنت رسید. همچنین قیمت بنزین ۰.۹۶ درصد کاهش پیدا کرد. اما قیمت گاز طبیعی و نفت حرارتی به ترتیب ۵.۱۷ درصد و ۰.۲۲ درصد افزایش یافت.
کد خبر 451034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =