در چه شرایطی شاخص به یک میلیون ۷۰۰ هزار واحد می‌رسد؟ / ۲ ابهامی که بازار سرمایه درگیر آن است

بازارسرمایه منتظر گزارشات پایان دوره است که در صورت جذابیت انتظار می رود دوباره جریان پول به سمت این صنایع سوق پیدا کند؛ در این صورت می تواند آخرین موج رالی اخیر که از اسفند ماه شکل گرفته شده است را برای بازار تشکیل دهد.

صدای بورس - مژده ابراهیمی؛ در کوتاه مدت انتظار می‌رود شرایط بازار بتواند با همراه شدن مجدد شرکت‌های سود محور و لیدر اهداف ۱.۶ در نهایت ۱.۷ واحد را کسب کند.
سلمان نصیرزاده، کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با صدای بورس گفت: شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران که از واپسین روزهای معاملاتی فروردین‌ماه سال‌ جاری وارد کانال ۱/۵ میلیون واحدی شد، در هفته‌ای که گذشت با کسب بازده ۰.۶ درصد به ۱۵۲۱ هزار واحد رسید. نکته بارز پیشی گرفتن بازده شاخص هم وزن و پیش روی شرکت‌های کوچک و متوسط است؛ به نحوی که هفته‌ای که گذشت این شاخص ۲.۵ درصد بازده کسب کرد و اولین روز معاملاتی هفته نیز طبق روال هفته گذشته برای شرکت‌های کوچک بازده بیشتری شاهد بودیم.

وی افزود: باتوجه به تقویت جریان پول و محرک‌هایی نظیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومان و شواهدی مبنی بر اعطای افزایش نرخ برای صنایع غذایی، زراعت، قندوشکر و صنایعی نظیر شوینده و لاستیک که در فصول اخیر تحت تاثیر قیمت گذاری دستوری با افزایش هزینه و کاهش سودآوری و حتی با زیان، معامله گران ریسک پذیر و جسور را به خرید این دسته از نمادها جذب کرده است.

نصیرزاده عنوان کرد: در مقابل شاهد رکود معاملاتی در صنایع سود محوری نظیر زنجیره فولاد، پتروپالایشی و بانک هستیم و بازار منتظر گزارشات پایان دوره است که در صورت جذابیت انتظار می‌رود دوباره جریان پول به سمت این صنایع سوق پیدا کند که در این صورت می‌تواند آخرین موج رالی اخیر که از اسفند ماه شکل گرفته شده است را برای بازار تشکیل دهد، اما در کنار امتیازات فعلی بازار نظیر جریان پول، فاندامنتال، مجامع و... دو ابهام پیش رو بازار سرمایه است که می تواند آبستن نوسانات هیجانی آتی باشد.


  • بیشتر بخوانید:

«تفارس» دو مجوز جدید گرفت


این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: ابهام اول ادامه روند مداخلات دولت در سال ۱۴۰۱ و دست اندازی به سود صنایع و ابهام دوم که در بعد کلان و در سطح بین الملل مطرح است.

به گفته وی تشدید سیاست‌های پولی فدرال رزرو برای تقابل با تورم است که افزایش ۰.۵ درصد و ۰.۷۵ درصد را در جلسات آتی در پیش خواهد گرفت؛ این مهم در کنار آثار جنگ روسیه و اکراین، شیوع مجدد ویروس کرونا در چین و کند شدن رشد اقتصادی چین و ادامه تضعیف اروپا می تواند بازارها را به یک دوره رکود تورمی شدید فرو ببرد که در بازار کالایی و کامودیتی آثار منفی خواهد داشت، از این منظر باید نیم نگاهی جدی به تحولات بیرونی داشت.

این فعال بازار اظهار داشت: در هر حال در کوتاه مدت انتظار می‌رود شرایط بازار بتواند با همراه شدن مجدد شرکت‌های سود محور و لیدر اهداف ۱.۶ در نهایت ۱.۷ واحد را کسب کند، اما همان گونه که عرض شد نبود قطعیت ها و رشد اخیر، دیر زمانی مجدد با تغییر الگو های معاملاتی و رفتاری مواجه خواهد شد. از این منظر مدیریت سرمایه و دوری از هیجانات غیر منطقی و سوگیری های جانب دارانه به صنعت یا سهام خاص باید دوری جست.

کد خبر 450989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =