بورس کالای ایران بالاخره کوتاه آمد/ ۳ ماه رانت در جیب شمش فولاد

نزدیک به ۳ ماه مصوبه‌ای رانتی اجرا می‌شد که امروز این مصوبه ملغی و مصوبه جدید توسط بورس کالای ایران صادر شد.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ نزدیک به ۳ ماه این مصوبه اجرایی شد، مصوبه‌ای که به زعم کارشناسان کالایی، تصمیمی جانبدارانه و در حمایت از تولیدکنندگان شمش بود. بسیاری معتقدند در حقیقت آن مصوبه رانتی برای تولیدکنندگان شمش ایجاد می‌کرد. بعد از ۳ ماه بالاخره شرکت بورس کالای ایران ابلاغیه‌ای جدید صادر کرد که به نظر می‌رسد به نفع تولیدکنندگان به خصوص تولیدکنندگان فولادی کوچک است.

بورس کالای ایران بالاخره کوتاه آمد/ ۳ ماه رانت در جیب شمش فولاد
مصوبه ۱۲ بهمن۱۴۰۰:
۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ابلاغیه نحوه محاسبه قیمت شمش بلوم و مقاطع طولی به کارگزاران
شرکت بورس کالای ایران ارسال شد. در این ابلاغیه
آمده است: از ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
بازه مثبت و منفی ۳ درصد قیمت کشف شده هفته
قبل، به بازه صفر تا مثبت ۳ درصد قیمت کشف
شده هفته قبل تغییر خواهد کرد.

محسن بشردوست کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با صدای بورس بیان کرد: شرکت بورس کالای ایران ابلاغیه جدیدی با موضوع نحوه محاسبه قیمت شمش بلوم و مقاطع طولی صادر کرد. در این دستورالعمل آمده است: پیرو ابلاغیه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ به اطلاع می‌رساند از روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ قیمت پایه محصولات فولادی شمش بلوم و مقاطع طولی (میلگرد، تیرآهن و...) با درنظر گرفتن بازه مثبت و منفی ۳ درصد قیمت کشف شده ۲ هفته قبلی محاسبه و اعمال خواهد شد.


  • بیشتر بخوانید:

بالاخره بورس کالا تصمیم درست گرفت/ فولادسازان کوچک و سهامداران بخوانند


وی بیان کرد: پیش از این، ابلاغیه‌ای در ارتباط با قیمت پایه محصولات فولادی شمش بلوم و مقاطع طولی از ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ در حال اجرا بود که مورد اعتراض صاحبان صنایع قرار داشت، چرا که در آن قیمت پایه بر اساس صفر تا مثبت ۳ هفته قبل تعیین شده و مشخص بود که تا حدی این ذهنیت را در بین خریداران ایجاد می‌کرد که قیمت‌های آینده قطعا کاهشی نیست. اگرچه در بازه زمانی اجرای ابلاغیه قبلی، قیمت‌های جهانی به خاطر اتفاقات اوکراین، عموما افزایشی بود، اما در شرایط نرمال، فرمول گذاری به این شکل (ابلاغیه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ بورس کالای ایران) اشتباه است. چرا که عرف این است که با یک توجه به قیمت‌های جهانی، قیمت پایه اعلامی بورس کالا هم امکان تغییر مثبت یا منفی متناظر با قیمت جهانی را داشته باشد. اگر این تلرانس فقط در بازه مثبت باشد، خریدار به این فکر می‌کند که اگر این هفته نیاز خود را خریداری نکنم، هفته دیگر قطعا ارزانتر نخواهد شد و تا حدی عطش خرید ایجاد می‌کند.

بشردوست تصریح کرد: اما در ابلاغیه جدید بورس کالا که امروز منتشر شد، قیمت‌های پایه اعلامی، با توجه به‌ تغییرات جهانی ممکن است کاهشی نیز باشد، بنابراین، این ابلاغیه فضای بهتری برای تصمیم‌گیری در اختیار مشتری می‌گذارد و مشتری می‌تواند با آرامش بیشتری خرید خود را انجام دهد.

وی با اشاره به مصوبه قبل (۱۲ بهمن ۱۴۰۰) بیان کرد: نزدیک به ۳ ماه این مصوبه اجرایی شد که مصوبه‌ای اشتباه و در جهت منافع تولیدکنندگان شمش بود. در حقیقت این یک رانت برای تولیدکنندگان شمش ایجاد می‌کرد، در حالی که این فرمول جدید حمایتی و رانتی نیست.

بورس کالای ایران بالاخره کوتاه آمد/ ۳ ماه رانت در جیب شمش فولاد
مصوبه ۱۰ اردیبهشت۱۴۰۱ :
از روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ قیمت پایه محصولات فولادی شمش بلوم و
مقاطع طولی (میلگرد، تیرآهن و...)
با در نظر گرفتن بازه مثبت و منفی ۳ درصد قیمت
کشف شده ۲ هفته قبلی محاسبه و اعمال خواهد شد.
کد خبر 450982

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =