۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
حقایقی عجیب درباره آلزایمر !

بیماری آلزایمر علت اصلی زوال عقل است، این بیماری به سلول‌های عصبی مغز آسیب می‌رساند. در مراحل اولیه، ممکن است علائم زیادی وجود نداشته باشد اما از دست دادن حافظه کوتاه مدت اغلب اولین علامت است.

صدای بورس- مهراز حبیبی ؛ با گذشت زمان، همانطور که نورون‌های بیشتری آسیب می‌بیند، بیماری آلزایمر منجر به مشکلاتی در قضاوت، زبان و فرآیندهای فکری می‌شود و در نهایت، بر توانایی فرد برای تعادل و مراقبت از خود تأثیر می‌گذارد.

تشخیص بیماری آلزایمر می‌تواند برای فردی که این بیماری را دریافت می‌کند و برای عزیزانش بسیار ناراحت کننده باشد. تحقیقات مداومی در مورد راه های پیشگیری و مدیریت بیماری آلزایمر وجود دارد. همانطور که در مورد چگونگی ایجاد بیماری آلزایمر بیشتر می‌آموزیم، ممکن است بتوانیم از پیشرفت آن جلوگیری کرده یا آن را کاهش دهیم.
چند درمان پزشکی در دسترس وجود دارد. جدیدترین دارو به نام Aduhelm (aducanumab)، به تازگی در ژانویه ۲۰۲۱ تایید شده است. این دارو باعث کاهش تجمع پلاک‌های پروتئین بتا آمیلوئید در مغز می‌شود. در بیماری آلزایمر، این پلاک ها شروع به مسدود کردن و اختلال در عملکرد طبیعی سلول‌های عصبی می‌کند. تحقیقات مداومی برای درمان های دیگر برای بیماری آلزایمر وجود دارد. همچنین این امید وجود دارد که روزی بتوان درمانی پیدا کرد. در اینجا برخی از آمار و ارقام کلیدی در مورد بیماری آلزایمر آورده شده است.

شایع ترین شکل بیماری، زوال عقل است
بیماری آلزایمر شایع‌ترین شکل زوال عقل است. اصطلاح زوال عقل برای تعریف بیماری‌های مغزی مرتبط با از دست دادن حافظه و کاهش مهارت‌های شناختی استفاده می‌شود. بیماری آلزایمر احتمالا شناخته شده ترین نوع است.
طبق گزارش انجمن آلزایمر، میزان ابتلا به بیماری آلزایمر در زنان به طور قابل توجهی بالاتر است. این گزارش که شرکت کنندگان را به دو دسته مردان و زنان گروه بندی کرد، تخمین زد که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در طول زندگی برای زنان ۱ در ۵ است. برای مردان، این میزان نصف آن است یعنی ۱ در ۱۰. یکی از دلایل افزایش نرخ در زنان این است که زنان بیشتر عمر می‌کنند. سن بزرگترین خطر برای ابتلا به بیماری آلزایمر در نظر گرفته می‌شود. نظریه دیگر این است که زنان متولد قبل از سال ۱۹۵۰ معمولاً به اندازه مردان تحصیلات رسمی نداشتند. سطح تحصیلات پایین با نرخ بالاتر بیماری آلزایمر مرتبط است.
به نظر می‌رسد بیماری آلزایمر در زنان سریعتر از مردان پیشرفت می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که زنان اغلب در مراحل بعدی تشخیص داده می‌شوند. به طور معمول، در مورد حافظه و یادآوری، زنان نسبت به مردان برتری دارند.


بیشتربخوانید:خوراکی هایی با طعم اکسیر جوانی


این امکان وجود دارد که تغییرات در حافظه به عنوان منبع قابل اعتماد اولیه ثبت نشود زیرا هنوز در تست‌های استاندارد در محدوده "عادی" قرار دارند. ممکن است بین تغییرات هورمونی در طول چرخه زندگی و بیماری آلزایمر ارتباط وجود داشته باشد. چندین مطالعه منبع معتبر ارتباط بین یائسگی زودرس و احتمال بیشتر ابتلا به بیماری آلزایمر را نشان داده است. این امکان وجود دارد که شروع زودتر درمان جایگزینی هورمون در دوران یائسگی برای محافظت از مغز مفید باشد. این تحقیق هنوز قطعی نیست. همچنین شایان ذکر است که یائسگی اغلب باعث از دست دادن حافظه می‌شود. این اغلب در دوره پس از یائسگی برطرف می‌شود. افرادی که اختلالات فشار خون را در بارداری تجربه کردند، حتی سال‌ها بعد، انقباض مغزی بیشتری داشتند. اختلالات فشار خون عبارتند از اکلامپسی، پره اکلامپسی و سندرم.

قلب و سر شما ارتباط نزدیکی با هم دارد
تحقیقات جالبی در مورد اینکه چگونه التهاب در یک قسمت از بدن می‌تواند منجر به التهاب در قسمت های دیگر شود وجود دارد. در بیماری آلزایمر، تجمع پروتئین های التهابی در مغز وجود دارد. بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله دیابت و بیماری‌های قلبی نیز با التهاب همراه هستند. بین بیماری قلبی، سندرم متابولیک، دیابت و ابتلا به بیماری آلزایمر ارتباط وجود دارد. همه اینها شامل التهاب در قسمت های مختلف شناخته شده است از بدن.
بر اساس گزارش سال ۲۰۱۹ منبع معتبر در تحقیقات گردش خون، نارسایی قلب ممکن است بیماری در مغز مانند بیماری آلزایمر را "فعال یا تشدید" کند. کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به پیشگیری یا مدیریت بیماری قلبی، سندرم متابولیک و دیابت انجام دهید. این موارد ممکن است در پیشگیری یا مدیریت بیماری آلزایمر نقش داشته باشند.
توصیه‌ها عبارتند از:
داشتن یک رژیم غذایی ضدالتهابی، مانند روش مدیترانه‌ای.
نظارت منظم بر فشار خون و درمان با تغییرات رژیم غذایی، فعالیت و داروها، در صورت نیاز.
اگر سیگار می‌کشید، سیگار را ترک کنید یا آن را کاهش دهید.
انجام فعالیت بدنی.
مدیریت سطح کلسترول با تغییرات رژیم غذایی و داروها، در صورت نیاز.
نظارت بر سطح قند خون و مدیریت پیش دیابت یا دیابت با تغییرات رژیم غذایی، فعالیت بدنی و داروها.
در صورت نیازبیماری قلبی همچنین ممکن است یکی از دلایل زوال عقل عروقی باشد که ناشی از تنگ شدن عروق خونی در مغز است که این منجر به کاهش اکسیژن به بافت های مغز می‌شود.

بیماری آلزایمر و آموزش
بین سطوح تحصیلات عالی و خطر کمتر ابتلا به بیماری آلزایمر ارتباط وجود دارد. آموزش رسمی تر ممکن است مغز را از سنین پایین به شکل متفاوتی شکل دهد. یادگیری چیزهای جدید ارتباط بیشتری بین نورون ها ایجاد می‌کند و ممکن است مغز را در برابر آسیب مقاوم تر کند. همچنین ممکن است درآمد بالاتری که اغلب با تحصیلات بیشتر همراه است، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد. هیچ وقت برای یادگیری چیزهای جدید و گسترش شبکه های اجتماعی دیر نیست. انجام فعالیت‌های گروهی یا داشتن تماس‌های اجتماعی بیشتر نیز ممکن است خطر شما را کاهش دهد.
این موارد را که مخصوصاً برای مغز شما مفید هستند؛ در نظر بگیرید: حضور در کلاس‌های مختلف، یادگیری زبان‌ها، نواختن سازهای موسیقی، پیوستن به گروه های اجتماعی برای افزایش تماس اجتماعی.

بیماری آلزایمر عامل اصلی مرگ و میر است
انجمن آلزایمر بیان می‌کند که بیماری آلزایمر ششمین علت مرگ و میر در ایالات متحده است. از هر ۳ نفر بالای ۶۵ سال، ۱ نفر بر اثر بیماری آلزایمر یا نوع دیگری از زوال عقل می میرند. فقط بیماری های قلبی، سرطان، برخی بیماری های تنفسی، سکته مغزی و تصادفات باعث مرگ و میر بیشتر از بیماری آلزایمر شدند.

کد خبر 450939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =